Se ladekurven for de mest populære elbiler i Danmark
Er du en af mange danskere, der helt eller delvist oplader elbilen på offentlige lynladere? Så bør du kende til elbilers ladekurve.
Der er nemlig stor forskel på, hvor hurtigt elbiler lader, og hvor jævn en kurve – det vil sige ladeeffekt, efterhånden som batteriet lades op – de forskellige elbiler har.
Nogle elbiler har en mere jævn ladekurve og en lavere maksimal ladeeffekt, mens andre elbiler har en utrolig høj maksimal ladeeffekt, men som til gengæld hurtigt daler. Generelt kan man sige om elbilers ladekurve, at den er høj ved et lavt batteriniveau (typisk omkring 10 procent og i nogle biler i et større område fra 10-50 procent). Når batteriet er omkring halvt opladet, vil ladeeffekten dale betydeligt, og særligt efter de 80 procent går opladningen meget langsomt.
Bilproducenterne oplyser sjældent om elbilernes ladekurve, men derimod hvor lang tid en opladning fra 10 til 80 procent tager. Men måske har du et særligt behov for at lade ekstra hurtigt i kort tid, eller måske vil du gerne have en elbil, der holder en høj ladeeffekt over længere tid end mange andre elbiler.
Se også: Bedømmelser og priser på elbiler
Se ladekurven på de mest populære elbiler i Danmark
Vi har undersøgt ladekurverne under optimale forhold for de mest solgte elbiler i Danmark i 2025 med tal fra databasen EVKX. Ofte varierer ladeegenskaberne mellem flere varianter af samme model. Vi har derfor taget den variant af en model, der tilbyder lynopladning med den højeste gennemsnitlige ladeeffekt, da det er et udtryk for den bedste ladekurve.
Se de mest populære elbilers ladekurve og maksimale ladeeffekt nedenfor.
Se også: Test og anmeldelser af elbilers rækkevidde og ladehastighed
Ladekurve for Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron quattro har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 191,7 kW.
Audi Q6 e-tron opnår en maksimal ladeeffekt på 288 kW ved 29-30 procent batteriniveau.
Se specifikationer og priser på Audi Q6 e-tron
Ladekurve for Hyundai Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 Long Range RWD har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 187,6 kW.
Hyundai Ioniq 5 opnår en maksimal ladeeffekt på 234 kW ved 46 procent batteriniveau.
Se specifikationer og priser på Hyundai Ioniq 5
Ladekurve for Xpeng G6
Xpeng G6 har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 174,8 kW.
Xpeng G6 opnår en maksimal ladeeffekt på 285 kW ved 19 procent batteriniveau.
Se specifikationer og priser på Xpeng G6
Ladekurve for Kia EV6
Kia EV6 Long Range RWD har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 171,8 kW.
Kia EV6 opnår en maksimal ladeeffekt på 257 kW ved 50 procent batteriniveau.
Se specifikationer og priser på Kia EV6
Volkswagen ID.7
Volkswagen ID.7 har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 130,9 kW.
Volkswagen ID.7 opnår en maksimal ladeeffekt på 202 kW ved 27 procent batteriniveau.
Se specifikationer og priser på Volkswagen ID.7
Ladekurve for Ford Explorer
Ford Explorer har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 130,4 kW.
Ford Explorer opnår en maksimal ladeeffekt på 185 kW ved 31-33 procent batteriniveau.
Se specifikationer og priser på Ford Explorer
Ladekurve for Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3 Pro S har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 121,6 kW.
Volkswagen ID.3 opnår en maksimal ladeeffekt på 191 kW ved 29 procent batteriniveau.
Se specifikationer og priser på Volkswagen ID.3
Ladekurve for Skoda Enyaq
Skoda Enyaq 85 har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 118,1 kW.
Skoda Enyaq opnår en maksimal ladeeffekt på 177 kW ved 31 procent batteriniveau.
Se specifikationer og priser på Skoda Enyaq
Ladekurve for Audi Q4 e-tron
Audi Q4 45 e-tron quattro har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 118,1 kW.
Audi Q4 e-tron opnår en maksimal ladeeffekt på 176 kW ved 26-34 procent batteriniveau.
Se specifikationer og priser på Audi Q4 e-tron
Ladekurve for Volvo EX40
Volvo EX40 Single Motor Extended Range har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 116,0 kW.
Volvo EX40 opnår en maksimal ladeeffekt på 210 kW ved 13 procent batteriniveau.
Se specifikationer og priser på Volvo EX40
Ladekurve for Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4 Pro med 77 kWh batteri har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 114,6 kW.
Volkswagen ID.4 opnår en maksimal ladeeffekt på 175 kW ved 18-20 procent batteriniveau.
Se specifikationer og priser på Volkswagen ID.4
Ladekurve for Cupra Tavascan
Cupra Tavascan VZ har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 112,5 kW.
Cupra Tavascan opnår en maksimal ladeeffekt på 145 kW ved 14 procent batteriniveau.
Se specifikationer og priser på Cupra Tavascan
Ladekurve for Volkswagen ID. Buzz
Volkswagen ID. Buzz GTX har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 108,6 kW.
Volkswagen ID. Buzz opnår en maksimal ladeeffekt på 186 kW ved 17 procent batteriniveau.
Se specifikationer og priser på Volkswagen ID. Buzz
Ladekurve for Kia EV3
Kia EV3 Long Range har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 105,3 kW.
Kia EV3 opnår en maksimal ladeeffekt på 125 kW ved 19-25 procent batteriniveau.
Se specifikationer og priser på Kia EV3
Ladekurve for Nissan Ariya
Nissan Ariya med 87 kWh batteri har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 105,0 kW.
Nissan Ariya opnår en maksimal ladeeffekt på 132 kW ved 42 procent batteriniveau.
Se specifikationer og priser på Nissan Ariya
Ladekurve for Renault Scenic E-Tech Electric
Renault Scenic E-Tech Electric har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 105,0 kW.
Renault Scenic E-Tech Electric opnår en maksimal ladeeffekt på 131 kW ved 41 og 43 procent batteriniveau.
Se specifikationer og priser på Renault Scenic E-Tech Electric
Ladekurve for Tesla Model Y
Tesla Model Y Long Range har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 101,2 kW.
Tesla Model Y opnår en maksimal ladeeffekt på 250 kW ved 10 procent batteriniveau.
Se specifikationer og priser på Tesla Model Y
Ladekurve for Tesla Model 3
Tesla Model 3 Long Range har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 95,3 kW.
Tesla Model 3 opnår en maksimal ladeeffekt på 250 kW ved 10-15 procent batteriniveau.
Se specifikationer og priser på Tesla Model 3
Ladekurve for Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 93,8 kW.
Mercedes-Benz EQA opnår en maksimal ladeeffekt på 113 kW ved 22-24 og 27 procent batteriniveau.
Se specifikationer og priser på Mercedes-Benz EQA
Ladekurve for Mercedes-Benz EQB
Mercedes-Benz EQB 250 har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 93,8 kW.
Mercedes-Benz EQB opnår en maksimal ladeeffekt på 113 kW ved 22-24 og 27 procent batteriniveau.
Se specifikationer og priser på Mercedes-Benz EQB
Ladekurve for Cupra Born
Cupra Born VZ har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 93,6 kW.
Cupra Born opnår en maksimal ladeeffekt på 175 kW ved 18-20 procent batteriniveau.
Se specifikationer og priser på Cupra Born
Ladekurve for Skoda Elroq
Skoda Elroq 85 har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 91,6 kW.
Skoda Elroq opnår en maksimal ladeeffekt på 175 kW ved 18-20 procent batteriniveau.
Se specifikationer og priser på Skoda Elroq
Ladekurve for BMW iX1
BMW iX1 eDrive20 har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 80,8 kW.
BMW iX1 opnår en maksimal ladeeffekt på 127 kW ved 16-19 procent batteriniveau.
Se specifikationer og priser på BMW iX1
Ladekurve for Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric Standard Range har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 72,8 kW.
Hyundai Kona Electric opnår en maksimal ladeeffekt på 100 kW ved 10 procent batteriniveau.
Se specifikationer og priser på Hyundai Kona Electric
Ladekurve for Toyota bZ4X
Toyota bZ4X har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 69,9 kW.
Toyota bZ4X opnår en maksimal ladeeffekt på 137 kW ved 25 procent batteriniveau.
Se specifikationer og priser på Toyota bZ4X
Perspektivering
Ladekurven er særligt vigtig, hvis du udelukkende oplader elbilen ved lynladere. Da vil du sætte pris på en elbil, der lader hurtigt, uanset batteriniveau. Lader du udelukkende hjemme – eller kun sjældent ude – kan du prioritere andre egenskaber end ladekurven. Det kan være understøttelse af 22 kW AC-opladning, hvis du har en ladeboks, der understøtter det, og har nok ampere til rådighed i din husstand.
Vi anbefaler:
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Hvilke elbiler kommer i 2024, 2024 og 2026? Se dem alle her
De billigste elbiler du kan købe i Danmark
Se ifs tilbud på elbilforsikring