Sikkerhedseksperter advarer mod kinesiske elbiler

Sikkerhedsekspert advarer mod elbiler fra kinesiske producenter, der sender meget data til hjem til Kina - også når bilen er slukket.

Sikkerhedseksperter advarer mod kinesiske elbiler

Mange kinesiske elbiler er udstyret med kraftige computere og et utal af kameraer og sensorer, som kan udgøre en sikkerhedsrisiko, mener den norske sikkerhedsekspert Tor Indstøy.

Se også: Se priser, test og specifikationer på elbiler

De kinesiske elbiler sender et utal af data hjem

Tor Indstøy, der er sikkerhedsekspert hos Telenor i Norge, bruger sin fritid på at kortlægge potentielle sikkerhedsudfordringer med kinesiske biler.

Sammen med syv andre har han oprettet projekt “Lion Cage”, der skal undersøge, hvor bilerne sender data hen og hvilke former for data der er tale om. Den topmoderne elbiler er udstyret med både sensorer og kameraer, både ude og inde i bilen, som kan udgøre en sikkerhedsrisiko, fortæller han.

Indtil videre har de observeret, at bilerne sender overraskende meget datatrafik mellem bilen og Kina. Men ikke nok med det, har de også fundet ud af, at bilen kommunikerer med USA, Canada, Kina, men også Rusland og Australien. Det sker ikke kun når bilen er tændt og køres, men også når den er slukket.

Tor Indstøy kører selv en Nio, der er udstyret med et sikkerhedssystem a la Tesla Sentry, hvor kameraer på bilens ydre holder øje med, om nogle nærmer sig bilen og giver besked til brugeren på mobilen via bilens app.

Sikkerhedseksperten oplyser dog, at det ikke kun gælder Nio, men en række kinesiske bilmærker, der er kommet på det norske marked de seneste år.

Gruppen, han arbejder med, ser på teknologiens potentiale, og hvad de ved om, hvad blandt andet kinesisk efterretningstjeneste er i stand til. Et scenarie, de har set på, er at bruge kinesiske biler til at spærre veje eller skabe problemer i en presset politisk situation.

Grunden til, at sikkerhedseksperterne har kigget så grundigt på de kinesiske biler, er den kinesiske efterretningslov. Det tolkes af mange som, at enhver kinesisk virksomhed skal samarbejde med myndighederne, når de bliver bedt om det.

Den norske importør af Nio understreger, at det kun er brugeren af ​​bilen, der kan styre bilens fysiske bevægelser og bestemme, hvilke af bilens funktioner, der skal aktiveres. Han understreger, at alle personlige data om europæiske brugere opbevares i datacentre inden for EU/EØS i overensstemmelse med GDPR-reglerne.

Se også: Disse elbiler gør det bedst i test

Perspektivering

Det er ikke kun i Norge, at de kinesiske elbiler er kommet under lup. I september kom det frem, at man i USA vil forbyde kinesisk software og hardweare i fremtidens biler, som er koblet på internettet. Formålet er at forhindre, at kinesiske efterretningstjenester kan bruge bilernes elektronik til at overvåge amerikanske borgere eller få adgang til vigtig infrastruktur som det amerikanske elnet.

Også her i Danmark er der kommet mange nye kinesiske elbiler til, som i større og større grad frister danskerne med høj kvalitet og store mængder udstyr til lave priser. De vestlige bilproducenter mærker presset fra de kinesiske producenter, som uden tvivl vil forsøge at øge deres tilstedeværelse i Europa i den kommende tid.

Dog har konkurrencen på elbilmarkedet i Europa også fået presset prisen på elbiler fra europæiske producenter ned, som i dag tilbyder et stort udvalg af elbiler i forskellige størrelser. Er du bekymret for at købe en kinesiske elbil, er der altså masser af gode prisfornuftige alternativer på markedet.

Se også: Fremtidige elbiler, der kommer i 2024, 2025 og 2026