Tesla dropper planer om billig elbil til 200.000 kr.

Der kommer alligevel ikke en billig Tesla-elbil til omkring 200.000 kroner i 2025. I stedet vil Tesla lave førerløse robottaxaer, erfarer Reuters.

Tesla dropper planer om billig elbil til 200.000 kr.

Rygter har i årevis svirret i luften om, at Tesla er på vej med en billig elbil i 2025 – angiveligt en Tesla Model 2 i prislejet 200.000 kroner. Men det bliver ikke en realitet, kan Reuters fredag afsløre på baggrund af tre anonyme kilder, der har kendskab til Teslas planer.

Med den store beslutning opgiver Tesla et mangeårigt mål, som Tesla-direktør Elon Musk ofte har omtalt som sin primære mission: billige elbiler til masserne. I Elon Musks oprindelige “masterplan” for Tesla i 2006 var strategien først at lave luksuriøse modeller for derefter at bruge overskuddet til at finansiere en “billig familiebil”. Men den billige familiebil kommer altså ikke i denne omgang, hvis man tro Reuters’ kilder.

Tesla-aktierne faldt med omkring 3 procent umiddelbart efter offentliggørelsen af nyheden. Tesla har ikke reageret på Reuters anmodninger om en kommentar til historien. Efter offentliggørelsen af afsløringen skrev Elon Musk i et opslag på sit sociale medie X, at “Reuters lyver (igen).” Han identificerede ikke, hvilke specifikke unøjagtigheder der skulle være tale om.

Se også: Se Teslas udvalg af elbiler i Danmark

Afstemning

Indlæser ... Indlæser ...

Stopper alle yderligere aktiviteter

Tesla brugte to forskellige kodenavne, når de omtalte den billige elbil. Internt gik den under navnet NV91, mens den eksternt hed H422, når de diskuterede elbilen med leverandører.

En unavngiven Tesla-programleder for Teslas billige elbil henviste til disse kodenavne, da vedkommende diskuterede projektets afslutning 1. marts:

I en af disse beskeder, der blev sendt 1. marts, stod der, at “leverandører bør stoppe alle yderligere aktiviteter relateret til H422/NV91.” Kilderne oplyser også, at de ikke kender alle årsagerne bag beslutningen om at stoppe projektet.

Se også: Sammenlign elbiler i Danmark på pris og kvalitet

Hård konkurrence fra kinesiske konkurrenter

Den overraskende kovending kommer på et tidspunkt, hvor Tesla og flere andre etablerede elbilproducenter oplever dalende vækst i efterspørgslen efter elbiler i både USA og Europa. Samtidig oplever de en fortsat øget konkurrence i Kina. På de vestlige markeder konkurrerer de kinesiske elbilproducenter også på pris som aldrig før.

De kinesiske producenter oversvømmer det globale marked med ekstremt billige elbiler. For eksempel koster den lille og meget billige BYD Dolphing Mini – også kaldet Seagull – blot 69.800 kinesiske yuan – eller hvad der svarer til under 150.000 kroner.

Hvis Tesla var gået videre med den billige Model 2, ville den ikke være kommet på markedet før i sidste halvdel af 2025, er Teslas egen vurdering. Men segmentet for billige elbiler er allerede overfyldt med mange lovende modeller fra blandt andet BYD og et væld af andre kinesiske mærker.

Musk prioriterede Cybertruck over billig Model 2

En afgørende beslutning fra Elon Musk tilbage i 2020 skulle desuden være årsagen til, at Tesla er kommet for sent i gang med planerne om en billig elbil. I 2020, efter at have lanceret den ekstremt populære Model Y, fokuserede Tesla på den meget eksperimentelle Cybertruck i stedet for en billig elbil.

Tesla kunne tirsdag rapportere, at leveringerne af Tesla-elbiler i 1. kvartal er styrtdykket med otte procent i forhold til samme periode året. Lige efter annoncerede BYD om en stigning på 13 procent i samme periode.

Tesla-aktierne faldt med 5 procent efter nyheden. Dermed er Teslas aktier faldet med mere end end 40 procent siden juli sidste år. Det svarer til et tab på omkring 400 milliarder dollar i markedsværdi.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Satser på førerløse og selvkørende robottaxaer

De afblæste Model 2-projekt har fået Tesla til at gentænke sine planer og i stedet satse på førerløse og selvkørende robottaxaer. Til det formål vil Tesla anvende samme platform, som det var tiltænkt at anvende til den billige Tesla Model 2.

To kilder oplyser, at de hørte om Teslas beslutning om at skrotte Model 2 på et møde i slutningen af februar, hvor mange medarbejdere deltog.

“Elons ordre er at gå all-in på robottaxaer,” siger en af kilderne.

Den tredje kilde bekræftede aflysningen af den billige Tesla Model 2 og oplyser, at nye planer kræver, at førerløse robottaxaer skal produceres, men i meget mindre antal, end der var planlagt for Model 2.

Reuters har gennemgået flere interne meddelelser hos Tesla omhandlende beslutningen. Den unavngivne programleder skulle 1. marts have diskuteret projektets død med Teslas ingeniørpersonale og rådede dem til at vente med at fortælle leverandører “om aflysningen af programmet.”

En fjerde person med kendskab til Teslas planer udtrykte optimisme over beslutningen om at skifte væk fra strategien med billige elbiler til fordel for robottaxaer. Sidstnævnte skulle være et segment, som Elon Musk har udset sig som fremtidens mobilitet. Kilden advarede dog om, at Teslas produktplaner kunne ændre sig igen baseret på økonomiske forhold.

Se også: Hvilke elbiler er Bedst i  Test? 

Ambitiøse salgsmål bliver svære at nå

Uden en billig elbil, der kan sælges i stort antal, ser det svært ud for Elon Musk at realisere de vilde salgsmål, som han annoncerede tilbage i 2020.

Her proklamerede han, at han sigtede efter at sælge 20 millioner biler – altså dobbelt så mange som verdens største bilproducent, Toyota, sælger i dag.

Elon Musk og Tesla har ligeledes i mange år givet forudsigelser om, at ægte selvkørende teknologi med førerløse biler er lige om hjørnet. Investorers forventning til netop dette har været en af årsagerne til, at Tesla har en notorisk høj værdiansættelse – som dog spås at begynde at falde til et mere naturligt leje. I dag har Tesla en markedsværdi på 545 milliarder dollar – altså mere end samlede værdi af de tre næstmest værdifulde bilproducenter: Toyota, Porsche og Mercedes-Benz.

For tiden står over for en række retssager og undersøgelser af nedbrud, der involverer Autopilot og Fuldt selvkørende egenskaber (FSD), som trods navnene ikke er fuldt ud autonome. Tesla har ad flere omgange givet uopmærksomme chauffører skylden for ulykkerne.

Elon Musk har tidligere offentligt forudsagt en fremtid for mobilitet, hvor førerløse taxaer i sidste ende kan blive en mere almindelig transportform end menneskedrevne biler. Han har også sagt, at Tesla vil være “stort set nul værd” uden at opnå fuldt ud selvkørende egenskaber.

Vi anbefaler:
Bedste ladeløsning på markedet
Hvilke elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026?