Test, bedømmelse og pris på Citroën ë-c3
Er Citroën ë-c3 den bedste elektriske bybil? Læs om fordele, ulemper, dansk pris og den samlede bedømmelse af den nye Citroën ë-c3.
Se også: Alle elbiler fra Citroën i Danmark
I oktober sidste år overraskede Citroën med en ny elbilmodel til en usædvanligt skarp pris. Det var den fuldelektriske ë-C3, der fik en vejledende pris fra kun 179.900 kroner – og dermed er den billigste elbil, du lige nu kan købe i Danmark.
Godt nok er prisen det mest interessante ved Citroën ë-c3, men den byder også på nogle ganske fine specifikationer. Der er her tale om en lille og praktisk elektrisk hatchback i bybil-klassen med siddepladser til fem personer.
På trods af dens kompakte størrelse byder den på en overraskende rummelig kabine og et bagagerum på 310 liter.
Citroën Ë-C3 har et 44 kWh LFP-batteri, der giver den en rækkevidde på op til 320 kilometer. Den kan lynlade med 100 kW, som giver 20 til 80 procent på 26 minutter. Den lille elbil yder 113 hestekræfter og har en topfart på 135 km/t.
Er den lille Citroën ë-c3 pengene værd eller er der sparet for meget? Hvad er godt ved den og hvad er skidt? Læs testen og se den samlede bedømmelse af Citroën ë-c3.
Se også: Test af de nyeste elbiler i Danmark
Konklusion på test af Citroën ë-c3
Samlet set klarer bybilen Citroën ë-c3 sig flot i test. Den får en samlet score på 83 point ud af 100. Det giver den bedømmelsen “Virkelig god”.
Hvordan klarer den sig i forhold til andre elbiler i bybil-klassen? Meget godt, for Citroën ë-c3 placerer sig her på en 1. plads. Også blandt hatchbacks til under 300.000 kr. indtager den lille elbil fra Citroën førstepladsen.
Den meget lave pris samt kvaliteten og det fine udvalg af standardudstyr gør, at man får exceptionelt meget elbil for pengene. Læs mere om vores Kvalitet/Pris Ratio.
Se også: Varianter, priser og alt om Citroën ë-c3
Se flere billeder af Citroën ë-c3 her
Det gode ved Citroën ë-c3
Citroën ë-c3 udmærker sig ved at være en komfortabel og behagelig bil at køre i. Med dens lille størrelse kommer den let rundt i byen og er let at parkere.
På trods af dens meget kompakte størrelse er der overraskende god plads i ë-c3. For en lille bybil er der god benplads på bagsæderne, og med lidt god vilje plads til tre.
Man finder i ë-c3 en praktisk kabine med to kopholdere foran, gode opbevaringsrum i midterkonsol og døre. Der er dertil fornuftigt med bagagerumsplads for en bil på denne størrelse.
Man får som sagt masser af elbil for pengene i Citroën ë-c3, og masser af udstyr er inkluderet i basismodellen. Her er der for eksempel aircondition, bakkamera, fartpilot, infotainmentsystem med Apple CarPlay og Android Auto og mere.
Citroën ë-c3 oplader ved en lynlader fra 10-80 procent på 26 minutter, hvilket må siges at være rigtig flot. Man kommer altså hurtigt videre, når man skal lade på den lange køretur.
Se også: Kommende elbiler i Danmark
Dette kunne være bedre ved Citroën ë-c3
Kabine er praktisk og nydeligt udformet, men der er sparet på materialerne. Kabinen består af plastik, stofsæder og to skærme, der ikke er af den bedste kvalitet.
Rækkevidden på 320 km er egentligt rigeligt lang til de fleste danskere til at dække deres daglige kørebehov, men den kan betyde, at mange vælger den fra.
Ikke den mest spændende køreoplevelse. Der er i Citroën ë-c3 et tydeligt fokus på komfort og mindre på sport. Det er derfor ikke den mest ophidsende oplevelse at køre den. Med en ydeevne på 83 kW (113 hk) og en tophastighed på 135 km/t er den heller ikke ligefrem et elektrisk lyn på vejene.
Se også: Prøvekør en Citroën ë-c3
Vi anbefaler:
Disse elbiler kommer i 2023, 2024 og 2025
Hvilke elbiler er de billigste i Danmark?
Find den bedste forsikring til din elbil
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal du vælge?