Tyskland bygger største netværk af hurtigladere til elbiler

Nu inviterer NOW GmbH, Tysklands nationale center for infrastruktur, til bud på opførelse og drift af det største hurtigopladningsnetværk, der endnu er blevet bygget i landet.

Tyskland bygger største netværk af hurtigladere til elbiler

Fremover bliver det meget lettere at være bilist i Tysklands – i hvert fald hvis man kører rundt i en elbil. Landet har nemlig besluttet sig for, at de for alvor vil sætte strøm til elbilerne, og har derfor sat opførelse og drift af landets kommende og største hurtigopladningsnetværk i udbud. 

Læs også: Nyheder om elbiler

Når verdens største bilproducent, Volkswagen, fra september begynder at sælge den rene elbil, ID.3, starter en ny æra inden for e-mobilitet – massemarkedet er endelig ved at blive en realitet.
Men der er ét altoverskyggende problem for ID-familien og de andre batteri-drevne biler fra Tesla Model Y over Porsche Taycan til Opel Corsa-e – de står med en offentlig hurtigladende infrastruktur, hvor der simpelthen ikke er nok opladere på markedet.

1000 nye lokaliteter med ladestandere

Udover antallet af ladestandere har NOW GmbH identificeret andre slagsider: For eksempel møder elbils-bilisterne standere med høj upålidelighed, inkonsekvent information og forskellige brugerflader. Løsningen på problemet: NOW’s National Center for Charging Infrastructure vil sætte et gigantisk hurtigopladningsnetværk i udbud sammen med det føderale transportministerium (BMVI). Projektet starter eftersigende op i fjerde kvartal, hvorefter det sigter mod 1.000 lokaliteter med op til to-cifrede og i nogle tilfælde endda tre-cifrede ladestandere.

Læs også: Kia elbil med superbils-præstationer og 800-volt opladning

At staten lægger 1.000 steder i udbud, kalder Johannes Pallasch, der er leder af National Center for Charging Infrastructure hos NOW GmbH, for ”et paradigmeskifte”. Han tilføjer at dette er startskuddet til at rette op på svigtet over for elbilsbilisterne – med dét mener han ikke kun antallet af hurtigopladningsstationer, men også at det skal gøres langt mere brugervenligt, så bilisterne ikke fremover skal opleve utilgængelighed eller dårlig brugervenlighed.

Læs også: Ny klimaaftale skal sikre flere ladestandere til elbiler