Med ny elbil skal Volvo blive svensk igen

Med den nye EX60 markerer Volvo, at tiden med kinesiske elbilmodeller er slut. Volvo EX60 er designet, udviklet og produceret i Sverige.

Med ny elbil skal Volvo blive svensk igen

Den kommende X60 bliver den første elbil fra Volvo, som er produceret designet, udviklet og produceret i Sverige.

For Volvo er det vigtigt at tydeliggøre, at mærket ikke er kinesisk, fordi europæiske forbrugere foretrækker elbiler produceret i Europa – her er hvad vi ved om Volvo EX60.

Se også: Alle elbiler fra Volvo

Volvo EX60 er ærke-svensk

Den 21. januar lancerer Volvo deres vigtigste elbil til dato: EX60, som bliver en SUV’en i mellemklassen og arvtageren til XC60, Volvos mest solgte model nogensinde.

EX60 skal bevise, at Volvo mestrer teknikken, hvor det gik galt med topmodellen EX90, som stadig plages af problemer og kræver løbende softwareopdateringer.

Samtidig markerer EX60 et opgør med kinesisk produktion. Bilen er både designet, udviklet og produceret i Sverige. Ifølge Volvos administrerende direktør, Håkan Samuelsson, bygges den på fabrikken i Torslanda, hvor tidligere modeller som V60 og XC60 også har set dagens lys.

EX60 bliver den første model på SPA3-platformen. Den får Volvos nye infotainmentsystem, Volvo OS, med mulighed for trådløse opdateringer, der kan forbedre bilen løbende. Desuden introduceres en ny og mere sikker sikkerhedssele.

Selvom Volvo endnu ikke har offentliggjort de tekniske specifikationer, lover direktøren, at rækkevidden bliver “bedst i klassen”.

Se også: Priser, specifikationer og billeder af Volvo EX60

Forbrugerne begyndte at opfatte Volvo som kinesisk

Med lanceringen af EX60 markerer Volvo, at tiden med kinesisk produktion er slut, og at mærket vender tilbage til sine svenske rødder.

Det er vigtigt for Volvo af flere grunde, vurderer vi. Volvos salg af elbiler er faldet markant de seneste måneder, og i første halvår af 2025 oplevede Volvo et tilbageslag på hele 24 procent sammenlignet med sidste år.

Det kan hænge sammen med, at Volvo i højere og højere grad opfattes af forbrugerne som et kinesiske elbilmærke. Volvo er ejet af en kinesisk virksomhed og har i høj grad produceret elbiler i Kina. Men Volvo har især succes i Europa, hvor forbrugerne i højere grad foretrækker at købe biler fra lokale producenter, som Volkswagen, Skoda og Audi.

Ved at flytte produktionen til Europa undgår Volvo samtidig den ekstra importtold på kinesisk producerede elbiler.

Med EX60 sætter Volvo derfor fuldt fokus på det svenske ophav, som er den rigtige vej at gå, mener vi. Dog skal man huske, at ingen elbiler i dag kan undgå at indeholde komponenter fra Kina – ikke mindst batteriet, hvor kinesiske leverandører fortsat dominerer markedet.

Se også: Specifikationer på kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027

Perspektivering

Volvo EX60 bliver en SUV i mellemklassen, som vi forventer vil koste i omegnen af 500-550.000 kr., så den placerer sig mellem EX40 og ES90.

Alternativerne forventes at blive SUV’er som:

Vi anbefaler:
Her er de bedste SUV’er
Disse elbiler er Bedst i Test
Test og bedømmelser på alle nye elbiler
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den