Priskrig: Telia presser priserne i bund

Telia sparker nu et aggressivt abonnement på markedet, som slår alle andre selskaber på prisen.

Priskrig: Telia presser priserne i bund

Det sker sjældent at hovedselskaberne på markedet indsætter en priskrig, der virkelig giver genlyd. Normalt er det de små selskaber, som svinger taktstokken med lave priser – men her er det omvendt.

Det nye produkt Flex fra Telia, lader kunderne sammensætte deres eget abonnement efter behov. Hver måned kan parametrene justeres, så den laveste pris opnås.

De første beregninger Mobilsiden.dk har foretaget, viser at konkurrenterne virkelig skal have den store lommeregner frem, for at slå Telia på dette produkt.

Helt ekstraordinært lader der ikke til, at være gemt hemmelige udgifter eller betingelser i skabet. Det plejer ellers at være telebranchens varemærke, lige at indføre et “men”.

Bland-selv-abonnement

Strukturen er lavet, så man vælger et minimumsforbrug indenfor tale, sms, mms og data. Valgene afgør hvor lav prisen bliver.

Binder man sig til et højt minimumsforbrug, bliver prisen tilsvarede lavere, men selv ved forholdsvis små valg, er prisen dog konkurrencedygtig.

To timers tale koster 70 kroner, svarede til 58 øre i minuttet, mens ti timers tale takseres til kun 33 øre pr. minut. I sms-delen er den laveste pakke 200 sms’er til 15 øre/stk. For 80 kroner om måneden får man fri sms. Data er det mest aggressive tilbud. 300 MB koster 50 kroner – altså 17 øre pr. megabyte.

Priserne her er blot eksempler fra pris-udregneren, da den endelige pris er vil være individuel.

Kunder med et meget højt forbrug kan komme ned på 12 øre/minut på samtaler, fri sms og 3 øre pr. megabyte data.

Til Mobilsiden.dk oplyser Telia, at Flex hverken har opkaldsafgifter, opkaldsforsøgsafgifter eller oprettelsesafgift, og at opkald takseres pr. påbegyndt sekund.

Ulemperne ved Telia Flex

Hvis man skal have fuld glæde af Telia Flex, kræver det man følger forbruget løbende, og justerer abonnementet hvis ens behov ændrer sig.

Da der er tale om et minimumsforbrug, skal man altså opbruge det hele, for at den endelige pris bliver så lav som beskrevet. Et manglende forbrug, kan ikke flyttes til næste måned.

Lidt populært kan man sige, at de kunder som ikke opbruger deres pakker, betaler for dem som benytter det hele.

En anden ulempe er, at Telia Flex ikke kan kombineres med køb af ny mobiltelefon. Derfor er abonnementet kun interessant, for dem som har en mobil i forvejen.

Erhverskunder kan ikke købe abonnementet.

Ekstern link
Prøv selv Flex-beregneren
Debat om emnet på Mobildebat.dk

Læs også
Udløser Telia en priskrig på mobiltelefoni?

Mere nyt i sagen

Siden denne artikel udkom er der kommet nyt i sagen. mobilsiden fandt det relevant at følge op på temaet. 16/3/2009 kørte vi artiklen; Telia rykker ind i FonaKlik her for at læse artiklen.. Tjek også seneste nyt om temaet her..