Apple sagsøgt for at gøre iPhones langsommere
iPhone 6 fra 2014 har været ramt af en del hardwareproblemer. Du husker formentlig bendgate – de mange videoer og billeder, der gik viralt i forbindelse med, at iPhone 6 og iPhone 6 Plus angiveligt kunne bøjes midtover af at ligge i folks baglomme. Der var også den såkaldte ’fejl 53’, som gav problemer, hvis Touch ID-sensoren blev udskiftet af en ikke-autoriseret Apple-forhandler. Den fejl fiksede Apple senere med en softwareopdatering.
Det er dog et helt tredje problem med iPhone 6-serien, der den dag i stadig giver Apple problemer. I januar 2017 udsendte Apple en opdatering til iOS 10.2.1 til iPhone 6, iPhone 6 Plus, iPhone 6s, iPhone 6s Plus og iPhone SE. Sidenhen blev samme ændringer foretaget på iPhone 7 og 7 Plus i iOS 11.2.
I opdateringen introducerede Apple nogle ændringer i softwaren, som havde til hensigt at øge stabiliteten på de ældre iPhones. Opdateringen skånede batterierne, som kemisk blev slidt over tid, ved at gøre telefonerne langsommere. Telefonernes ydeevne blev derfor forringet for at undgå, at de pludselig lukkede ned, fordi de slidte batterier ikke kunne levere en høj nok spænding under spidsbelastninger.
Apple undskyldte kort tid efter for ulejlighederne og forsøgte at gøre skaden god igen ved at sænke priserne på udskiftning af telefonernes batterier. Alligevel har Apple siden måttet kæmpe med adskillige søgsmål.
I november 2020 indgik Apple et forlig med 33 amerikanske delstater om at betale 692 millioner kroner tilbage til de berørte iPhone-ejere.
Læs også: Sløve iPhones pga. batterier: her er Apples svar
Kræver samme kompensation i Europa som i USA
Forliget mellem Apple og de mange amerikanske delstater ser ud til at have givet en række europæiske forbrugerorganisationer blod på tanden. De kræver nemlig, at europæere får samme kompensation som amerikanske forbrugere.
Derfor har den italienske forbrugerorganisation Altroconsumo på vegne af den fælleseuropæiske organisationen Euroconsumers indledt et masseforsøgsmål mod Apple. Det oplyser Euroconsumers i en pressemeddelelse.
Massesøgsmålet sker også efter to andre europæiske forbrugerorganisationer, italienske OCU og belgiske Test-Achats, indledte to lignende massesøgsmål mod Apple i december 2020.
Euroconsumers koordinerer alle tre søgsmål mod Apple og kræver, at Apple kompenserer alle berørte ejere af iPhone 6, iPhone 6 Plus, iPhone 6S eller iPhone 6S Plus med mindst 446 kroner.
“Dette nye søgsmål er det seneste i vores kamp mod planlagt forældelse i Europa. Vores ønske er ganske simpelt: Amerikanske forbrugere blev kompenseret. Europæiske forbrugere ønsker at blive behandlet med samme retfærdighed og respekt,” siger Els Bruggeman, Head of Policy and Enforcement ved Euroconsumers.
Apple har endnu ikke reageret på søgsmålet, oplyser den europæiske forbrugerorganisation. Udfaldet af massesøgsmålet kendes endnu ikke, men Euroconsumers må formodes at have gode kort på hånden med den nylige afgørelse af søgsmålet i USA.
Læs også: Apple så til, mens leverandører overtrådte kinesisk arbejdslov
iPhones = Lav batterilevetid, dårlig antenner & Høje SAR-værdier
Mere nyt om iPhone
Siden vi publicerede artiklen er der kommet nyt i sagen. Daniel Søgaard Hald kunne ikke slippe temaet. 25/1/2021 gik vi et spadestik dybere og bragte en artikel omkring Sony Xperia Compact måske ny iPhone 12 Mini rival – Klik her og læs historien.. Få også seneste nyt om temaet her.