Hvor lang tid holder batterier i elbiler?
Skal man være bekymret for holdbarheden på en elbils batteri? Hvor langt kan man forvente, at det kan køre, inden det skal skiftes? Her tager vi et nærmere kig på de erfaringer, der indtil videre er gjort.
Elbiler er mere populære end nogensinde før. I 2022 stod elbiler for 18,9 procent af det samlede bilsalg, hvilket er en 41 procent stigning i de miljøvenlige biler i forhold til året forinden.
Inden man kaster sig ud i købet af en elbil, melder der sig naturligt nogle spørgsmål og bekymringer. Er rækkevidden lang nok? Hvordan foregår opladning? Hvordan fungerer en elbil? Hvad er den værd om nogle år? En anden bekymring handler om batterierne og holdbarheden på dem.
Se også: Test af elbiler
Elbilens batteri er dyrt
Batteriet i en elbil er dyrt. Faktisk er det den dyreste komponent i bilen – og det vil man helst undgå at skulle udskifte. Som de fleste nok har oplevet, holder batteriet i mobiltelefonen ikke for evigt. De fleste smartphonebatterier taber omtrent 20 procent af deres kapacitet efter 2-3 år.
Hvor meget det koster, svinger efter producent, størrelse på batteriet og typen af det. Man kan tage et kig ind hos NIO, der er meget transparent med deres priser på batterierne. Her koster et 75 kWh batteri 93.000 kroner og et 100 kWh batteri 168.000 kroner. Der er set eksempler på meget dyrere batterier.
Batteriet taber løbende kapacitet
Tesla genstartede interessen for elbilerne et årti tilbage med deres Roadster og Model S, og disse elbiler har derfor kørt rundt et stykke tid på verdens veje. Det giver mulighed for at få et indtryk af holdbarheden få batterierne. I Teslas Impact Report 2020 kan man se, hvor meget kapacitet batteriet i en Model S og X taber efter op til 200.000 km. Efter 200.000 miles, svarende til cirka 320.000 kilometer, er der lidt under 90 procent af den oprindelige kapacitet i batteriet. Se nedenfor:
Ligeledes er batteriet i en Mercedes-Benz EQC blevet undersøgt efter at have kørt 234.000 kilometer. Her fandt man ud af, at batteriet efter to år og knap 600 opladninger havde mistet omkring 8,45 procent af sin kapacitet. Det svarer til, at bilen her runder 1 million kilometer med en kapacitet på cirka 30 procent tilbage.
Man skal altså ikke være bange for, at batteriet fra den ene dag til den anden ikke virker længere. I stedet vil det gradvist tabe kapacitet og dermed får bilens langsomt kortere rækkevidde.
Se også: Seneste nyt om elbiler
Er der grund til bekymring?
Med den viden er der så grund til være bekymret for holdbarheden på de kostbare batterier i elbiler? Ja og nej. Køber du en ny elbil, kan du forvente at få mange kilometer ud af den.
Sammenligner vi dette med, hvor langt den gennemsnitlige bil kører i Danmark om året, vil batteriet have en meget lang holdbarhed. Gennemsnitligt kører en bil i Danmark 15.000 kilometer om året ifølge Motorstyrelsens tal. Ud fra dette kan man konkludere, at der ikke er grund til at være bekymret for holdbarheden på elbilens batteri.
Her skal selvfølgelig tages i betragtning, at der er forskel på kvaliteten af batterierne, og hvordan de behandles. Passer man godt på batteriet, forventes det at holde længe: Hold en daglig kapacitet mellem de 20-80 procent, oplad kun til 100 procent til lange ture, brug kun lynopladning når det er nødvendigt.
Der er derudover garanti på batteriet i en elbil. Typisk er dette 8 år eller 160.000 kilometer, alt efter hvad der kommer først. Er batteriets kapacitet mindre end 70 procent efter de 8 år eller 160.000 kilometer, er der tale om en garantisag. Det er dog desværre ikke altid let at finde ud af, hvordan producenten har tænkt sig at udregne denne restkapacitet. Dette måles med producentens specialudstyr.
Når du køber brugt elbil
Det er dog anderledes, når man overvejer at købe en brugt elbil. Her ved man ikke, hvor godt ejeren har passet på batteriet, og hvor meget kapacitet der er tilbage. Kapaciteten kan man heldigvis tjekke inden køb. Alt efter hvor gammel bilen er, skal man vurdere, hvor meget restgaranti der er på batteriet og muligvis tænke et kommende batteriskift ind i økonomien.
Batterierne bliver bedre med tiden – med både længere rækkevidde, hurtigere opladning og langsommere forringelse af kapaciteten. Batterierne bliver også grønnere, hvor materialerne i højere grad vil kunne blive genbrugt i et nyt batteri – hvis vi også skal have miljøet in mente.
Man kan med fordel lease elbil
Man kan slippe for alle disse bekymringer om batteriets holdbarhed, værditab og den teknologiske udvikling og andet ved at lease en elbil. Læs mere om leasing af elbil her.
Elbilproducenternes garantier på batterier
Hvordan er bilmærkernes garanti på elbilbatterierne? Se nedenfor:
- Audi: 8 år eller 160.000 km – afhængigt af hvad der kommer først.
- BMW: 8 år eller 160.000 km – afhængigt af hvad der kommer først.
- BYD: 8 år eller 200.000 km – afhængigt af hvad der kommer først.
- Citroën: 8 år eller 160.000 km – afhængigt af hvad der kommer først.
- Ford: 8 år eller 160.000 km – afhængigt af hvad der kommer først.
- Hyundai: 8 år eller 160.000 km – afhængigt af hvad der kommer først.
- Kia: 7 år eller 150.000 km – afhængigt af hvad der kommer først.
- Mercedes: 8 år eller 160.000 km – afhængigt af hvad der kommer først.
- MG: 7 år eller 150.000 km – afhængigt af hvad der kommer først.
- Nissan: 8 år eller 160.000 km – afhængigt af hvad der kommer først.
- Volvo: 8 år eller 160.000 km – afhængigt af hvad der kommer først.
- Polestar: 8 år eller 160.000 km – afhængigt af hvad der kommer først.
- Porsche: 8 år eller 160.000 km – afhængigt af hvad der kommer først.
- Renault: 8 år eller 160.000 km – afhængigt af hvad der kommer først.
- Skoda: 8 år eller 160.000 km – afhængigt af hvad der kommer først.
- Tesla: 8 år eller 160.000 km – afhængigt af hvad der kommer først.
- Toyota: 10 år eller 1.000.000 km – afhængigt af hvad der kommer først.
- Volkswagen: 8 år eller 160.000 km – afhængigt af hvad der kommer først.
- Xpeng: 8 år eller 160.000 km – afhængigt af hvad der kommer først.
Typisk skal batterikapaciteten være under 70 procent af den oprindelige, hvis der skal være tale om en garantisag.