Elon Musk: Twitter kan sagtens gå konkurs

Twitters nye topchef Elon Musk slår fast over for selskabets ansatte, at Twitter sagtens kan gå konkurs, hvis der ikke meget snart sker forbedringer.

Elon Musk: Twitter kan sagtens gå konkurs

Historien om Twitter bliver mere og mere outreret. Efter Elon Musk overtog direktørstolen har alt omkring Twitter og Musk været mere eller mindre kaos og halvdelen af selskabets ansatte er blevet fyret. Nu siger Musk så direkte, at Twitter kan gå konkurs – i hvert fald hvis der ikke snart sker nogle ændringer i selskabet.

I e-mails til sine nye medarbejdere Musk fortalte således, at de måske snart alle kan være arbejdsløse. Han skriver, at “Twitter skal tjene penge på Twitter – eller også. Uden betydelige abonnementsindtægter er der en god chance for, at Twitter ikke vil overleve den kommende økonomiske nedtur.”

I følge New York Times har Musk også sagt til de ansatte på et internt møde, at en konkurs for selskabet ikke er udelukket. Samtidig har han også sagt, at han netop har solgt aktier i Tesla for knap 30 milliarder kroner for at redde Twitter på den korte bane.

Se også: Priser på telefoner

Snak om konkurs kan “føre til hændelser” på Twitter

En ansat i Twitter siger til New York Times, at disse udtalelser fra Musk vil lægge enorme personlige, professionelle og juridiske risici på ingeniørerne og at der vil blive lagt så meget pres på ingeniørerne, at det vil “føre til større hændelser.”

Med større hændelser henvises der formentlig til nedbrud af tjenesten på grund af for hurtig og for dårlig kodning eller at kontroversielt indhold ikke vil kunne modereres på samme måde som tidligere.

Se også: Hvor er 5G bredbånd billigst?

Store økonomiske udfordringer

At Twitter er økonomisk udfordret er ingen hemmelighed. Det hører til sjældenhederne, at selskabet kan præsentere positive tal i regnskabet og i følge aftalen i forbindelse med opkøbet skal Twitter betale godt 7 milliarder kroner årligt til Musk i renter. Musk opkøbte Twitter for 335 milliarder kroner.

Flere store annoncører har samtidig sat annoncering på pause i forbindelse med den store fyringsrunde, hvor 3.700 ansatte blev opsagt – cirka halvdelen af selskabets ansatte svarer det til. Annoncørerne pauser annonceringen på Twitter, da de er nervøse for, at de mange afskedigelser vil føre til forringet moderation af indholdet på det sociale medie og de har ikke lyst til at blive vist sammen med kontroversielt indhold.

Det hjælper formentlig ikke på annoncørernes villighed til at lægge annoncekroner, når direktøren allerede nu begynder at tale om en konkurs.