Det florerer med scams i Sverige

Scams bliver sværere og sværere at genkende og derfor vigtigt at gardere sig mod scams, så man trygt kan være på nettet.

Det florerer med scams i Sverige

Dette indhold er sponsoreret: Utallige scams florerer i Sverige, og de bliver samtidig sværere at genkende. Det er derfor vigtigt at gardere sig mod scams, så man trygt kan være på nettet.

Hvad er et scam?

Forestil dig scenariet: der tikker en e-mail ind i indbakken fra banken. Der står, at kontoen er blevet spærret, fordi de har haft mistanke om misbrug, og at de derfor skal bruge dine personlige oplysninger for at lukke kontoen op igen. Det skal gå stærkt, for der er begrænset tid til at åbne kontoen igen!

Det er blandt andet en af metoderne, der bruges af scammere, når de vil have fat i ens personlige oplysninger. Det virker reelt og kan være svært at gennemskue. Der florerer mange scams rundt om i verden, og de ses også i Sverige. Med mere end 90% af befolkningen forbundet til internettet, er der rig mulighed for at finde nogen at snyde.

Det kan være svært for den enkelte at finde ud af, hvilke beskeder der er reelle, og hvilke der er falske. Derfor er det vigtigt at være opmærksom på de forskellige typer af scams, så man ikke bliver offer for dem.

Når man scammer, er det et forsøg på at snyde eller bedrage nogen til at give penge eller andre værdier. Scammerne bruger ofte svindelmetoder for at få deres ofre til at tro, at de vil modtage noget værdifuldt, men i virkeligheden vil de kun modtage tomme løfter eller intet overhovedet.

Der findes en masse forskellige typer af scams, men den mest fremtrædende type af scams i Sverige er såkaldt phishing, hvor scammeren forsøger at lokke personlige oplysninger ud af offeret. Dette gøres enten ved at sende en mail eller en SMS om noget vigtigt, som for eksempel spærringen af ens bankkonto, eller at man har modtaget en pakke. Man skal dog lige sende nogle bestemte oplysninger, såsom kreditkortoplysninger, fordi der typisk lige skal betales et lille beløb.

Man kan dog også støde på eksempelvis investerings-scams, hvor scammeren snyder én til at tro, at man investerer i noget, og at man bør blive ved med at investere, fordi det går godt, og man kan tjene mange penge på det på sigt. I virkeligheden er der ingen investering, og alle pengene går bare til scammeren, hvilket også er derfor de ringer igen og igen.

Antallet af smartphone-brugere i Sverige stiger støt

Sverige er et af de mest digitaliserede lande i verden, og meget af hverdagen og vigtige funktioner, såsom bank og sundhed, foregår for det meste online. Mere end 90% af svenskerne bruger en smartphone månedligt i dag, og det forventes at stige til cirka 96% i 2025. Desuden er svenskerne glade for nye teknologier såsom smarte apparater, cloud computing og lignende.

Andelen af svenskere, der bruger teknologien som en del af deres hverdag stiger fortsat, og derfor er det heller ikke mærkeligt, at scammere udser sig et land som Sverige at udøve deres tricks på: Ud af de mere end 9 millioner mennesker må der da være et par stykker, der falder i deres fælder.

Det bedste forsvar mod scam er god cybersikkerhed

Der er mange forskellige typer af scam, og fordi de også bliver bedre over tid, kan det være svært at beskytte sig imod dem alle. Men der er nogle generelle råd, som man kan følge for at minimere risikoen for at blive scammed.

For det første bør man altid være meget forsigtig med de links, man klikker på. Hvis man modtager en mail fra en ukendt afsender, så bør man ikke klikke på nogen af de links, der måtte være i mailen. Det samme gælder hvis man modtager en besked på sociale medier fra en ukendt person – her bør man også undgå at klikke på nogen af de links, der måtte være i beskeden.

For det andet bør man aldrig dele personlige oplysninger med nogen online – heller ikke selvom den person virker troværdig. Man bør aldrig sende sit kreditkortnummer eller sit cpr-nummer til nogen online – heller ikke selvom den person virker troværdig. Hvis man skal bruge sit kreditkortnummer til at betale for noget online, så brug kun et sikkert betalingssted som eksempelvis PayPal eller MobilePay.

For det tredje bør man altid have god cybersikkerhed på sin computer eller sin mobiltelefon. Dette betyder blandt andet, at man skal have installeret et godt antivirusprogram og en god firewall på sin computer eller mobiltelefon. Det er desuden vigtigt, at man hele tiden holder sine programmer opdateret – herunder også sit antivirusprogram og firewallen. Hvis man vil være helt sikker på internettet kan man altid overveje af købe en VPN, der krypterer end oplysninger.

Til sidst bør man også altid huske at undersøge eksempelvis afsenderens e-mailadresse eller telefonnummer. Man kan hurtigt finde ud af, om det er autogenereret, og i så fald kan man regne med, at det er scam. Desuden er det også vigtigt at huske, at ens bank eller leveringsvirksomheder henvender sig på en bestemt måde og kun om bestemte ting, og scams skiller sig som regel tydeligt ud fra disse firmaers normale kundekommunikation.