32 medier sagsøger Google for milliardbeløb

32 europæiske medievirksomheder, herunder TV 2, har anlagt sag mod Google for at "misbrugte sin dominerende stilling" inden for digitale annoncer.

32 medier sagsøger Google for milliardbeløb

32 europæiske mediekoncerner har onsdag sagsøgt Alphabet-ejede Google for 2,1 milliarder euro eller det, der svarer til 15,6 milliarder kroner.

Blandt sagsøgerne finder man den tyske mediekoncern Axel Springer, som udgiver mere end 150 aviser og magasiner i 30 lande, den norske mediegigant Schibsted og danske TV 2.

Søgsmålet omfatter sagsøgere fra udgivere i Østrig, Belgien, Bulgarien, Tjekkiet, Danmark, Finland, Ungarn, Luxembourg, Holland, Norge, Polen, Spanien og Sverige.

Se også: Bedste priser og tilbud på smartphones fra Google 

Googles dominans giver lavere indtægter

De i alt 32 europæiske medievirksomheder hævder, at de har lidt tab på grund af Googles praksis inden for digital annoncering.

“De involverede medievirksomheder har lidt tab på grund af et mindre konkurrencepræget marked, hvilket er et direkte resultat af Googles forseelser,” lyder det i en udtalelse fra mediernes advokater, Geradin Partners og Stek, som tilføjer:

“Uden Googles misbrug af sin dominerende stilling ville medievirksomhederne have modtaget betydeligt højere indtægter fra reklamer og betalt lavere gebyrer for annoncetjenester. Det er afgørende, at disse midler kunne være blevet geninvesteret i at styrke det europæiske medielandskab,” siger advokaterne.

Søgsmålet kommer på et tidspunkt, hvor konkurrencemyndighederne i Europa er ved at slå ned på Googles annonceforretning.

I søgsmålet henviser de 32 medier til den franske konkurrencemyndigheds bøde på 220 millioner euro til Google for deres praksis på området tilbage i 2021. De henviser også til Europa-Kommissionens anklager sidste år for at underbygge deres påstand.

Læs også: Nu bliver det nemmere at bruge Google Maps

Google: “Spekulativt og opportunistisk” søgsmål

I en udtalelse siger en talsmand for Google, at virksomheden modsætter sig søgsmålet og tilføjer, at det er “spekulativt og opportunistisk”.

“Google arbejder konstruktivt med udgivere i hele Europa. Vores annonceringsværktøjer tilpasser og udvikler sig i samarbejde med de samme udgivere,” oplyser søgegiganten.

Google oplyste sidste år, at selskabet er uenige i EU’s antitrustanklager mod deres annonceforretning, hvor Google er dybt involveret i både købs- og salgssiden af forsyningskæden. Og da Google har tæt på monopol på søgemaskiner, har selskabets praksis enorm betydning for medievirksomheder.

Udgivere over hele verden har i de senere år kæmpet imod de store techgiganters stigende dominans inden for digital annoncering, mens deres andel af indtægterne falder.

I det seneste søgsmål har de 32 medievirksomheder valgt en hollandsk domstol på grund af landets ry som en vigtig jurisdiktion i europæiske sager, der omhandler antitrust. Samtidig ønsker mediehusene også at undgå at rejse flere krav i forskellige europæiske lande.

Ud over Axel Springer, Schibsted og TV 2 er andre sagsøgere blandt andet Krone fra Østrig, DPG Media og Mediahuis fra Belgien, Sanoma fra Finland, Agora fra Polen, Prensa Iberica fra Spanien og Ringier fra Schweiz.

Læs også: Google vil træne AI-modeller på Reddit-brugeres indhold