Skærmtid påvirker børns neurale netværk i hjernen negativt

Hippocampus og neurale netværk i hjernen påvirkes negativt af skærme - forældre skal især være forsigtige, når det gælder små børn.

Skærmtid påvirker børns neurale netværk i hjernen negativt

Menneskets hjerne er det, man kalder for ”plastisk”. Det betyder, at den er under konstant forandring på grund af alle de indtryk og oplevelser, den udsættes for. Særligt i menneskets første leveår, altså som børn, er hjernen meget modtagelig over for indtryk og udvikler sig rigtig meget.

Nogle dele af hjernen er dog mere plastiske end andre, særligt hippocampus. Hippocampus er en region i hjernen i det, der kaldes for den mediale tindingelap. Hippocampus er delt op i to og er en del af det limbiske system. Det limbiske system ligger dybt inde i storhjernen og har betydning for vores hukommelse og følelser og den er vigtig for menneskets orienteringsevne og læringsevne.

Hippocampus og neurale netværk i hjernen påvirkes negativt af skærme

Barnets hjerne skaber over 1 millioner nye forbindelser i sekundet og disse forbindelser er afgørende for udvikling af hørelse, sprog og kognition. Allerede fra barnet bliver født, bliver mange neurale netværk i hjernen formet og de skaber grundlaget for, hvordan det udvikler sig som voksen.

Det interessante i den forbindelse, når vi taler teknologi og børn, er, at hippocampus og neurale netværk i hjernen, der styrer læring og hukommelse, bliver påvirket af ydre stimuli. Når denne ydre stimuli kommer fra skærme og online aktiviteter, er påvirkningen ikke positiv.

Erstattes barnets sociale kontakt med forældrene med en skærm, så påvirkes barnets sproglige kompetencer og læring i det hele taget. Barnet har behov for både at kunne høre mor og far tale og deres toneleje samt at kunne afkode ansigtsudtryk for at kunne lære og forstå og dermed udvikle sig.

Se også: Mobilabonnementer til børn

Skader evnen til koncentrere sig som voksen

Forskning har vist, at der er en sammenhæng mellem børns evne til at tilegne sig sproglige kompetencer i forhold til, hvor meget tid det bruger foran en skærm.

Det gælder ikke kun sprog og tale, men det påvirker også barnets kognitive kompetencer og evne til at indgå i en social verden, når det bliver voksen.

Der er også forskere, der kan påvise, at meget skærmtid som lille har negativ effekt på barnets evne til at koncentrere sig i længere tid, når det bliver voksent. En times skærmtid om dagen, når barnet er under 1 år, øger sandsynligheden for koncentrationsproblemer, når det bliver 7 år.

Se også: Nyheder om teknologi og børn

kilde

Mere om tematikken

Emnet er stadig relevant. Steen Jørgensen gik videre med sagen. 18/5/2021 fulgte vi op med artiklen; Teknologi skader børns kognitive læring og adfærd – Det videre forløb i sagen finder du her. Tjek også seneste nyt om temaet her..