Kunstig intelligens forudså coronavirus
Et unikt system der bygger på maskinlæring og sproganalyse, var hurtigere end både Verdenssundhedsorganisationen (WHO) og myndigheder til at opdage coronavirusset i sin spæde start.
Virksomheden BlueDot står bag systemet, der den 31. december 2019 opfangede en artikel på mandarin, hvor det fremgik at 27 mennesker havde udviklet lungebetændelse, og at sygdommen var knyttet til et marked i Wuhan. Systemets algoritme fangede to nøgleord: “Lungebetændelse” og “ukendt årsag”.
Læs også: Nissan sætter rekord med selvkørende bil
Den kunstige intelligens alarmerede kunder
BlueDot anvender en kombination af kunstig- og menneskelig intelligens, når de hjælper kunderne, såsom hospitaler, flyselskaber, myndigheder og andre virksomheder, med beskytte borgere, kunder og patienter. I dette tilfælde var det den kunstigs intelligens, der om morgenen advarede de asiatiske kunder. På tidspunktet vidste ingen, at der ville være et globalt udbrud, men eksperterne genkendte flere ting fra SARS-epidemien, som Coronavirus er 79 procent genetisk identisk med.
Systemets kunstige intelligens kan underrette om opståede sygdomme, området det er opstået i, hvormed myndigheder kan forberede sig – fx et på alvorligt sygdomsudbrud som Coronavirus.
Læs også: Venstre går nu ind for brug af ansigtsgenkendelse
Scanner efter ny information hvert kvarter, døgnet rundt
Med den kunstige intelligens kan pludselig sygdomme lynhurtigt blive spottet. Systemet scanner hele døgnet, hvert kvarter på 65 sprog efter søgeord og sætninger i jagten på nyt sygdomme, der kan være starten på en epidemi. Her følges omkring 150 forskellige sygdomme.
Det avancerede system med enorme mængder data, kan finde nålen i høstakken, der derefter bliver præsenteret for menneskelige eksperter. Eksperterne undersøger systemet resultat, og træner samtidig maskinen, med deres nye erfaring, til at blive bedre til at spotte sundhedstrusler. BlueDot var også de første til at meddele, at Zika-virussen havde spredt sig fra Brasilien til Florida i USA i 2016.
Oplysninger fra systemet vurderes sammen med placeringen- er der fx lufthavne i nærheden – og vejrrapporter.
“Kombinationen af forskellig ekspertise og dataindsamling gør mange ting, som vi ikke troede var mulige,”
siger forsker Maged Helmy ved Institut for Informatik ved Universitetet i Oslo.
Når kunstig intelligens fejler: Google Flu Trends
Dog er kunstig intelligens langt fra perfekt. Tilbage i 2009 lancerede Google “Google Flu Trends”, som var et forsøg på at forudsige virusudbrud ved hjælp af kunstig intelligens. Her var tanken at at opfange google-søgninger efter influenzasymptomer, for dermed at kunne lokalisere, hvor udbruddene var. Projektet mislykkedes og de fleste søgninger blev foretaget af personer, der var inficeret med noget helt andet, og fejlkilder forhindrede algoritmerne i at drage de rigtige konklusioner.
Læs også: Hvordan kunstig intelligens kan være med til at redde jorden
Flere nyheder om temaet
Der blev releativt hurtigt pustet nyt liv til historien. Daniel Søgaard Hald har bragt sagen videre. 17/2/2020 kom der flere nuancer om emnet med sagen Hvordan kunstig intelligens kan være med til at redde jorden – Klik her og læs den fulde artikel.. Seneste nyt om temaet kan du finde her.