Brug af Android Auto og Apple CarPlay kan være farligt

En ny undersøgelse viser, at brugen af Android Auto og Apple CarPlay under kørsel kan være farligt. Se resultatet af undersøgelsen her.

Brug af Android Auto og Apple CarPlay kan være farligt

Pas på med brugen af Apple CarPlay og Android Auto under kørsel. En ny undersøgelse slår nemlig fast, at både reaktionstid og køreadfærd svækkes.

Se også: Sammenlign priser, specifikationer og kvalitet på elbiler

Android Auto og Apple CarPlay øger reaktionstiden

En undersøgelse foretaget af Transport Research Foundation (TRF) afslører, at brugen af Android Auto og Apple CarPlay under kørsel forlænger førerens reaktionstid, forringer køreevnerne og gør, at man ikke ser forhindringer på vejen foran.

Faktisk skulle Android Auto og Apple CarPlay være farligere end en håndholdt mobiltelefon. En udistraheret fører af en bil har i gennemsnit en reaktionstid på 1 sekund. Bruger man Apple CarPlay eller Android Auto bliver reaktionstiden i gennemsnit forlænget med op til 57 procent, konkluderer undersøgelse.

Undersøgelsen vurderede indvirkningen på førerens præstation af at interagere med to informations- og underholdningssystemer i køretøjet, Android Auto og Apple CarPlay, ved hjælp af fire præstationsmålinger: reaktionstid, køreadfærd, øjne væk fra vejen og selvrapporteret præstation. Resultaterne blev også sammenlignet med andre former for svækkelse af føreren fra tidligere undersøgelser.

Tyve almindelige Android-brugere deltog i Android Auto-forsøget, og tyve almindelige Apple-brugere deltog i Apple CarPlay-forsøget. Hver deltager gennemførte tre 20-minutters køreture i TRL’s DigiCar-simulator ved hjælp af stemmeaktiveret og berøringsaktiveret kontrol.

Ruten var inddelt i sektioner, og deltagerne udførte musik-, navigations-, sms- og opkaldsopgaver under kørslen. Sammenlignet med kontrolkørslen viste deltagerne i begge forsøg en reduktion i gennemsnitshastigheden, en øget afvigelse i kørebanen og en større afvigelse i vognbanepositionen under de fleste opgaver; effekterne var større, når der blev brugt touch-kontrol.

Se også: Test og anmeldelser af nyeste elbiler

Se også: Alle elbiler i Danmark lige nu

Musik i bilen forlængede reaktionstiden yderligere

Reaktionstiden på en begivenhed på vejen var betydeligt højere, når man valgte musik gennem Spotify, mens man brugte Android Auto og Apple CarPlay. Deltagerne reagerede heller ikke mere på begivenheder på vejen forude, når de brugte enten Android Auto eller Apple CarPlay.

Sammenligning med tidligere undersøgelser af nedsat førerdygtighed viste, at den øgede reaktionstid ved interaktion med begge systemer ved hjælp af berøring var højere end tidligere målte former for nedsat førerdygtighed, herunder sms’er og håndholdte opkald.

Se også: Se hvilke elbiler der er Bedst i Test

Bilproducenterne gemmer funktioner bag skærme

Tidligere undersøgelse har vist, at det generelt ikke er godt for sikkerheden på vejene, når funktioner i bilerne gemmes væk i software. Tidligere blev de fleste funktioner i bilerne styret via fysisk knapper, som oftes kan bruges uden at skulle tage øjnene væk fra vejen. Men når det gælder navigation på infotainmentskærme, har man brug for at kigge med på skærmen.

Tesla var den første bilproducent, der fjernede tæt på alle fysiske knapper fra cockpittet og flyttede funktioner til bilens infotainmentskærm. Siden da har flere bilproducenter gjort ligeså. For bilproducenterne handler det om at spare penge.

Nogle bilproducenter holder dog fast i fysiske genvejsknapper, kombineret med moderne infotainmentsystemer. Hyundai har tidligere udtalt, at de holder fast i knapperne for sikkerhedens skyld.

Se også: Priser og billeder på kommende elbiler i Danmark

Vi anbefaler:
Attraktiv ladeløsning til virksomheden
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
Guide til den bedste elbilforsikring