Ny BYD Seal (2025) med LiDAR og 800 volt arkitektur
Kinesiske BYD har lanceret en ny 2025-udgave af den elektriske sedan Seal. Blandt nyhederne er en ny SiC-teknologi (siliciumcarbid) i drivlinjen, en 800 volt elektrisk arkitektur og tilføjelsen af LiDAR-sensor på taget, som forbedrer bilens førerassistentsystemer.
Se også: Se priser, specifikationer og billeder af BYD Seal
Ny e-Platform 3.0 Evo
En af de store nyheder i den opdaterede BYD Seal er implementeringen af platformen e-Platform 3.0 Evo – samme platform, som bruges i crossoveren Sea Lion 07, og som er en videreudvikling af den e-Platform 3.0, der anvendes i den nuværende Seal.
Platformen introducerer en ny drivlinje, hvor der gemmer sig et 1.200 volt strømmodul med siliciumkarbid (SiC) og en højtydende elmotor, der kan nå op til 23.000 omdrejninger i minuttet – det højeste i en masseproduceret elektrisk drivlinje.
Med den nye drivlinje kan BYD Seal opnå en maksimal hastighed på 240 km/t i stedet for de tidligere 180 km/t, og en acceleration fra 0-100 km/t tager fortsat ned til kun 3,8 sekunder.
Den nye BYD Seal har desuden fået et nyt og mere avanceret varmepumpesystem med et bredere temperaturområde og understøtter 800 volt-teknologi, som gør det muligt at oplade elbilen fra 10 til 80 procent på 25 minutter.
Se også: Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Bedre førerassistentfunktioner med LiDAR-sensor
En ny tilføjelse til 2025-udgaven af Seal er en LiDAR-sensor på taget, som skulle forbedre dens førerassistentfunktioner.
Sensoren integreres med BYD’s DiPilot 300-system, som understøtter niveau 2+ inden for selvkørende teknologi. Man får dermed adgang til navigation med autopilot (NOA) på motorvej og i bykørsel og automatisk parkeringsassistent. Det er dog tvivlsomt, om det vil virke uden for Kina til at starte med.
Se også: Sammenlign elbilers pris og kvalitet
Rækkevidde og motor
2025-udgaven af BYD Seal kan fås i to batteristørrelser – begge med LFP-batterier: 61,44 kWh eller 80,64 kWh, hvilket lader til at være lidt mindre end de 82,5 kWh, som BYD Seal i dag kommer med. CLTC-rækkevidden på Seal på mellem 510 og 650 km bør svare til en WLTP-rækkevidde på mellem 426 og 530 km.
I Kina fås basismodellen med en 170 kW (228 hk) elmotor monteret på bagakslen, mens man også kan få den med en 230 kW (308 hk) baghjulstrukket motor – den, som er Design-basismodellen i Danmark. Topversionen – den som hedder Excellence i Danmark – yder fortsat 390 kW (523 hk) og har firehjulstræk.
2025-udgaven af Seal har fået et opgraderet chassis med BYD’s Disus-C-system, der skulle forbedre affjedringens samlede tilpasningsevne, stabilitet, komfort og generelle håndtering. Varianten med firehjulstræk har også semi-aktiv affjedring.
Udvendigt er der ikke foretaget nogle ændringer: Den måler fortsat 4.800 mm i længden, 1.875 mm i bredden, 1.460 mm i højden og har en akselafstand på 2.920 mm. Det eneste, der tydeligt kan ses, er tilføjelsen af LiDAR-sensoren på taget.
Se også: Disse elbiler er Bedst i Test
Nyt interiør
Indvendigt er interiøret redesignet og kommer nu i en ny Coral Orange-interiørfarve, et nyt rat med fire eger og flad bund, mens BYD’s karakteristiske 15,6 tommer store infotainmentskærm, der kan roteres, fortsat er at finde.
Alle modeller leveres nu som standard med 13 airbags, hvor der hidtil ”kun” har været 9, og head-up display.
Se også: Her er de billigste elbiler du kan købe
BYD Seal falder i pris i Kina
Den nye 2025-udgave af BYD Seal koster nu fra 175.800 kinesiske yuan. Det kan være svært at omregne den til en korrekt dansk pris, da denne basisvariant ikke sælges i Danmark.
Der tegner sig dog et klart billede af, at BYD Seal bliver billigere og billigere i Kina. Den gamle serie af BYD Seal, som sælges i Danmark, blev lanceret i Kina med en startpris på 212.800 kinesiske yuan, og i maj sænkede BYD de kinesiske priser yderligere, så den nu startede ved 189.900 yuan.
Men nu er startprisen altså helt nede på 175.800 yuan med introduktionen af 2025-modellen. Det er et fald på hele 17 procent. Betyder det så, at BYD Seal også bliver 17 procent billigere i Danmark? Formentlig ikke.
BYD tjener mange gange mere på salget af sine elbiler i EU end i Kina, hvor der er langt større konkurrence på elbilmarkedet. Derfor ser vi nok ikke nogle prisfald på Seal, før flere af konkurrenterne begynder at røre på sig. Her i Danmark er BYD Seal i forvejen en af de elbiler, som giver flest hestekræfter i forhold til prisen.
Og med de nylige toldstigninger, hvor BYD har valgt at fastholde priserne på sine biler i Danmark, kommer vi nok ikke til at se et prisfald lige foreløbig.
Se også: Ladeløsning med Zaptec-ladeboks