Clevers populære ladeabonnement kan snart blive forbudt
De Danske Bilimportører støtter et forslag fra Konkurrencerådet, der vil gøre det forbudt for ladeudbydere at sælge såkaldte bundlede ladeløsninger til forbrugerne.
Halvdelen af forbrugerne betaler op til 70 procent for meget for deres opladninger. Det sker ifølge en rapport fra Konkurrencerådet, fordi lademarkedet er for indviklet og har uoverskuelige prisstrukturer. Bundlede abonnementer bidrager til denne uigennemsigtighed.
Se også: Se priser og bedømmelser på elbiler, herunder SUV’er og crossovere
Lav konkurrence på bundlet opladning
Der er få ladeudbydere, som tilbyder både opladning i hjemmet og har et stort netværk af offentlige ladestandere. Det er faktisk kun Clever og E.ON, som tilbyder et abonnement, der giver fri adgang til begge ladeløsninger. De fleste udbydere tilbyder et abonnement, der kun giver adgang til enten offentlige opladere eller en hjemmelader.
De fleste elbilejere lader hovedsageligt elbilen op derhjemme, hvor bilen står og lader op om natten, når strømmen er billigst. Derfor bruger de langt mindre strøm, end de betaler for. Men fordi de betaler et fast beløb hver måned, ender cirka halvdelen af forbrugerne ifølge rapporten med at betale op til 70 procent for meget i forhold til deres forbrug.
Rapporten fra Konkurrencerådet kom i december 2023. Nu melder De Danske Bilimportører så ud, at de støtter forslaget om at forbyde bundling.
Se også: Test og anmeldelser af elbilers design, byggekvalitet og komfort
Forbud mod bundling vil styrke markedet for opladning af elbiler
Mange nyslåede elbilejere får tilbudt en bundlet ladeløsning med en fast pris, når de køber deres elbil. Med sådan et abonnement, for eksempel Clever One, kan elbilisterne fylde strøm på både ude og hjemme, lige så tosset de vil.
Selv om det lyder godt, mener Konkurrencerådet, at den praksis er med til at bremse udviklingen på lademarkedet. Når forbrugerne er låst til et abonnement, der dækker ude og hjemme, mindsker det konkurrencen. Mindre konkurrence er skidt for forbrugerne, for så er der også mindre konkurrence på prisen.
Se også: Hvilke elbiler er bedst i test?
Findes kun i Danmark
Bundling af hjemmeladning og opladning på farten i frit-forbrug-abonnementer findes ikke i andre lande. De eksisterer sandsynligvis kun, fordi vi i Danmark har en ordning med afgiftsrefusion, hvor der skal en ladeoperatør ind over for at forbrugeren kan få refunderet elafgiften fra SKAT.
Med et forbud mod bundling vil det stadig være tilladt at sælge frit-forbrug abonnementer på enten ude- eller hjemmeladning, men det vil være forbudt at sælge abonnementer, der kobler frit-forbrug både ude og hjemme.
Det vil ifølge Konkurrencerådet, sammen med en række andre tiltag, på sigt styrke konkurrencen på lademarkedet.
Se også: Ladeløsninger med serviceaftale
Syv anbefalinger til et bedre lademarked for elbiler
Konkurrencerådet kom i sin rapport med syv forslag til, hvordan man kan gøre markedet for opladning af elbiler mere overskueligt og samtidig øge konkurrencen:
- Den nuværende refusionsordning for opladning ved hjemmet skal afskaffes.
- Mulighederne for at sammenligne priser på hjemmeopladningsaftaler skal forbedres.
- Forbrugerne skal have bedre mulighed for at kunne beholde deres ladeboks, når de skifter udbyder af serviceaftaler og andre ydelser tilknyttet ladeboksen.
- Der skal indføres et forbud mod bundling af ydelser på hjemme- og udeopladning i en periode på op til fem år.
- Betaling på normalladere skal være lige så nemt som at anvende et betalingskort.
- Der skal som udgangspunkt være ladestandere fra mindst to udbydere i hvert lokalområde.
- Mindst to ladeoperatører skal tilbydes mulighed for at opsætte ladestandere på samme rasteplads langs motorvejene.
Vi anbefaler:
Fremtidige elbiler, der kommer i 2024, 2025 og 2026
De billigste elbiler på vejene
Den bedste elbilforsikring