Europæisk batteriproduktion er gået i stå

Kun 25 % af de planlagte europæiske fabrikker til produktion af elbilbatterier er stadig på vej. Kinesiske producenter står klar til at udfylde hullet.

Europæisk batteriproduktion er gået i stå

Europas vision om at bygge egne batterier til elbiler for at mindske afhængigheden af Kina er ved at forsvinde. På den anden side står Kina klar til at træde til, hvor de europæiske virksomheder har fejlet.

Se også: Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler

12 ud af 16 europæiske batterifabrikker skrinlagt

Det mest fremtrædende eksempel på Europas store batterimæssige tilbageslag kommer fra det hårdt prøvede Northvolt, den svenske opstartsvirksomhed, som er i dyb krise og trods kæmpe milliardinvesteringer nu har søgt konkursbeskyttelse i USA.

Nedfaldet har spredt sig i Europa – Bloomberg rapporterer, at 12 ud af 16 planlagte europæisk ledede batterifabrikker er blevet forsinket eller aflyst.

Det er en smertefuld realitet for Europa, hvis begejstring for virksomheder som Northvolt var drevet af en vision om at reducere afhængigheden af Kina.

“Den manglende etablering af indenlandske batterifabrikker truer selve bilindustriens eksistens i Europa,” siger Andy Palmer, der er tidligere administrerende direktør for Aston Martin Global Lagonda Holdings til Bloomberg.

Når de europæiske bilproducenter ikke kan være selvforsynende med batterier til deres elbiler, må de gå på indkøb hos batteriproducenter, som i langt de fleste tilfælde er kinesiske. De to kinesiske batteriproducenter CATL (Contemporary Amperex Technology) og BYD har tilsammen hele 53,6 procent af det globale batterimarked.

Ud over Northvolt har Mercedes-Benz Group og Stellantis indstillet arbejdet på to batterifabrikker i Tyskland og Italien, mens Volkswagen har sagt, at det vil tage længere tid for de europæiske cellefabrikker at nå deres kapacitet. Det britiske batteristartup Britishvolt lukkede også sidste år.

De kinesiske batteriproducenter – som allerede er mange år foran i udviklingen – står klar til at udfylde hullet, som de europæiske producenter har lavet. 10 ud af 13 projekter i Europa går videre, alle ledet af asiatiske producenter som Kinas CATL og Sydkoreas Samsung SDI.

For at få gang i europæisk batteriproduktion har EU nu annonceret en støttepakke på 22 milliarder kroner til udviklingen af elbilbatterier i regionen.

Se også: Bedste priser på privatleasing af elbiler

Perspektivering

Der er mange nyheder om batterier til elbiler, hvilket skaber usikkerhed hos danskerne, som overvejer at skifte til elbil. Går du med bekymringer omkring batterier i elbiler, bør du overveje privatleasing.

Ved leasing skal man ikke bekymre sig om gensalgsværdi, den teknologiske udvikling, service og du kan også lettere skifte til en nyere og bedre model.

Derudover slipper for bekymringer om slitage på batteriet. Ved at privatlease undgår du faldgruber og risici der kan følge ved at købe elbil.

Læs også: Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den

 

Vi anbefaler:
Disse elbiler er bedst i test
Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Se garantien på alle elbiler i Danmark