Fisker-forhandlinger bryder sammen – aktie afnoteres
Fiskers livslinje – de længerevarende forhandlinger med en stor bilproducent, der menes at være Nissan – er væk. Forhandlingerne er brudt sammen, og nærmest samtidig planlægger New York Stock Exchange (NYSE) at afnotere aktien, fordi den er ”unormalt lav”.
Samtidig har NYSE mandag suspenderet al handel med aktien. Fiskers aktier blev handlet til 0,09 dollar, inden den blev suspenderet.
Afslutningen på forhandlingerne med den etablerede bilproducent har fået Fisker til at søge efter strategiske muligheder, herunder omstruktureringer og transaktioner på kapitalmarkederne.
I tilfælde af en afnotering vil Fisker være forpligtet til at tilbyde at tilbagekøbe sine usikrede obligationer, der forfalder i 2026. Det vil udløse en misligholdelse af selskabets gældsforpligtelse.
“Vi har i øjeblikket ikke kontante beholdninger eller finansieringsmidler, der er tilstrækkelige til at opfylde alle forfaldne beløb under 2026- eller 2025-gældsbeviserne, og som et resultat kan sådanne begivenheder have en væsentlig negativ indvirkning på vores forretning, driftsresultater og økonomiske tilstand,” oplyser Fisker.
Se også: Se alle elbiler fra Fisker
Vil sandsynligvis søge om konkursbeskyttelse
For en uge siden meddelelse Fisker, at man satte produktionen af elbiler på pause – noget der skabte stor usikkerhed om selskabets fremtid og fik den i forvejen dalende aktie til at styrtdykke.
“Jeg kan ikke sige, om det er i næste uge eller næste år, men det er uundgåeligt,” siger Thomas Hayes, der er formand for hedgefonden Great Hill Capital, til Reuters om de voksende chancer for, at Fisker sandsynligvis vil søge om konkursbeskyttelse.
Det forlyder samtidig, at Fisker har indkaldt alle medarbejdere til et møde i morgen tidlig. Indholdet af mødet er endnu ukendt.
En potentiel konkurs vil gøre Fisker til det andet mislykkede bilprojekt fra danske Henrik Fisker, der startede sin karriere som bildesigner og i en periode også var konsulent for Tesla.
Hans forrige bilprojekt, Fisker Automotive, gik også konkurs i 2013 på trods af et lån på 192 millioner dollar fra det amerikanske energiministerium.
Læs også: Fisker forbereder sig på mulig konkursbegæring
Kæmper for at rejse kapital
Fisker Inc. blev grundlagt tilbage i 2016 og blev børsnoteret til en værdi af 2,9 milliarder dollar.
En række problemer med forsyningskæden, produktionsforsinkelser og besvær med at hente nok kapital sendte Fiskers markedsværdi ned på under 100 millioner dollar.
Fisker oplyste i mandags, at man ikke var i stand til at opfylde en afsluttende betingelse i forbindelse med deres forsøg på at rejse op til 150 millioner dollar ved at sælge konvertible obligationer efter at have misset en rentebetaling på 8,4 millioner dollar.
Fiskers aktier har mistet mere end 90 procent af dens værdi i år, efter elbilproducenten satte investeringer i fremtidige elbilprojekter på pause, indtil man havde sikret sig et samarbejde med en etableret spiller på markedet. Men det lykkedes som bekendt ikke.
Oprindeligt distribuerede Fisker selv sine elbiler, men tidligere på året overgik producenten til en mere klassisk model i samarbejde med forhandlere. Det skete, fordi man på grund af logistikproblemer kun havde leveret under halvdelen af de Fisker Ocean-elbiler, som var produceret i 2023.
Flere nye elbilproducenter har problemer
Fisker er ikke den eneste nyere elbilproducent, der kæmper med økonomiske problemer og startvanskeligheder i et elbilmarked med tæt konkurrence.
Også Aiways, Polestar, NIO og HiPhi har været og/eller i problemer på hver deres måde haft udfordringer med økonomien. Modsat Polestar er det også kendetegnende for de nye elbilmærker, at de har meget svært ved at sælge elbiler i Europa.
Fælles for flere af mærkerne er, at de selv står for import og service af bilerne uden om etablerede forhandlere. Det efterlader dem, der har købt bilerne, i en særdeles sårbar position i tilfælde af en konkurs. Softwareopdateringer med fejlrettelser og nye funktioner vil holde op med at komme, og garantien er pludselig ubrugelig. Reservedele kan blive svære at få fat i, og så kan man forvente et kollosalt værditab.
Disse problemer kan man dog sikre sig mod ved at privatlease sin elbil. Her er det leasingudbyderen, der har alle risici, mens du – leasingtageren – slipper for alle bekymringer og blot har en fast månedlig pris for at låne bilen – typisk i 36 måneder – at skulle forholde sig til. Læs mere om fordele ved at privatlease en elbil her.
Vi anbefaler:
Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Disse elbiler kommer i 2023, 2024 og 2025
Hvilke elbiler er de billigste i Danmark?
Find den bedste forsikring til din elbil
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal du vælge?