700.000 danske online-brugere handler ikke på nettet

Online handel bliver mere og mere normalt, men 700.000 danske online-brugere handler ikke på nettet - det er der flere grunde til.

700.000 danske online-brugere handler ikke på nettet

Flere og flere handler på nettet og det er særligt de ældre, der trækker op i statistikken. For befolkningen på 65-74 år var online handel blevet mere udbredt med en stigning i andelen på 24 procent i forhold til 2019. I 2019 handlede 52 procent blandt de 65-74 årige på nettet, mens tallet er på 66 procent her i 2021. Det svarer til ca. 75.000 nye e-handlende på to år i den aldersgruppe, i følge Danmarks Statistik. Alligevel er der mange hundrede tusinde danskere, der ikke handler online.

700.000 danske internetbrugere handler ikke online

I 2011 handlede 57 procent af internetbrugerne i alderen 16-74 på nettet – her i 2021 er tallet på 82 procent. Det betyder altså, at 18 procent af internetbrugerne ikke handler online. Denne gruppe svarer til ca. 700.000 personer.

Der er flere årsager til, at så stor en gruppe stadig ikke handler online.

derfor handler danskere ikke online

Se også: Sikker online køb af telefoner

Foretrækker at handle personligt – eller har ikke behov for det

Den mest udbredte årsag, som 68 procent af de adspurgte angav, var, at de foretrak at handle personligt. De ønskede altså at se varen eller være loyal over for butikken. Det var især i den ældste aldersgruppe, hvor personlig handel var årsagen til fravalg af det online alternativ, idet fire ud af fem af de 55-74 år svarede dette.

Det samme gjaldt 62 procent af de 35-54-årige og halvdelen af de 16-34-årige.

Den næstmest udbredte årsag, som halvdelen af de adspurgte angav, var, at de ikke havde et behov for at handle online. Det var over halvdelen i den yngste aldersgruppe, der angav et manglende behov som årsag.

Se også: Hvordan handler jeg sikkert på nettet?

Bekymret for sikkerhed og manglende viden om online handel

Tekniske forhold og bekymringer om sikkerhed afholdt næsten dobbelt så mange fra at handle online i den ældste aldersgruppe (55-74 år) sammenlignet med den yngste. Sikkerhedsforhold er for eksempel beskyttelse af personlig data og kortoplysninger samt returret i forhold til tilbagebetaling og klagemuligheder.

De yngste aldersgrupper var i højere grad end de 55-74-årige bekymrede for leveringsomkostningerne. 15 procent fra alderen 35 år og op svarede, at de manglede viden om, hvordan man handler online. 4 procent i den yngste aldersgruppe svarede, at manglende viden var årsag til ikke at handle online.

Se også: Nyheder om online handel

Den videre fortælling

Her får du den kronologiske fortsættelse i sagen og anvisning til absolut seneste nyt om emnet. Steen Jørgensen har bragt sagen videre. 18/8/2021 blev bolden spillet videre med et indlæg omkring Sociale medier kan blive underlagt rufferiparagraffenKlik her for at gå til artiklen.. Se også de seneste nyheder om temaet her.