Mark Zuckerberg og Facebook bevæger sig mod afgrunden

Meta, virksomheden bag Facebook og giganten inden for sociale medier, har en af sine hårdeste perioder nogensinde her i 2022.

Mark Zuckerberg og Facebook bevæger sig mod afgrunden

Det går ikke så godt for Meta Platforms. Giganten og forælder til Facebook, Instagram og WhatsApp har udsendt alarmerende signaler i flere måneder. De røg ud af listen over verdens ti mest værdifulde selskaber, og i år er deres markedsværdi faldet med næsten 545 milliarder dollars.

Under tredje kvartal, der er ved at være slut, er aktierne faldet med 15 procent, hvilket svarer til et fald på 57,5 milliarder dollars i markedsværdi fra juni til september.

På vej mod en af de værste nedture i lang tid

CEO Mark Zuckerberg, der i slutningen af juni advarede om, at selskabet var på vej ind i “en af de værste nedture, de har oplevet i den seneste tid”, har netop annonceret en række nyheder, der antyder, at Meta står overfor en omgang rigtigt dårligt vejr, måske endda en reel storm.

Under Metas traditionelle ugentlige Q&A-session den 29. september, fortalte milliardæren de ansatte, at Meta er på vej ind i en ny æra, kendetegnet ved svag eller tilmed manglende vækst.

Meta kommer til at skære ned i antallet ansatte for første gang siden grundlæggelsen i 2004, fortalte Zuckerberg. Der bliver tale om en proces i flere dele.

Se også: Metaverset er ikke godt for børn

Fyringer på vej hos Facebook

Først indfører man ansættelsesstop, derefter omorganiserer man visse teams, og til sidst skærer man i budgetterne, også for de teams, der oplever vækst.

Meta kommer for eksempel ikke til nødvendigvis ansætte nye personer i stedet for dem, der siger op, og de kommer til at fyre dem ”der ikke klarer sig godt”, som Zuckerberg sagde.

” Jeg havde håbet, at økonomien ville have stabiliseret sig mere tydeligt nu,” sagde Zuckerberg ifølge Bloomberg. “Men ud fra det, vi ser, ser det endnu ikke ud til at være tilfældet, så vi ønsker at planlægge noget konservativt.”

Chefen tilføjede, at Meta vil være ”noget mindre”, når vi når til slutningen af 2023. “I de første 18 år af virksomhedens levetid voksede vi stort set hurtigt stort set hvert år, og på det seneste har vores omsætning for første gang været flad eller lidt lavere”, siger han.

Meta har ikke ønsket at kommentere yderligere. En talsperson henviste til Zuckerbergs udtalelser fra et earning call for årets andet kvartal i juli. På det tidspunkt sagde Zuckerberg følgende til journalisterne:

“Vores plan er at reducere væksten i antallet af medarbejdere støt og roligt i løbet af det næste år. Mange teams vil blive skrumpet, så vi kan flytte energi til andre områder, og jeg ønskede at give vores ledere mulighed for at beslutte inden for deres teams, hvor de skal fordoble deres indsats, hvor de har behov for flere ansatte og hvor de skal omstrukturere teams, samtidig med at de langsigtede initiativer ikke bliver ødelagt.”

Per 30. juni havde Facebook 83.553 ansatte, en stigning på 32 procent fra samme dato året inden, hvor der ifølge en registrering hos myndighederne var 63.404 ansatte.

Se også: Hvad laver de store IT-giganter?

Annoncekroner forsvinder og TikTok lægger pres på

Visse analytikere mener, at Meta har mistet sit pejlemærke, samt at selskabet står overfor flere alvorlige problemer. Brent Thill fra Jefferies: “Det er klart, at en stagnation i ansættelser tyder på, at tingene bliver værre, ikke bedre. Så væksten vil blive negativ i dette kvartal. Sidste kvartal var negativt, og det kan blive endnu mere ekstremt, når vi går ind i denne økonomiske storm,” og fortsætter: “Så der er ikke rigtig meget lys, før vi kommer ind i 2023.”

Analytikerne har lavet en liste over de udfordringer, Meta står overfor: “Så du har en nedgang i annonceproduktionen, som er det første, virksomhederne skærer ned på, når der er økonomisk modvind. Jeg tror, at den anden komponent er konkurrencen. Der har tydeligvis været et stormløb mod TikTok.”

Han fortsætter: “Der er meget få 18-25-årige, der stadig er på Facebook, de er løbet over til TikTok. Så jeg tror, at du også har et konkurrenceproblem. I mellemtiden har du indtægter, der er forsvundet, du har store investeringer, der går til metaverset, du har driftsmarginer, der falder, og så har du den kombinerede effekt, at der ikke er nogen interesse for at købe teknologi lige nu.”

Se også: Sammenlign priser på telefoner

Apples privacy-regler rammer også Meta

Økonomiens afmatning og mulig recession truer den omsætning, Meta får fra den meget vigtige forretning, som reklamer på Facebook er. Men ejeren af Instagram og WhatsApp mister også markedsandele til rivalerne. Videoklipsplatformen TikTok er de seneste måneder blevet er af de mest populære for de annoncører, der har Gen Z og millennials som målgrupper.

Derudover har ændringer i Apples policy for beskyttelse af brugerens integritet og privatliv betydet, at Facebook ikke længere kan tracke brugernes vaner online og derefter vise reklamer, der passer med deres onlinehistorik.

120 milliarder forsvundet ind i metaverset

Når det gælder metaverset, som Zuckerberg ser som Metas næste store ting, er det stadig uvist, om det rent faktisk kommer til at være sådan. Omkring 120 milliarder kroner er blevet investeret i dette, men indtil videre er det mest et sort hul, hvor pengene forsvinder. De udkast, man har set af metaverset ind til nu, er der mest gjort grin med, fordi det så grafisk kikset ud.

Reality Labs, den afdeling, der står for Metas planer for metaverset, oplevede et driftsunderskud for andet kvartal på 2,81 milliarder dollars. Under sit første halvår mistede de 5,8 milliarder dollars, og tager man hele 2021, var Reality Labs’ tab på 10,2 milliarder dollars.