Test, bedømmelse og pris på Polestar 4

Polestar 4 er en flot elektrisk SUV med lang rækkevidde, gode køreegenskaber, lækker kabine og et af de bedste infotainmentsystemer. Polestar 4 scorer 78 ud af 100 i test.

Test, bedømmelse og pris på Polestar 4

Polestar 4 imponerer med et flot design, høj bygge- og materialekvalitet, masser af plads, lang rækkevidde og et brugervenligt infotainmentsystem med Android Automotive. Polestar 4 er en god elbil, men ikke uden plads til forbedringer.

Se også: Alle elbiler fra Polestar i Danmark

Kort om Polestar 4

Polestar 4 er den nyeste elbilmodel fra svenske Polestar. Bilen er designet i Sverige og produceret i Kina.

Polestar 4 er en elektrisk SUV, der primært henvender sig til familien og dem der vægter ting som, design, kvalitet og køreegenskaber højest.

4’eren er en stor, bred og rummelig elbil på 4,8 meter og lang akselafstand på knap 3 meter med siddepladser til fem personer og et fornuftigt stort bagagerum.

Den har op til 620 kilometer rækkevidde, op til 200 kW maksimal ladeeffekt og yder i varianten med firehjulstræk op til 400 kW (544 hk) – og så kan den trække op til 2.000 kg på krogen.

Polestar 4 kommer med et nyt infotainmentsystem med Android Automotive, der afvikles på en stor 15,4 tommer skærm.

Prisen på en Polestar 4 starter ved 465.000 kr. og den kan privatleases fra 5.995 kr. per måned.

Er Polestar 4 oplagt som jeres nye elbil? Du kan læse mere om de gode og dårlige ting ved Polestar 4 længere nede i denne test, se dens samlede bedømmelse og de mest oplagte alternativer til den.

Se også: Priser, leasing og specifikationer på Polestar 4

Konklusion på test af Polestar 4

Polestar 4 er alt i alt en meget vellykket elbil, der ender med en god samlet score. Polestar 4 scorer i test 78 ud af 100, hvilket betyder, at den får den samlede bedømmelse “God”.

Med 78 ud af 100 er Polestar 4 fjerdebedste elektriske SUV i prisklassen – en plads, som den deler med Volvo EC40. Den er den 17. bedste blandt alle SUV’er i mellemklassen.

Designet på Polestar 4 er meget nydeligt både udvendigt og indvendigt, og materialerne og byggekvaliteten er også rigtig god. Polestar 4 er veludstyret og man får alt i alt tilfredsstillende meget elbil for pengene. Læs mere om vores Kvalitet/Pris Ratio.

Se også: Test og bedømmelser på alle nye elbiler

Billeder af Polestar 4

Se også: Flere billeder af Polestar 4

Det gode ved Polestar 4

Først og fremmest skal designet og kvaliteten fremhæves ved Polestar 4. Kabinen er minimalitisk, flot designet, praktisk, lys og luftig og både byggekvalitet og materialer er i rigtig god kvalitet.

Polestar 4 er en meget behagelig at sidde i, hvor der på bagsædet er rigtig god plads og komforten er høj. Sæderne er meget komfortable, der er god benplads og bagsæderne kan justeres. Bagagerummet med sine 500 liter stort nok for de fleste familier. Der er dertil en lille frunk til for eksempel ladekabel.

Køreegenskaberne er gode og til den sportslige side, men stadig med en komforable affjedring, der også håndtere mindre ujævnheder godt. Køreegenskaber er dog ikke på højde med den dyrere Polestar 3 eller Porsche Macan.

Med op til 544 hk og 686 Nm i varianten med firehjulstræk er den store bil rap i optrækket – 0-100 km/t sker på 3,8 sekunder og tophastigheden er på 200 km/t.

Den har en lang rækkevidde på op til 620 kilometer og har i test vist sig at være en ganske effektiv bil, på trods af størrelsen.

Infotainmentsystemet er blandt de bedste på markedet. Det er hurtigt, brugervenligt og har mange funktioner. Dertil er der indbygget appbutik, Google Assistent og der er mulighed for trådløs Apple CarPlay.

Se også: Disse elbiler gør det bedst i test

Dette kunne være bedre ved Polestar 4

De fleste funktioner i Polestar 4 finder man gemt i dens store infotainmentskærm. Det minimalitiske cockpit er flot, men gør er mere besværligt at bruge skærmen end fysiske knapper.

Lynopladning kunne være hurtigere. 10-80 procent klares på 30 minutter, hvor de hurtigste i dag gør det på under 20 minutter.

Der er ingen bagrude i Polestar 4, hvilket kræver tilvænning i forhold til afstandsbedømmelse. Det traditionelle bakspejl er erstatte med en skærm, der viser live video fra et kamera bag på bilen.

Kameraet til bakspejlet har en ulempe. Når det bliver køligt dugger det til og kræver enten aftørring eller forvarmning af bilen inden afgang. Se billederne i galleriet.

Der er fornuftigt med udstyr i basismodellen, mens ekstraudstyr er dyrt. Man bruger hurtigt 100.000 kr. ekstra, når man konfigurerer en Polestar 4.

Harman/Kardon Premium lydanlægget er godt, men ikke nær de bedste på markedet. Det er en del af Plus-pakken til 31.250 kr.

Infotainmentsystemet er godt, men pladsen på den store skærm kunne være udnyttet langt bedre. Dertil er det skuffende, at softwaren er baseret på Android 12, der udkom i 2021.

Polestar 4 kommer med 2 års fabriksgaranti, dog uden kilometerbegrænsning. Der gives til sammenligning i dag helt op til 10 års garanti på nye biler med kilometerbegrænsning og 5 år uden kilometerbegrænsning.

Se også: Se priser, leasingpriser og specifikationer på elbiler

Alternativer til Polestar 4

Blandt alternativerne til Polestar 4 er der blandt andet Xpeng G9, Audi Q4 e-tron, Volvo EC40, BMW iX1, Mercedes-Benz EQB og flere.