Disse elbiler har længst rækkevidde og lavest forbrug om vinteren

En ny test af elbilers rækkevidde og strømforbrug i den norske vinterkulde viser store forskelle i, hvor meget rækkevidden og effektiviteten afviger fra fabrikantens opgivne værdier.

Disse elbiler har længst rækkevidde og lavest forbrug om vinteren

Hvert halve år udfører Norges Automobil-Forbund (NAF) den største test af elbilers rækkevidde og strømforbrug/effektivitet om vinteren.

Årets vintertest 2025 af elbilers rækkevidde er netop afsluttet, og i denne omgang er 23 nye elbiler på det norske marked blevet testet.

Se også: Sammenlign elbilers rækkevidde og ladehastighed

18 procent kortere rækkevidde om vinteren

NAF’s rækkeviddetest viser igen i år, at alle testede elbiler kører kortere i vinterkulden end deres WLTP-opgivne rækkevidde. I gennemsnit kører de 18 procent kortere end WLTP-tallene på turen, som gik fra Oslo mod nord ved temperaturer på og omkring frysepunktet.

Se elbilers opgivne rækkevidde, målte rækkevidde og afvigelsen i procent nedenfor:

Bilmodel Rækkevidde (WLTP) Rækkevidde om vinteren Afvigelse
Polestar 3 560 km 531,0 km -5,2 %
BYD Tang 530 km 481,6 km -9,1 %
Mini Countryman 399 km 355,0 km -11,0 %
Lotus Emeya 500 km 436,3 km -12,7 %
BYD Sealion 7 502 km 436,4 km -13,1 %
Mercedes-Benz G 580 EQ 443 km 380,8 km -14,0 %
Kia EV3 590 km 499,1 km -15,4 %
Porsche Taycan 592 km 499,1 km -15,7 %
BYD Seal U 500 km 421,0 km -15,8 %
Hongqi EHS7 540 km 452,3 km -16,2 %
Smart #3 415 km 346,1 km -16,6 %
Ford Explorer 525 km 437,0 km -16,8 %
NIO EL8 503 km 411,9 km -18,1 %
Hyundai Ioniq 5 546 km 436,3 km -20,1 %
BMW i5 Touring 497 km 392,4 km -21,1 %
Volvo EX30 472 km 370,9 km -21,4 %
Audi Q6 e-tron 616 km 480,8 km -22,0 %
Xpeng G6 550 km 429,3 km -22,0 %
Porsche Macan Electric 552 km 428,6 km -22,4 %
Volkswagen ID.7 Tourer 571 km 440,2 km -22,9 %
Tesla Model 3 702 km 530,8 km -24,4 %
Peugeot e-5008 488 km 361,0 km -26,0 %
Voyah Dream 482 km 343,8 km -28,7 %
Peugeot e-3008 510 km 347,0 km -32,0 %
Gennemsnit 524,4 km 427,0 km -18,4

Det er Polestar 3, der har den mindste afgivelse af rækkevidden i procent (5,2 procent). BYD Tang, Mini Countryman, Lotus Emeya, BYD Sealion 7, Mercedes-Benz G 580 EQ, Kia EV3 og Porsche Taycan har også en afgivelse under gennemsnittet.

Peugeot e-30008 skuffer til gengæld med en rækkevidde, der er 32 procent lavere i testen end i WLTP-opgørelsen. Voyah Dream, Peugeot e-5008, Tesla Model 3, Volkswagen ID.7 Tourer, Porsche Macan Electric, Xpeng G6 og Audi Q6 e-tron er også nogle af de elbiler, der klarer sig dårligere end gennemsnittet.

Se også: Elbiler, der er bedst til prisen

Stor forskel på elbilernes strømforbrug

Hvor langt elbilerne kører på teststrækningen, afhænger i høj grad af batteriernes størrelse – men også af elbilernes effektivitet som følge af især drivlinjen og aerodynamikken.

Når man udelukkende ser på effektiviteten, kan vi finde de elbiler i testen, der kører længst i forhold til batteriets størrelse.

Effektiviteten er typisk målt i kWh (kilowatt-timer) per 100 kilometer. Jo færre kWh per 100 kilometer, desto mere effektiv er en elbil, og desto længere kører den på en opladning.

Se elbilernes opgivne forbrug (WLTP), målte forbrug og afvigelse i procent nedenfor:

Bilmodel Forbrug per 100 km Forbrug per 100 km om vinteren Afvigelse
BYD Seal U 20,5 kWh 11,1 kWh -45,9 %
BYD Tang 24,0 kWh 12,3 kWh -48,8 %
NIO EL8 21,5 kWh 13,5 kWh -37,2 %
Tesla Model 3 12,5 kWh 14,0 kWh +12,0 %
Peugeot e-3008 16,7 kWh 15,3 kWh -8,4 %
Kia EV3 15,4 kWh 15,9 kWh +3,2 %
Volvo EX30 17,1 kWh 17,5 kWh +2,3 %
Ford Explorer 16,8 kWh 17,5 kWh +4,2 %
Mini Countryman 18,5 kWh 17,7 kWh -4,3 %
Hyundai Ioniq 5 16,8 kWh 18,0 kWh +7,1 %
Smart #3 17,6 kWh 18,0 kWh +2,3 %
BYD Sealion 7 21,9 kWh 18,3 kWh -16,4 %
Volkswagen ID.7 Tourer 17,0 kWh 18,9 kWh +11,2 %
Polestar 3 19,6 kWh 18,9 kWh -3,6 %
Audi Q6 e-tron 19,4 kWh 19,0 kWh -2,1 %
Peugeot e-5008 17,7 kWh 19,1 kWh +7,9 %
Xpeng G6 17,9 kWh 19,4 kWh +8,4 %
Hongqi EHS7 20,9 kWh 20,2 kWh -3,3 %
Porsche Macan Electric 19,9 kWh 20,9 kWh +5,0 %
BMW i5 Touring 18,8 kWh 21,0 kWh +11,7 %
Lotus Emeya 21,4 kWh 22,4 kWh +4,7 %
Voyah Dream 26,0 kWh 27,2 kWh +4,6 %
Mercedes-Benz G 580 EQ 27,7 kWh 30,1 kWh +8,7 %
Porsche Taycan 17,1 kWh Kommer N/A
Gennemsnit 19,3 kWh 18,5 kWh -3,3 %

I gennemsnit er elbilernes opgivne effektivitet 19,3 kWh pr. 100 kilometer, men under de norske vinterforhold er den faktiske effektivitet 3,3 procent lavere – altså 18,5 kWh pr. 100 kilometer. Det er en mindre afgivelse end tidligere år på grund af det milde vejr.

Der er dog også her væsentlige forskelle. Med et forbrug på kun 11,1 kWh per 100 kilometer var det BYD Seal U, som gennemførte testen med den højeste gennemsnitlige effektivitet.

Andre elbiler, der imponerer i forbrugstesten, er BYD Seal U, NIO EL8 og BYD Sealion 7.

Flere elbiler skuffer til gengæld også. Tesla Model 3 har for eksempel et 12 procent højere strømforbrug i testen, end den er opgivet til.

Se også: Bedste hjemmeopladning og ladeboks til elbil

Vi anbefaler:
De billigste elbiler på vejene i Danmark