Disse elbiler har længst rækkevidde og lavest forbrug om vinteren
Hvert halve år udfører Norges Automobil-Forbund (NAF) den største test af elbilers rækkevidde og strømforbrug/effektivitet om vinteren.
Årets vintertest 2025 af elbilers rækkevidde er netop afsluttet, og i denne omgang er 23 nye elbiler på det norske marked blevet testet.
Se også: Sammenlign elbilers rækkevidde og ladehastighed
18 procent kortere rækkevidde om vinteren
NAF’s rækkeviddetest viser igen i år, at alle testede elbiler kører kortere i vinterkulden end deres WLTP-opgivne rækkevidde. I gennemsnit kører de 18 procent kortere end WLTP-tallene på turen, som gik fra Oslo mod nord ved temperaturer på og omkring frysepunktet.
Se elbilers opgivne rækkevidde, målte rækkevidde og afvigelsen i procent nedenfor:
Bilmodel | Rækkevidde (WLTP) | Rækkevidde om vinteren | Afvigelse |
Polestar 3 | 560 km | 531,0 km | -5,2 % |
BYD Tang | 530 km | 481,6 km | -9,1 % |
Mini Countryman | 399 km | 355,0 km | -11,0 % |
Lotus Emeya | 500 km | 436,3 km | -12,7 % |
BYD Sealion 7 | 502 km | 436,4 km | -13,1 % |
Mercedes-Benz G 580 EQ | 443 km | 380,8 km | -14,0 % |
Kia EV3 | 590 km | 499,1 km | -15,4 % |
Porsche Taycan | 592 km | 499,1 km | -15,7 % |
BYD Seal U | 500 km | 421,0 km | -15,8 % |
Hongqi EHS7 | 540 km | 452,3 km | -16,2 % |
Smart #3 | 415 km | 346,1 km | -16,6 % |
Ford Explorer | 525 km | 437,0 km | -16,8 % |
NIO EL8 | 503 km | 411,9 km | -18,1 % |
Hyundai Ioniq 5 | 546 km | 436,3 km | -20,1 % |
BMW i5 Touring | 497 km | 392,4 km | -21,1 % |
Volvo EX30 | 472 km | 370,9 km | -21,4 % |
Audi Q6 e-tron | 616 km | 480,8 km | -22,0 % |
Xpeng G6 | 550 km | 429,3 km | -22,0 % |
Porsche Macan Electric | 552 km | 428,6 km | -22,4 % |
Volkswagen ID.7 Tourer | 571 km | 440,2 km | -22,9 % |
Tesla Model 3 | 702 km | 530,8 km | -24,4 % |
Peugeot e-5008 | 488 km | 361,0 km | -26,0 % |
Voyah Dream | 482 km | 343,8 km | -28,7 % |
Peugeot e-3008 | 510 km | 347,0 km | -32,0 % |
Gennemsnit | 524,4 km | 427,0 km | -18,4 |
Det er Polestar 3, der har den mindste afgivelse af rækkevidden i procent (5,2 procent). BYD Tang, Mini Countryman, Lotus Emeya, BYD Sealion 7, Mercedes-Benz G 580 EQ, Kia EV3 og Porsche Taycan har også en afgivelse under gennemsnittet.
Peugeot e-30008 skuffer til gengæld med en rækkevidde, der er 32 procent lavere i testen end i WLTP-opgørelsen. Voyah Dream, Peugeot e-5008, Tesla Model 3, Volkswagen ID.7 Tourer, Porsche Macan Electric, Xpeng G6 og Audi Q6 e-tron er også nogle af de elbiler, der klarer sig dårligere end gennemsnittet.
Se også: Elbiler, der er bedst til prisen
Stor forskel på elbilernes strømforbrug
Hvor langt elbilerne kører på teststrækningen, afhænger i høj grad af batteriernes størrelse – men også af elbilernes effektivitet som følge af især drivlinjen og aerodynamikken.
Når man udelukkende ser på effektiviteten, kan vi finde de elbiler i testen, der kører længst i forhold til batteriets størrelse.
Effektiviteten er typisk målt i kWh (kilowatt-timer) per 100 kilometer. Jo færre kWh per 100 kilometer, desto mere effektiv er en elbil, og desto længere kører den på en opladning.
Se elbilernes opgivne forbrug (WLTP), målte forbrug og afvigelse i procent nedenfor:
Bilmodel | Forbrug per 100 km | Forbrug per 100 km om vinteren | Afvigelse |
BYD Seal U | 20,5 kWh | 11,1 kWh | -45,9 % |
BYD Tang | 24,0 kWh | 12,3 kWh | -48,8 % |
NIO EL8 | 21,5 kWh | 13,5 kWh | -37,2 % |
Tesla Model 3 | 12,5 kWh | 14,0 kWh | +12,0 % |
Peugeot e-3008 | 16,7 kWh | 15,3 kWh | -8,4 % |
Kia EV3 | 15,4 kWh | 15,9 kWh | +3,2 % |
Volvo EX30 | 17,1 kWh | 17,5 kWh | +2,3 % |
Ford Explorer | 16,8 kWh | 17,5 kWh | +4,2 % |
Mini Countryman | 18,5 kWh | 17,7 kWh | -4,3 % |
Hyundai Ioniq 5 | 16,8 kWh | 18,0 kWh | +7,1 % |
Smart #3 | 17,6 kWh | 18,0 kWh | +2,3 % |
BYD Sealion 7 | 21,9 kWh | 18,3 kWh | -16,4 % |
Volkswagen ID.7 Tourer | 17,0 kWh | 18,9 kWh | +11,2 % |
Polestar 3 | 19,6 kWh | 18,9 kWh | -3,6 % |
Audi Q6 e-tron | 19,4 kWh | 19,0 kWh | -2,1 % |
Peugeot e-5008 | 17,7 kWh | 19,1 kWh | +7,9 % |
Xpeng G6 | 17,9 kWh | 19,4 kWh | +8,4 % |
Hongqi EHS7 | 20,9 kWh | 20,2 kWh | -3,3 % |
Porsche Macan Electric | 19,9 kWh | 20,9 kWh | +5,0 % |
BMW i5 Touring | 18,8 kWh | 21,0 kWh | +11,7 % |
Lotus Emeya | 21,4 kWh | 22,4 kWh | +4,7 % |
Voyah Dream | 26,0 kWh | 27,2 kWh | +4,6 % |
Mercedes-Benz G 580 EQ | 27,7 kWh | 30,1 kWh | +8,7 % |
Porsche Taycan | 17,1 kWh | Kommer | N/A |
Gennemsnit | 19,3 kWh | 18,5 kWh | -3,3 % |
I gennemsnit er elbilernes opgivne effektivitet 19,3 kWh pr. 100 kilometer, men under de norske vinterforhold er den faktiske effektivitet 3,3 procent lavere – altså 18,5 kWh pr. 100 kilometer. Det er en mindre afgivelse end tidligere år på grund af det milde vejr.
Der er dog også her væsentlige forskelle. Med et forbrug på kun 11,1 kWh per 100 kilometer var det BYD Seal U, som gennemførte testen med den højeste gennemsnitlige effektivitet.
Andre elbiler, der imponerer i forbrugstesten, er BYD Seal U, NIO EL8 og BYD Sealion 7.
Flere elbiler skuffer til gengæld også. Tesla Model 3 har for eksempel et 12 procent højere strømforbrug i testen, end den er opgivet til.
Se også: Bedste hjemmeopladning og ladeboks til elbil
Vi anbefaler:
De billigste elbiler på vejene i Danmark