Er de helt billige elbiler gode nok?
Der er fart på udviklingen af elbilerne, som hele tiden bliver både billigere og bedre. Lige nu koster Danmarks billigste elbil fra 141.490 kroner – men udover at være billig, er den så også et godt køb? I denne artikel kigger vi nærmere på hvad man får, og ikke får, når man vælger den helt billige elbil fremfor den lidt dyrere – om rækkevidde, opladehastighed, komfort, ydeevne, sikkerhed og mere.
Dette tema er kun en lille del af denne omgang af Fokus. Er du i tvivl om hvad Fokus er? Teknofil hedder vores kanal på Youtube, hvor vi hver uge bringer en Fokus-video. Her samler op på den forgangne uges teknologi-nyheder, kommer med gode tips, snakker om nyeste gadgets, smart home, elbiler, fremtidens teknologi og svarer på seernes mange gode spørgsmål. Hele videoen kan du se herover.
Hvor gode er de billige elbiler?
Hvor gode er de billige elbiler og hvilke mangler har de? Uden at gå ned i detaljer om den enkelte elbil, kan man stadig give et nogenlunde overblik over de mangler, der følger med i de billigste af slagsen sammelignet med de lidt dyrere. Herfra er det op til den enkelte at vurdere, om det er mangler man kan leve foruden.
I sidste uge lavede vi et overblik over de billigste elbiler i Danmark, hvor prisen hurtigt stiger fra under 200.000 kroner for de allerbilligste elbiler til en hel del mere. Under 200.000 har vi kun Dacia Spring, Nissan Leaf, VW e-up!. Mellem 229.990 og 279.999 kroner er der biler som Kia e-Niro og Hyundai Kona Electric. Udover prisen, hvad er så nogle af forskellene på disse? Det tager vi et kig på herunder.
Se også: Test af elbiler: Disse kørte længst i vinterkulden
Rækkevidde og opladningshastighed:
Først og fremmest er der forskel på størrelsen af batteriet, da et lille batteri er afgørende for at kunne holde prisen nede. Batteriets størrelse har dog samtidig en stor indflydelse på rækkevidde på elbilen. Hvor de tre billigste elbiler kører mellem 234 og 285 kilometer på et fuldt batteri, får man en noget længere rækkevidde i de lidt dyrere modeller. Her er rækkevidden mellem 300 og 440 kilometer.
Det samme gælder opladningen, der ofte kan klares hurtigere på de dyrere elbiler. De tre billigste lader med 40-50 kW, mens de andre ligger mellem 80-150 kW.
Komfort, kvalitet og teknologi:
Det siger nok sig selv, men der er også forskel på kvaliteten, komforten og ikke mindst teknologien mellem de allerbilligste og lidt dyrere elbiler. I de helt billige finder man ofte billig plastik, kedelige materialer og simpelt design. Infotainmentsystemet er også ret basalt, har mindre skærme i ringere kvalitet, men de understøtter dog ofte Apple CarPlay og Android Auto.
Derimod kan man forvente lidt mere i elbilerne, der koster fra 229.990 kroner. Der vil være mere plads i kabinen og i bagagerummet, mere avanceret og bedre teknologi, en kabine i højere kvalitet og med bedre komfort. En forskel der vil være til fordel for den større familie og dem dig, der gerne kører længere ture i bilen.
Ydeevne:
Hvor en Dacia Spring til 140.000 kroner når de 0-100 km/t på uimponerende 19 sekunder, ser det lidt anderledes ud i en Cupra Born til 259.990 kroner, der gør det på 7,3 sekunder. Flere hestekræfter er selvfølgelig sjovere, men samtidig er det også rart og trygt med mere overskud, når en overhaling skal foretages.
Dog er ikke alle modeller af de helt billige elbiler lige ringe på ydevne. En elbil som Nissan Leaf til 189.900 kroner accelererer fra 0-100 km/t på kun 7,9 sekunder – så der er (selvfølgelig) undtagelser.
Sikkerhed:
En anden, og for mange den vigtigste, ting man ofte går på kompromis med er sikkerheden i de billigste elbiler. Elbiler som Dacia Spring og Renault Zoe har kun opnået 1 og 0 stjerner i Euro NCAPs sikkerhedstest. Derimod har en bil som Kia e-Niro fået 5 stjerner, som er topkarakter, i samme sikkerhedstest.
Se også: Disse 10 elbiler scorer bedst i sikkerhedstest
Hvilken skal du vælge?
Derudover byder de dyre elbiler ofte også på mere avanceret sikkerhedsudstyr, såsom vejbaneassistent, assistance ved kollisionsrisiko og mere. Udover ovenstående kan der findes flere forskellige og også undtagelser, men det giver et overordnet indtryk at forskellene mellem de billigere elbiler på markedet.
Der er ingen tvivl om, at man får meget mere elbil, når man bevæger sig fra prisklassen under 200.000 kroner og op til 230.000 kroner. Det er samtidig vigtigt at huske på, at undersøgelser viser, at på grund af de lavere driftsomkostninger og afgifter koster det nogenlunde det samme at eje en elbil til 250.000 kroner, som det koster at eje en benzinbil til 150.000 kroner.
Se også: De mest ventede elbiler i Danmark i 2022
Hjemmekontor, Galaxy S22 og konkurrence…
Denne artikel er baseret på denne uges Fokus-videoindslag på Youtube, hvor vi netop snakker om Danmarks billigste elbiler, fremtidens kontorløsninger og Samsung Galaxy S22. Find Teknofil på Youtube her.
Vi sparker også gang i en ny konkurrence, hvor man kan vinde det nye OnePlus Buds Z2 in-ear hovedtelefoner. Læs mere om denne konkurrence her.