Tesla indgår forlig i sag om Apple-ingeniørs dødsulykke

Tesla indgår forlig og betaler et ukendt beløb til de efterladte, efter Apple-ingeniør forulykkede i en Tesla Model X med Autopilot aktiveret.

Tesla indgår forlig i sag om Apple-ingeniørs dødsulykke

Tesla var egentlig parat til at kæmpe i en retssag for at undgå at skulle betale erstatning i en sag om en dødsulykke i en Tesla med Autopilot-førerassistentsystemerne.

Se også: Teslas udvalg af elbiler i Danmark

Indgår hemmeligt forlig i sag om Tesla-dødsulykke

Nu har Tesla dog skiftet spor og valgt at indgå et forlig med familien til Wei “Walter” Huang. Han var en Apple-ingeniør, som på tragisk vis i 2018 omkom i en bilulykke i en Tesla med Autopilot aktiveret. Ulykken og hans død udløste en stor debat om sikkerheden og pålideligheden af førerassistentsystemer i biler.

Forstå Teslas førerassistentsystemer

Tesla har tre overordnede førerassistentløsninger: Autopilot, Enhanced Autopilot og Fuldt selvkørende egenskaber.

  • Autopilot er de almindelige førerassistentsystemer i Teslas biler, der består af adaptiv fartpilot og autostyring i tydeligt markerede vognbaner.
  • Enhanced Autopilot har i tillæg til ovenstående automatisk vognbaneskift på motorvej, når fører aktiverer blinklyset, forslag til vognbaneskift og til navigering af sammenfletninger, automatisk parallel eller vinkelret parkering (Autopark), automatisk flytning af bilen ind og ud af en lille plads via appen (Summon) og Smart Summon.
  • Fuldt selvkørende egenskaber har i tillæg til ovenstående også genkendelse af stopskilte og trafiklys og på et senere tidspunkt autostyring i byen.

Kilde: Tesla

Sagen, der var planlagt til at skulle for retten i denne uge, er i stedet endt med et fortroligt forlig, hvor vilkårene i øjeblikket er hemmeligholdt for offentligheden.

Wei “Walter” Huangs Tesla Model X, der kørte med Autopilot aktiveret, kolliderede med en motorvejsbarriere. Ulykken var så voldsom, at Wei “Walter” Huang omkom. Tesla havde forberedt sig på at argumentere for, at han spillede et spil på sin iPhone, hvilket var en væsentlig faktor i ulykken. Virksomheden havde endda planer om at indkalde Apple som vidne i sagen.

Men de to parter har altså nu indgået et forlig, uden at en dommer har kigget på sagen. Detaljerne i forliget mellem Tesla og Wei “Walter” Huangs familie er fortsat hemmelige, efter at Teslas advokater har forsøgt at hemmeligholde aftalens beløb og vilkår.

Dommeren skal stadig godkende forliget. Ifølge retsdokumenterne er der planlagt en efterfølgende høring torsdag den 11. april, for at retten kan gennemgå detaljerne i forliget. Denne høring vil finde sted, efter at California Department of Transportation – en anden part i retssagen – har fået mulighed for at undersøge forliget.

Læs også: Sammenlign elbiler på pris og kvaliteter

Selvkørende sikkerhed på dagsordenen

Forliget afslutter nok sagen for familien Huang. Men mange af de spørgsmål, som dødsulykken har rejst, er stadig ubesvarede. Efterhånden som førerassistenter i biler bliver mere og mere udbredte, og systemerne bliver mere avancerede, er det stadig vigtigt at få afklaring på de vigtige sikkerhedsmæssige spørgsmål på området.

For hvem har ansvaret? Kan vi bare overlade styringen til de automatiske systemer, eller skal vi hele tiden være parat til at tage over? Og er det overhovedet muligt for mennesker at være så fokuserede på at køre bil, at vi kan reagere og overtage styringen, selv om vi faktisk ikke styrer bilen?

Det er næppe sidste gang, at vi kommer til at se en bil med førerassistentsystemer i en ulykke, der vil udfordre vores holdninger til sikkerhed og automatisering af nogle kritiske og potentielt farlige teknologier. Hvis det håndteres forker, kan det underminere vores tillid til systemerne, og det kan samtidig udgøre en risiko for andre, som for eksempel færdes på vejene sammen med helt eller delvist selvkørende biler.

Vil satse på førerløse og selvkørende robottaxaer

Teslas “selvkørende” funktioner har i lang tid været til stor debat, fordi de ikke er nær så selvkørende, som Teslas marketingmateriale og navngivning af funktionerne lægger op til. En tidligere Tesla-ansat har advaret om bilernes Autopilot-funktion, og i november kom det frem, at en dommer fandt “rimelige beviser” for, at Tesla kendte til manglerne ved sine systemer.

Lidt paradoksalt er det netop selvkørende teknologi, som Tesla angiveligt vil satse alle pengene på i fremtiden. For nylig kom det frem, at Tesla dropper at lancere den længe ventede billige Tesla Model 2 til omkring 200.000 kroner. I stedet vil Tesla benytte elbilplatformen fra den billige elbil til at lancere robottaxaer – såkaldte robotaxier. Det er førerløse taxaer uden rat og pedaler, som altså afhænger fuldstændig af Teslas teknologier til autonom kørsel.

Om det lykkes, vil tiden vise. Ifølge Elon Musk får vi mere at høre om Teslas robottaxa-planer den 8. august 2024.

Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elbiler
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Disse elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026
Her er de billigste elbiler på markedet
Se bedste forsikring til elbiler