Test og anmeldelse af Volvo EX30

Volvo EX30 er flot, enkel, har fremragende infotainment og byder på god køreoplevelse og komfort. Der mangler dog noget. Test af Volvo EX30.

Test og anmeldelse af Volvo EX30

Volvo EX30 er en hatchback i bybilklassen og mærkets mindste og billigste fuldt elektriske bil. Volvo EX30 er en nydelig, velkørende og meget brugervenlig elbil, som koster fra 274.100 kroner.

Vi har haft den lille Volvo EX30 til test i en uge. Hvad er godt, og hvad er skidt ved Volvo EX30? Velkommen til vores test og anmeldelse af Volvo EX30, som du kan læse nedenfor.

Indholdsfortegnelse

  1. Introduktion
  2. Specifikationer
  3. Design og kvalitet
  4. Rækkevidde og opladning
  5. Infotainment, skærm, software og brugervenlighed
  6. Selvkørende egenskaber
  7. Køreoplevelse og ydelse
  8. Komfort
  9. Udstyrsniveau
  10. Bæredygtighed
  11. Sikkerhed
  12. Garanti og service
  13. Bedømmelse
  14. Konklusion
  15. Pris og leasing

Se også: Sådan tester og bedømmer vi elbiler

Introduktion af Volvo EX30

Den lille EX30 blev efter lanceringen i juni sidste år hurtigt en af de mest hypede nye elbiler i 2023. EX30 er Volvos første bud på en billig og lille elektrisk bybil.

Hvis der var noget, som danskere sukkede efter på det tidspunkt, var det mindre og billigere elbiler. Og her ramte EX30 plet.

Samtidig var EX30 noget helt nyt fra Volvo. Med EX30 viser Volvo tydeligt, hvor de designmæssigt bevæger sig hen, hvor man ser inspirationen fra Tesla i dens enkelthed blandet med et skandinavisk design i en helt nytænkt kabine.

Volvo EX30 har også flotte specifikationer, hvor basismodellen byder på hele 272 hestekræfter og kører 0-100 km/t på kun 5,2 sekunder. Og med det store batteri er rækkevidden på knap 500 kilometer.

Se også: Øvrige specifikationer på Volvo EX30

Den lille EX30 fås også i en Performance-udgave, hvor der virkelig er smæk på. Med to elektriske motorer og hele 428 hestekræfter sprinter den fra 0-100 km/t på bare 3,6 sekunder.

Prisen? Volvo EX30 starter ved 274.100 kroner. Den er dermed tæt på 100.000 kroner billigere end EX40 – den der tidligere hed XC40 Recharge, og som før var Volvos billigste elbil.

Spørgsmålet er dog, hvordan EX30 er i virkeligheden. Er den den bedste elbil i prisklassen? Efter at have kørt og brugt Volvo EX30 i en uge er her vores test, anmeldelse og samlede bedømmelse af den.

Se også: Alle elektriske bybiler i Danmark

Specifikationer

Volvo EX30 Single Motor 49 kWh Single Motor 64 kWh Performance
Yde­­evne 200 kW / 272 hk (RWD)
0-100 km/t på 5,7 sek­.
Top­has­tig­hed på 180 km/t
200 kW / 272 hk (RWD)
0-100 km/t på 5,3 sek­.
Top­has­tig­hed på 180 km/t
315 kW / 428 hk (AWD)
0-100 km/t på 3,6 sek­.
Top­has­tig­hed på 180 km/t
Bat­­te­­ri og ræk­­ke­­vid­­de (WLTP) 49 kWh (LFP)
Op til 344 km
64 kWh (NMC)
Op til 476 km
64 kWh (NMC)
Op til 450 km
Op­­lad­­ning 11 kW AC og 134 kW DC (10-80 % på 26 min.) 11 kW AC (22 kW ekstraudstyr) og 153 kW DC (10-80 % på 26 min.) 22 kW AC og 153 kW DC (10-80 % på 26 min.)
Sid­­de­­plads­­er 5 sid­de­plads­er og 3 med iso­­fix-be­­slag
Ba­­ga­­ge­­rum 318 liter bagi + 61 liter under bagagerumsgulvet (kan udvides til 904 liter) og 7 liter foran
Plat­­form GEELY SEA2
In­­fo­­tain­­ment­sy­stem Android Automotive (Android 12)
Euro NCAP-be­døm­me­lse Endnu ikke bedømt
Andet 3 år/100.000 km fa­briks­ga­ran­ti, 8 år/160.000 km ga­ran­ti på mi­ni­mum 70 pro­cent bat­te­ri­ka­pa­ci­tet
Pris Fra 274.100 kr. Fra 309.100 kr. Fra 381.100 kr.

Se også: Sammenlign bybiler på pris og kvalitet 

Design og kvalitet

Designet på Volvo EX30 er meget vellykket. Det store spørgsmål er dog, om Volvo er gået for meget på kompromis med kvaliteten for at kunne holde prisen nede.

Det ydre design på EX30 er moderne, stilrent og sporty – og den tilbydes dertil i nogle friske farver som Cloud Blue og Moss Yellow. Sidstnævnte er vi ikke til, men den babyblå EX30 er ganske nydelig. En mere klassisk farve er Crystal White, der står i skarp kontrast til det sorte tag.

Der er nogle fine designdetaljer på EX30 såsom de rammeløse spejle, EX30-logoet på bagpartiet og de nye lygter. Designet nyt og friskt, og man er heller ikke i tvivl om, at det er en Volvo.

En minimalistisk kabine

Indvendigt er der sket meget. Kabinen er totalt redesignet og har fået helt nyt layout. Det virker til, at Volvo har hentet en del inspiration fra Tesla, for cockpittet er ekstremt minimalistisk. Det er heldigvis ikke gået meget ud over det svenske bilmærkes fokus på praktikalitet.

EX30 byder på en virkelig flot og indbydende kabine, der kombinerer et enkelt design og Volvos vanlige kvalitet. Materialerne er nye og generelt i god kvalitet. Mærker man rundt, fornemmer man dog, at der er sparet rundt omkring.

Det oplever man allerede, når man tager i et af de fire dørhåndtag, for dørene er lettere, end man forventer. Og man finder da steder i kabinen med tarvelig tynd plastik, men det er gemt godt af vejen. De elementer, man normalt ser og rører ved, er heldigvis i rigtig god kvalitet.

Sparerunden ses tydeligst i manglen på knapper. Godt nok er det nye cockpit flot, men manglen på knapper er massiv. Det havde været bedre med fysiske knapper til de mest essentielle funktioner, men de er desværre sparet væk. Genvejsknapperne på rattet er praktiske, men kvaliteten af dem er skuffende. Heldigvis får rattet små forbedringer i 2025-opdateringen.

En lidt mere end gennemsnitlig lydoplevelse

Volvo introducerer også et nyt lydsystem i EX30, hvor der i forruden er indbygget en soundbar. I basismodellen får man et “High Performance Audio System” med 5 højtalere og en effekt på 100 watt. Man opgraderer til et Harman Kardon Premium Sound system, hvis man vælger Plus-pakken til 28.000 kroner, hvor andet udstyr medfølger. Læs mere om det afsnittet om udstyr.

Vores testbil var udstyret med Harman Kardon-lydsystemet med 9 højtalere og en effekt på hele 1.040 watt, og vi har derfor ikke prøvet standardanlægget. Harman Kardon-lydsystemet spiller udmærket med god bas og detaljer – og forbedres hvis man slår surround sound fra, der giver en nærmest hul lyd. Alt i alt er kvaliteten fra Harman Kardon-lydsystemet over middel.

Volvo EX30 imponerer med dens design, byggekvalitet og nye materialer. På trods af en lavere pris, føles EX30, som en Volvo skal.

Se også: Test og anmeldelser af elbilers kvalitet

Rækkevidde og opladning

Rækkeviddeangsten sidder stadig i mange danskere, selv om elbiler kan køre længere på en opladning end nogensinde før, og selv om de fleste danskere vil kunne klare sig med de fleste elbiler til hverdagens køreture.

Rækkevidde

Selv om Volvo EX30 er en lille bybil, har den en ganske hæderlig rækkevidde.

Med en rækkevidde på 344 kilometer i basismodellen ligger EX30 lidt over gennemsnittet på 324 kilometer iblandt bybiler. Og kigger vi på rækkevidden i Single Motor Extended Range-varianten med 64 kWh batteri, overgår den med 476 km også gennemsnittet på 417 km blandt sine konkurrenter i bybilklassen.

Der er dog et stykke vej op til ID.3 med op til 560 km, Cupra Born med op til 548 km og MG4 Electric med op til 520 km.

Opladning

Når det kommer til ladehastighed, er Volvo EX30 en af de hurtigste bybiler. En ladeeffekt på 134 kW i basismodellen og 153 kW i de to varianter med lang rækkevidde er over gennemsnittet for bybiler (109 kW).

Det gør det muligt at lade hatchbacken fra 10 til 80 procent på bare 26 minutter. Det er kun overgået af Fiat 500e, som har et noget mindre batteri.

Rækkevidden i de forskellige varianter er altså samlet set god, mens ladehastigheden er helt i top. Volvo EX30 er samlet set fremragende, når det kommer til rækkevidde og opladning.

Se også: Hvilke elbiler er Bedst i Test?

Infotainment, skærm, software og brugervenlighed

Har du stiftet bekendtskab med infotainmentsystemerne i Renault Megane E-Tech Electric eller Polestar 2, vil du bestemt ikke blive skuffet over softwaren i Volvo EX30. Bilen anvender nemlig det velfungerende Android Automotive baseret på Android 12, og det er Volvo sluppet rigtigt godt fra.

Førerskærm bag rattet sparet væk

I Volvos lille bybil agerer den 12,3 tommer store skærm både infotainment- og førerskærm. For at holde prisen nede er førerskærmen sparet væk.

Ligesom på en Tesla skal du derfor orientere dig mod øverste del af infotainmentskærmen, som er reserveret til alle de køreoplysninger, som man normalt vil finde bag rattet. Det kræver lidt tilvænning, men fungerer faktisk fint. Nogle vil dog uden tvivl savne førerskærmen.

Infotainmentskærmen har en passende størrelse, og både farver, lysstyrke og opløsning er bestemt i den bedre ende. Det er dog ærgerligt, at der er en stor, bred kant rundt om skærmen, når selv billige tablets har en langt smallere skærmkant.

Det kan også være lidt svært at nå det fjerneste hjørne af skærmen, da den ikke er vinklet mod føreren som i eksempelvis Renault Megane E-Tech Electric.

Yderst velfungerende Android-software

Når det er sagt, er softwaren yderst velfungerende, det går tjept, og animationer, scrolling og panorering foregår næsten lige så flydende som på en moderne tablet.

Volvos tilpasning af Android Automotive er samtidig simpel og logisk opbygget. Hjem-skærmen består af Google Maps som navigationsløsning, som ganske enkelt bare er den bedst fungerende tjeneste. Nedenunder finder man to kort, som indeholder det lydmedie, man afspiller, og genveje til ens tilsluttede telefon.

Det er intuitivt at bruge, og du vil sjældent støde på knapper, grafiske elementer eller tekster, der er svære at afkode eller forstå. Man skal dog have et særdeles skarpt syn for at kunne læse de bittesmå tekster under ikonerne ”Radio”, ”BT-medier”, ”Telefon”, ”Kamera” m.fl. i den nedre del af startskærmen.

Infotainmentsystemet understøtter desuden trådløs Apple CarPlay, men endnu ikke trådløs Android Auto. Det er dog på vej. Som fast bruger af bilen kan man sagtens undvære Android Auto, da de samme funktioner er mulige i Android Automotive, men låner man kortvarigt en EX30, vil man sætte pris på at kunne bruge Android Auto og på et splitsekund få sine sædvanlige apps frem på bilens skærm.

God Google-stemmeassistent med begrænsninger

Stemmestyring i EX30 foregår ved brug af den velfungerende Google Assistent. Det fungerer glimrende til alle spørgsmål mellem himmel og jord, som man er vant til at kunne stille stemmeassistenten på sin mobil.

Google Assistent er dog ikke så dybt integreret med bilen. Du kan indstille sædevarme og klimanlæg med stemmen, men vi var ikke i stand til at åbne eller lukke vinduer eller åbne handskerummet med stemmen. På det punkt har en bil som BYD Dolphin en væsentligt bedre integreret stemmeassistent, men den forstår til gengæld ikke dansk. Det gør Volvoen.

Volvo udsender desuden opdateringer til infotainmentsystemet over the air (OTA), og der er inkluderet en gratis 5G-datapakke i 4 år.

Samlet set er infotainmentsystemet i Volvo EX30 virkelig godt.

Se også: Sammenlign, se priser og bedømmelser på elbiler

Selvkørende egenskaber

Volvo EX30 er ganske middelmådig inden for selvkørende egenskaber. Opgraderer du til Plus- eller Ultra-udstyrspakkerne, får du Pilot Assist, som er adaptiv fartpilot kombineret med styreassistance.

I Volvo EX30 vil du opleve de samme udfordringer som i langt de fleste andre elbiler. På motorvej og landevej, hvor det går mere eller mindre ligeud, kan du trygt anvende Pilot Assist. Så snart du møder snoede landeveje eller nærmer dig byområder, er teknologien alt for upålidelig til, at det er sikkert, afslappende og trygt at bruge.

Alt for mange steder slår – for os mennesker – relativt simple vejforløb såsom et helleanlæg, en buslomme eller dårligt optegnede vejbanestriber assistentsystemerne ud af kurs. Efter få minutter kommer man hurtigt til den erkendelse, at Pilot Assist kun giver mening at bruge på motorvej og landevej, hvor det går ligeud.

Se også: Kommende elbiler i Danmark 2024, 2025 og 2026

Niveauer for automatisering af selvkørende biler 

Bilers selvkørende niveau er defineret i 2014 af standardiseringsorganet SAE International.

  • Niveau 0: Ingen automatisering
  • Niveau 1: Førerassistance – fartpilot, adaptiv fartpilot, parkeringsassistent, vejbaneassistent
  • Niveau 2: Delvis automatisering – bilen overtager styring, men fører skal være opmærksom og have hænder på rattet.
  • Niveau 3: Bilen overtager styringen, men føreren skal være i stand til at kunne overtage styringen.
  • Niveau 4: Høj grad af automatisering. Føren må sove og forlade førersædet og i afgrænsede områder, hvor det er tilladt.
  • Niveau 5: Fuld automatisering. Kan køre helt uden menneskelig indgriben.

Volvo EX30 har med andre ord helt gennemsnitlige selvkørende egenskaber på niveau 2, som gør det lige så godt – eller dårligt, om man vil – som de fleste andre elbiler på markedet.

Vi synes dog, at rattet er lige en tand for følsomt. Vi bliver bedt om at give rattet et ryk noget oftere end i en bil som Volkswagen ID.7, der har en fænomenal registrering af hænderne på rattet.

Køreoplevelse og ydelse

Hold nu op, hvor er Volvo EX30 en velkørende elbil med fremragende køreoplevelse og ydeevne.

Den lille Volvo yder i basismodellen 200 kW (272 hk) fra en enkelt elektrisk motor, der trækker bilens baghjul. Den lille bil accelererer fra 0-100 km/t på 5,7 sekunder og har en tophastighed på 180 km/t – mere end hurtigt nok til langt de fleste.

Har man hang til mere, kan man vælge Performance-varianten med firehjulstræk og en samlet ydeevne på 315 kW (428 hk). Denne variant presser luften ud af dine lunger med en acceleration fra 0-100 km/t på kun 3,6 sekunder.

EX30 formår at fjerne stød fra huller og ujævne veje, men giver stadig fint med stabilitet i sving og ved højere hastigheder. Med en lille størrelse, en meget direkte styring til stiv affjedring og masser af hestekræfter er EX30 sjov og bringer gerne en smil frem på læben.

Mangler en førerskærm eller head up-display

Der er dertil rig mulighed for at tilpasse EX30 til netop din smag. Man kan for eksempel vælge tre forskellige niveauer i styringen. Et let rat er perfekt til at manøvrere rundt i byen, mens de to andre er bedre passende til for eksempel motorvejskørsel.

Desværre har EX30 dog én stor mangel: Der er intet førerdisplay. Man vænner sig med tiden til at kigge på infotainmentskærmen, men en lille skærm lige foran føreren eller et head-up display havde været en klar forbedring.

EX30 er ikke den mest lydsvage bil. I by og på landevej er der stille i kabinen, men på motorvej opstår en del dækstøj. Det er acceptabelt for i bil i denne prisklasse, men heller ikke mere. Der findes bestemt mere støjsvage biler på markedet.

Man har dertil et rigtig godt udsyn i EX30. I SUV-typen sidder man relativt højt, den har store vinduer, godt udsyn i bakspejlet og gode, store sidespejle.

Se også: Alle elbiler fra Volvo i Danmark

Komfort

Komforten er god i EX30, men i forhold til konkurrenterne er der en mangel. Det kommer vi til om lidt.

Udover sikkerhed er Volvo mest kendt for en høj komfort – og det har de ført videre i EX30. Der er tænkt over den nye kabine i EX30, der byder på praktiske løsninger og enkelthed.

Der er rart foran i EX30

Foran i EX30 er der god plads, og det er let at opnå en god siddestilling. Her er det en fordel, at man i forhold til siddestilling ikke skal tænke over, at man også skal kunne se hele førerdisplayet – for der er intet.

Sæderne er i typisk god kvalitet og har samme gode komfort, som Volvos bilsæder er kendte for. Der er foran gode opbevaringsrum og 2 USB-C-porte til opladning og Apple CarPlay. Der er også en holder til to mobiltelefoner, hvor den ene oplader trådløst. Placeringen er dog upraktisk og holderen ikke særligt god. Der burde Volvo have kigget på de løsninger, som Tesla, NIO, Xpeng og andre elbilproducenter har udtænkt.

Smart er til gengæld midterkonsollen, der er meget alsidig. Den kan foldes sammen, trækkes ud i to positioner og også være kopholder. Og kvaliteten er god og solid.

Hvor er knapperne blevet af?

Det havde været rart med fysiske genvejsknapper til nogle af de mest anvendte funktioner, for eksempel klima, handskerum og mere. Men det har Volvo desværre gemt i den nye infotainmentskærm. Det vil for nogle kræve meget tilvænning.

Samtidig kan overdreven mangel på knapper være farligt og øge risikoen for distraktionsulykker, oplyser Euro NCAP, der kollisions- og sikkerhedstester biler.

For lidt plads på bagsædet

Størrelsen på Volvo EX30 kan snyde, for den er mindre i virkeligheden, end den ser ud på billeder. Det er mest på bagsædet, at man mærker dens lille størrelse.

Kvaliteten og praktikaliteten er der ikke en finger at sætte på. Sæderne er komfortable, der er OK højt til loftet, der er gode rum til opbevaring og mulighed for opladning af mobil og tablet. Der er endda en lille skraldespand. Hvorfor har ingen andre tænkt på det?

En skraldespand på bagsædet er genial til en familiebil med børn på bagsædet. Men der er ikke meget plads på bagsædet. Der vil umuligt være plads til en bagudvendt autostol og heller ikke god benplads til voksne mennesker eller store børn.

Bagagerummet i EX30 på 318 liter er heller ikke stort, men dog tilfredsstillende for en bybil. Åbningen til bagagerummet er stor, og det er let at pakke tingene optimalt. Der er også et lille frunk under motorhjelmen.

Alt i alt er komforten i Volvo EX30 god. Du skal bare ikke vælge EX30, hvis du vil have en elektrisk bybil, der samtidig er velegnet som lille familiebil.

Udstyrsniveau

Volvo har måttet finde steder at spare for at holde prisen på EX30 nede i et prisleje, der ligger et godt stykke under prisen på en gennemsnitlig Volvo. Og det er især i udstyret, at der er sparet.

Her er ganske enkelt sparet for meget udstyr væk, som bør være standardudstyr i en moderne elbil.

Standardudstyr

Af indvendigt standardudstyr i Volvo EX30 finder man for eksempel varme i forsæder, sidespejle og rat, 1-zonet klimaanlæg, varmepumpe og 3 isofix.

Udvendigt udstyr tæller automatisk lukning af vinduer ved låsning, el-indfældbare sidespejle og LED-forlygter med automatisk langt lys og 18 tommer letmetalfælge.

Førerassistentsystemer inkluderer adaptiv fartpilot, blindvinkelassistent, træthedsregistrering, alarm for tværgående trafik bagfra, nødbremse, færdselstavlegenkendelse, vognbaneassistent, køassistent og undvigelse af fodgængere og cyklister. Sikkerhedsfunktioner mangler der altså ikke nogen af.

Ekstraudstyr

Vi ærgrer os dog over, at du skal betale 28.000 kroner for Plus-udstyrspakken for at få udstyr som 2-zonet klimanlæg, automatisk nedblændeligt bakspejl og sidespejle, el-bagklap, Pilot Assist, parkeringssensor for og bag, 360 graders kamera og 2 USB-C-porte på bagsæderne.

En 22 kW onboard-lader i alle udstyrsvarianter havde også været en rar feature. Renault kan finde ud af det selv i indstigningsmodellerne, og det bør Volvo også kunne.

Øvrigt (og mere rimeligt) ekstraudstyr inkluderer oplåsning med mobilen, assistent til vognbaneskift på motorvej, trådløs opladning af smartphone og 1.040 watt Harman Kardon Premium-soundbar med 9 højtalere.

Vil du have et nogenlunde udvalg af udstyr, er der altså ingen vej uden om Plus-udstyrspakken til de 28.000 kroner – hvilket i øvrigt er en alt for høj pris. Der mangler ganske enkelt for meget grundlæggende udstyr i Core-varianten.

Volvo EX30 er altså under middel, når det gælder udstyr.

Bæredygtighed

EX30 er en ren elbil og dermed en grønnere bil end de fleste biler i Danmark. Elbiler udleder ikke skadelige udstødningsgasser og er over tid mindre CO2-belastende end en fossilbil.

Desværre er EX30 ikke produceret i Europa, men derimod i Kina. Det betyder, at den er blevet fragtet tusindvis af kilometer, før den er dukket op i Danmark. Det er på ingen måde miljøvenligt. Det er dog i Volvos fremtidsplaner at bygge en fabrik i Belgien, hvor EX30 fra 2025 forventet at blive produceret.

Produktionen på Zhangjiakou-fabrikken i Kina drives ifølge Volvo af er højt niveau af klimaneutral energi, herunder 100 procent klimaneutral strøm.

Volvo er meget glade for at fortælle, at EX30 er deres grønneste bil nogensinde. Efter 200.000 kilometers kørsel er det samlede CO2-fodaftryk på EX30 30 tons. Det er en reduktion på 25 procent sammenlignet med Volvo EX40 og EC40.

EX30 er en lille bil, og der skal derfor bruges færre materialer til at bygge den. 25 procent af bilens aluminium og 17 procent af stålet er genanvendt i produktionen.

Indvendigt har Volvo skåret ned på delene, hvilket er med til at gøre bilen grønnere. Cirka 17 procent af al plast i EX30 – fra indvendige komponenter til udvendige kofangere – er også genanvendt.

I EX30 er der anvendt bæredygtige materialer til sæder, instrumentbræt og døre, herunder materialer som denim, hør og en uldblanding, der også indeholder omkring 70 procent genanvendt polyester.

Den grønneste variant af EX30 er basismodellen, da den har et mindre batteri, der samtidig er af typen LFP. Læs om fordele ved LFP-batterier.

Når EX30 vil blive produceret i Europa, bliver den betydeligt mere bæredygtig. Volvo har dog haft et stort fokus på bæredygtighed i produktion, og den får derfor bedømmelsen “god”.

Sikkerhed

Volvo EX30 er ikke blevet sikkerhedstestet af Euro NCAP, men det er ikke ensbetydende med, at den ikke er en sikker elbil.

Som Volvo har været kendt for i mere end 100 år, er der her tale om endnu en sikker elbil fra producenten. Og trods dens lille størrelse er der faktisk større fokus på sikkerhed end tidligere.

Volvo EX30 kommer med styrkede A-, B- og C-stolper, som sikrer både fører og passagerer, og så er den også udstyret med indvendige sideairbags (FSAB) på indersiden af førersædet.

Et kamera ved rattet holder også øje med føreren 13 gange i sekundet efter tegn på, om føreren har opmærksomheden rettet mod vejen.

Den kommer også med døråbningsalarm, som skal forhindre situationer, der er skyld i hver femte ulykke i byerne i Storbritannien. Sidst, men ikke mindst, har den lille bybil også Volvos nyeste autobremsefunktion, som reducerer risikoen for vejkrydsulykker.

Alt peger altså i retning af, at Volvo EX30 får en flot bedømmelse af Euro NCAP, hvis/når den bliver sikkerhedstestet. Og da både Volvo EX40g C40 Recharge og søsterbilen smart #1 har fået 5 stjerner i Euro NCAPs sikkerhedstest, forventer vi ikke andet af EX30 og giver derfor en foreløbig topkarakter. Vi opdaterer naturligvis afsnittet, så snart Volvo EX30 er blevet testet af Euro NCAP.

Læs også: Disse 10 elbiler scorer bedst i sikkerhedstest

Garanti og service

Volvo EX30 kommer med 3 år/100.000 kilometer køretøjsgaranti, der dækker defekte dele, der måtte gå i stykker grundet fabrikationsfejl. Garantien dækker også fejl i bilens lak grundet defekter ved materialerne eller lakeringen fra fabrikkens side.

3 års nybilsgaranti er kun over middel, da flere konkurrenter giver 5 og endda hele 7 års garanti.

Til gengæld inkluderer køb af leasing af en Volvo EX30 akut vejhjælp i tilfælde af nedbrud eller uheld.

Der gives 8 års garanti på batteriet eller op til 160.000 kørte kilometer, alt efter hvad der kommer først. Her gøres der dog opmærksom på, at der må forventes en gradvis forværring af batteriets kapacitet over tid, hvilket ikke dækkes af garantien.

På rust gives der 12 års garanti, hvis tæringen skyldes defekter ved materiale eller konstruktion.

Alt i alt en garantiordning, der er over middel.

Se også: Vælg den rigtige forsikring til din elbil

Vores bedømmelse af Volvo EX30

Samlet bedømmelse: 83 ud af 100 (Virkelig god)

Læs mere om de 10 kvalitetsparametre her.

Design og kvalitet 8/10
Rækkevidde og opladning 9/10
Infotainment, skærm, software og brugervenlighed 8/10
Selvkørende egenskaber 5/10
Køreoplevelse og ydelse 9/10
Komfort 7/10
Udstyrsniveau 4/10
Bæredygtighed 7/10
Sikkerhed 10/10
Garanti og service 6/10
Samlet bedømmelse 83/100*

*Der er givet 10 ekstra point til den samlede bedømmelse, da Volvo EX30 giver exceptionelt meget kvalitet for pengene. Læs mere om vores vurdering af kvalitet i forhold til pris her.

Konklusion på test af Volvo EX30

Volvo EX30 er ikke perfekt, men den er en af de bedste elektriske bybiler, du kan købe lige nu.

EX30 klarer sig godt i langt de fleste af vores 10 kvalitetsparametre. Den er fantastisk flot, og byggekvaliteten er høj – som man kan forvente af en Volvo.

Kabinen er totalt redesignet og langt mere moderne. Den er langt mere enkel end tidligere, uden at går på kompromis med kvaliteten.

I EX30 introduceres et nyt infotainmentsystem, som Volvo er sluppet rigtig godt fra. Faktisk er det et af de bedste infotainmentsystemer på markedet.

På vejen giver Volvo EX30 en skøn køreoplevelse, og komforten er generelt høj. EX30 er komfortabel, behagelig og enkel, men den kan samtidig være agil og rap i optrækket.

Der er steder, hvor det halter lidt for EX30. Med det nye design har Volvo fjernet alle fysiske knapper fra cockpittet. Det er irriterende, at man altid skal en tur ind i bilens software eller spørge dens digitale assistent, hvis man skal styre en funktion.

Pladsen på bagsædet er for trang. Der er ikke benplads nok til en bagudvendt autostol, eller til at store børn eller voksne mennesker kan sidde der komfortabelt på en længere tur.

Tager man et kig på standardustyret forstår man hurtigt, at det blandt andet er her, Volvo har sparet. Vi anbefaler Plus-pakken til EX30, men så bliver den desværre 28.000 kroner dyrere.

Volvo EX30 lander i vores test på 83 ud af 100 og får derfor den samlede bedømmelse “Virkelig god”.

Se også: Prøvekør og test selv en Volvo EX30

Pris på og leasing af Volvo EX30

Volvo EX30 kan købes i tre varianter:

  • Single Motor Standard Range til 274.100 kroner
  • Single Motor Extended Range til 309.100 kroner
  • Twin Motor Performance til 381.100 kroner

Se også: Aktuelle priser og tilbud på Volvo EX30

Volvo EX30 kan også leases

Volvo EX30 kan også leases. Herunder kan du se leasingeksempler på de tre varianter med 15.000 kilometer om året inkluderet, en løbetid på 36 måneder og grøn ejerafgift.

Volvo EX30 Single Motor Standard Range Single Motor Extended Range Twin Motor Performance
Ud­be­tal­ing 15.000 kr. 15.000 kr. 15.000 kr.
Må­ned­lig y­del­se 3.795 kr. 3.995 kr. 4.795 kr.
Sam­lede om­kost­ning­er 152.220 kr. 159.420 kr. 188.220 kr.

Alle priser er indhentet 8. marts 2024. Prisændringer kan forekomme. Vi henviser til bilproducenten for aktuelle priser.

Se også: Aktuelle leasingtilbud på Volvo EX30