Første indtryk af Volvo EX30 – sådan er den lille elbil

Volvos nye EX30 er deres billigste, mindste, hurtigste og mest bæredygtige elbil. Men hvordan er den? Vi har taget er kig på den lille SUV.

Hvordan er Volvos lille nye elbil? Vi var inviteret med til præsentationen af Volvo EX30, hvor vi fik mulighed for at danne os et indtryk af Volves mest spændende og folkelige elbil til dato. Nedenfor kan du læse vores første indtryk af Volvo EX30.

OBS: Dette er et førstehåndsindtryk efter få timer med Volvo EX30, som vi ikke har haft mulighed for at køre endnu. Vi får senere EX30 til test i længere tid, hvor den udsættes for vores sædvanlige omhyggelige og grundige testprocedure.

Se også: Volvo EX30 lanceret: Lille elektrisk SUV til skarp pris

Om Volvos billigste elbil

Har du været på jagt efter en lille og byvenlig elbil, har du sandsynligvis erfaret, at udvalget er meget lille. Skal man samtidig have en med fornuftig rækkevidde, hurtig opladning og en komfortabel kabine i en god kvalitet, bliver prisen hurtig meget høj.

Dog kan Volvos nyeste elbil være det hidtil bedste bud på en lille elbil. Prisen på Volvo EX30 starter ved 274.000 kroner, hvilket gør den til en af Danmarks billigste elbiler.

Stadig en Volvo

På trods af den skarpe pris er det velansete bilmærke ikke gået på kompromis med det, der gør Volvo til Volvo. Der er i EX30 derfor fokus på både sikkerhed, bæredygtighed og kørekomfort.

Derudover har EX30 lovende specifikationer, heriblandt en rækkevidde på op til 480 kilometer, opladning fra 10-80 procent på 26 minutter, 0-100 km/t på ned til 3,6 sekunder, 400 liter bagagerumsplads, fem siddepladser samt et nyudviklet Google-infotainmentsystem.

Er Volvo EX30 det bedste bud på en lille elbil? Vi har fået lov at pille lidt ved den.

Se også: Find billigste elbil

Lækkert design

Fra XC40 og C40 til EX90, og nu til EX30: Volvos designere har gjort det igen. Det ydre design på EX30 er lykkedes Volvo virkelig godt. Kort beskrevet minder EX30 meget om den store EX90 – blot en hel del mindre og med et sportsligt udtryk. Den ser rap ud, men ligner stadig en “rigtig” Volvo.

Kabinen i EX30 er helt ny, og her har Volvo tænkt ud af boksen. Målet har været at få den mindre kabine til at virkelig mere rummelig og samtidig se mere moderne ud. Også det er lykkedes Volvo godt.

Minimalistisk kabine med nyt design

Kabinen og cockpittet er mere minimalistisk, end nogen Volvo nogensinde har været. Der er nærmest ingen knapper tilbage – næsten alt styres via infotainmentskærmen og med stemmen via Google Assistent. Der er dog heldigvis fysiske knapper til ting som for- og bagruder, blinklys, vinduesviskere og genvejsknapper på rattet.

Volvo har gjort, hvad de kunne for at skabe plads og luft i den mindre kabine. Her er for eksempel en smart mobilholder til to telefoner – dog kun den ene med trådløs opladning, en fleksibel midterkonsol med flytbare kopholdere, et større rum nederst mellem de to forsæder og et (mindre) handskerum i midterkonsollen.

I alle døre er der god plads til opbevaring, og bagi er der indbygget en lille skraldespand, holdere til mobiltelefoner bag på forsæderne og rig mulighed for kablet opladning af enheder via USB-C.

Foran i EX30 er der dejligt.

Nyt infotainmentskærm og software

Volvo var, sammen med Polestar, de første til at kaste sig over Googles software til biler, Android Automotive med Google Built-In. I den nye EX30 introducerer de en helt ny skærm og brugerflade – stadig med Google ombord.

Den nye infotainmentskærm er på 12 tommer og dermed en del større end de 9 tommer, som man i dag finder i Volvoer. Skærmen er også rykket tættere på fører og forsædepassager, så man har lettere ved at nå den.

Den nye software er ikke færdig endnu, men minder meget om den, man finder i flagskibet EX90. Dog fungerer skærmen i EX30 også som førerdisplay. Det betyder, at den øverste del af skærmen viser de informationer, som en førerskærm normalt gør.

Eftersom det er med Google Built-In, er det med adgang til Googles tjenester, appbutik og Google Assistent.

Den nye software er en gevaldig opgradering. Det er både hurtigere og mere flydende, kræver færre tryk på skærmen og ser langt mere tidssvarende ud.

Som sagt er softwaren ikke færdig endnu, og det er derfor  svært at bedømme den ordentligt. Det gør vi, når vi får EX30 til test.

Se også: Test af elbiler

Den nye skærm og software i EX30. PS: der er også en fysisk knap til advarselsblink.

Et skrumpet bagsæde

Foran er der virkelig rart i EX30. Her føler man ikke, at man sidder i en lille elbil. Sæderne foran er i det sædvanlige Volvo-design og er dermed utroligt komfortable og i god kvalitet.

Hopper man om på bagsæderne i EX30, fornemmer man tydeligt, at den er en mindre elbil. Det kan være svært at fornemme størrelsen på billeder, men den føles meget mindre end for eksempel en C40 eller XC40. Både i forhold til benplads og i bredden.

Læs også: Test af Volvo C40 Recharge

Som en voksen på bagsædet i EX30 har man derfor ikke den mest optimale siddeposition på grund at den kortere benplads. Det er dog ikke et stort problem, men man skal nok lige strække benene på en længere køretur.

Jeg kunne godt have ønsket, at Volvo havde givet mulighed for, at man kunne rykke bagsæderne tilbage og dermed tage noget af bagagerummet til benplads. Omvendt ville kan rykke sæderne frem, hvis man havde brug for mere bagagerumsplads.

Sidder der to voksne bagi, er der ikke meget plads tilbage i bredden. Man kan dog fint have to børn i autostole – og med to ISOFIX er den også forberedt til det.

På bagsæderne fornemmer man den mindre størrelse bedst.

Udmærket bagageplads

Der er lidt forvirring omkring bagagerumspladsen i Volvo EX30. Volvo selv oplyser forskellige tal på enten 318 eller 400 liter i bagagerum samt 7 eller 32 liter i dens frunk under kølerhjelmen.

Under alle omstændigheder er det et fornuftigt stort bagagerum for en lille bil som denne, der samtidig har en praktisk stor åbning.

Bagagerummet i EX30

Hvad kunne være bedre?

Indtil videre har vi rost EX30 ret meget – og den ser bestemt også lovende ud. Her er det også vigtigt at huske på, at de fleste mangler og irritationsmomenter først opstår, når man har levet med en bil i et stykke tid. Men der er dog alligevel nogle ting, som vi lagde mærke til.

Kvaliteten: Bilen, som vi havde mulighed for at hoppe ind i, var med “Indigo-interiør”, der er lavet af 50 procent denimfibre. Dejligt med øget bæredygtighed og genbrug, men Indigo-interiøret synes vi ikke er pænt og føles dertil på overflader for plastikagtigt for en Volvo. Måske de andre interiør-valg (Breeze, Mist og Pine) er bedre.

Intet førerdisplay: Væk er førerdisplayet i Volvo EX30, ligesom i en Tesla Model Y eller 3. Den information vises i stedet øverst på den store infotainmentskærm. Nogle vil fint kunne klare sig uden, mens andre helt klart vil savne et førerdisplay. Vi havde ønsket, at der var mulighed for head-up display som et fint kompromis.

Skærmen: Den nye skærm er større, har bedre software og sidder bedre placeret. Men vi har ikke umiddelbart imponeret over kvaliteten på skærmen. Lysstyrken og opløsningen var tilfredsstillende, men farverne virkede udvaskede og kontrasten mangelfuld.

Rækkevidde, opladning, komfort, køreoplevelse

Der er meget mere til Volvo EX30. Ovenstående er udelukkende vores første indtryk efter at have siddet i den. Senere får vi den til test, hvor den bedømmes efter vores 10 kvalitetsparametre. Læs om pris, specifikationer og mere om Volvo EX30 her.

Se også: Få den bedste forsikring til elbil hos If