Ny Spotify-prisstigning på vej

For anden gang på et år har Spotify har planer om at hæve prisen på sin populære streamingtjeneste i flere lande. Prisstigningen skal dække stigende omkostninger til lydbøger.

Ny Spotify-prisstigning på vej

Spotify hæver i slutningen af april prisen med en eller to dollar – op til 14 kroner – i fem markeder, inklusive Storbritannien, Australien og Pakistan. Det oplyser kilder til Bloomberg.

Senere på året er der også prisstigninger på vej i USA, der er Spotifys største marked. Det er endnu uvist, om Spotify stiger i pris i Danmark. Seneste danske prisstigning fandt sted i juli, hvor Premium-abonnementet steg fra 99 til 109 kroner per måned.

Se også: Spotify vil konkurrere med YouTube – lancerer musikvideoer

Spotify satser nu på lydbøger

De højere priser for Spotify skal være med til at betale for udgifterne til lydbøger – en ny tjeneste, som Spotify introducerede i slutningen af 2023.

Spotify tilbyder brugerne op til 15 timers gratis lytning af lydbøger om måneden som en del af et Premium-abonnement. Spotify skal betale forlagene for streaming af lydbøgerne, men har indtil videre kun opkrævet penge for lydbøger fra brugere, der lytter mere end de 15 timer per måned.

Nyt abonnement uden lydbøger – Hi-Fi-abonnement på vej

Udover prisstigningerne kommer der også et nyt basisabonnement, hvor man får adgang til musik og podcasts, men ikke lydbøger. Prisen bliver 11 dollar eller 109 kroner per måned – altså det, som et individuelt premiumabonnement koster i dag. Har man dette abonnement, må man dermed betale ekstra for lydbøger. Hvis man ikke er interesseret i lydbøger, kan man så at sige undgå prisstigningen.

Det nye basisabonnement er det første af flere nye abonnementer fra Spotifys side. Spotify skulle også være i gang med et udvikle et såkaldt ”supremium”-abonnement, hvor man for en højere pris får adgang til hi-fi-lyd samt andre ekstra funktioner. Netop dette abonnement har været meget længe undervejs.

Siden 2018, hvor Spotify blev børsnoteret, har selskabet tabt penge – primært fordi de betaler omkring 70 procent af sin indtjening i royalties til musikindustrien. Sidste år betalte Spotify pladeselskaber, artister og andre mere end ni milliarder dollar.

Spotify har forsøgt at mindske selskabets afhængighed af musikindustrien ved at tilbyde andre former for underholdning. De forsøgte sig en kort periode med video, inden de bestemte sig for at begrænse sig til lyduniverset. Derefter ville Spotify satse på podcasts, der er et område i vækst inden for lydunderholdning. Ifølge Spotify kommer podcasts til at give overskud i år, men samtidig har Spotify fyret tusindvis af ansatte og skåret gevaldigt i sine investeringer.

Se også: Apple får EU-bøde på 13 mia. kroner i Spotify-sag

Rekordvækst efter prisstigning kan betyde højere pris

Netflix har mere eller mindre fordoblet prisen på sit mest populære abonnement de seneste år. Omvendt har Spotify kun hævet priserne på sine vigtigste markeder en enkelt gang siden introduktionen af Premium-abonnementet.

Trods frygt for, at en stor andel af kunderne ville opsige deres abonnement, har Spotify oplevet den største vækst nogensinde med 113 millioner nye brugere på et år. Ved udgangen af 2023 havde Spotify 602 millioner brugere, hvoraf 236 millioner er betalende abonnenter.

Den positive udvikling efter prisstigningerne har givet Spotify blod på tanden til at gentage succesen. Med de nye priser stiger det individuelle abonnement med, hvad der svarer til omkring 10 kroner per måned, mens familieabonnementer og såkaldt duo-abonnementer for par stiger med, hvad der svarer til omkring 20 kroner.

Spotifys største konkurrenter, Apple og Amazon, har også hævet priserne på deres respektive musikstreamingtjenester. Apple Music koster også 109 kroner per måned, mens Amazon Music koster 10,99 dollar per måned.

Se også: Spotify anklager Apple for at blokere appopdateringer i EU