DR klar med tre nye Ramasjang-apps til Android og iOS

DR har lanceret tre nye Ramasjang-apps til børn, som skal gøre børns skærmtid mere konstruktiv. Spillene kan downloades til både iOS og Android.

DR klar med tre nye Ramasjang-apps til Android og iOS

Ramasjang KREA, Ramasjang LÆR og Ramasjang LEG er navnene på de tre nye apps til børn, som DR netop har lanceret til iOS og Android. Målet er at gøre børns øgede skærmtid mere konstruktiv.

Læs også: Epic Games vil lancere sin spilbutik og Fortnite til iPhone

Styrket kreativitet, øget læring og frirum i en hektisk hverdag

Mange eksperter har udtrykt deres bekymring om børns øgede skærmtid, og der er sågar meldt om, at for meget skærmtid kan skade børns øjensundhed.

Det afskrækker dog ikke DR, som nu byder ind med tre apps til Android (for eksempel bruger OnePlus og Samsung Android) og iOS, der skal bidrage til, at den øgede skærmtid hos børn bruges mere produktivt og konstruktivt med de tre nye Ramasjang-apps.

”Spil er en vigtig del af børnenes hverdag – og blandt andet derfor også en vigtig del af DR’s samlede tilbud til Ramasjang-målgruppen. De tre nye Ramasjang-apps løfter tre vigtige opgaver i forhold til leg, lær og kreativitet. Tre opgaver, som altid har været en del af B&U’s DNA,” siger Morten Skov, der er chef for B&U, og fortsætter:

”DR har en klar public service-ambition om, at vi også på spilfronten skal levere et stærkt dansk kvalitetsalternativ i et buldrende kommercielt marked. Det gør vi med de tre nye apps.”

Download de tre nye Ramasjang-apps fra DR

De tre nye apps erstatter den gamle Ramasjang-app og byder på følgende:

Ramasjang LEG

Her er de mest populære spil fra den gamle Ramasjang-app samlet. Her kan børnene blandt andet koble af med at løse mysterier med Kristian fra Ramasjang Mysteriet, bygge en by af kage med Rosa fra Rouladegade eller danse amok med Danse Staffan.

Download DR Ramasjang LEG i App Store
Download DR Ramasjang LEG i Google Play

Ramasjang LÆR

Her har DR samlet alle de sjove spil, hvor børnene på en underholdende måde kan lære om verden og træne både tal og sprog. De kan blandt andet finde bogstaver med Hr. Skæg, lære om dyr med Ramasjang Redder eller øve hukommelse med vendespil.

Download DR Ramasjang LÆR i App Store
Download DR Ramasjang LÆR i Google Play

Ramasjang KREA

Her er der stort fokus på indhold, der inspirerer og styrker børnenes kreativitet og fantasi — både i og uden for og appen. I Trin for trin kan børnene lære at tegne, de kan øve sig i at farvelægge figurer i Malebogen, kreere smukke kunstværker i Mønstertegning og ved hjælp af Lysbordet lærer børnene at tegne figurer på papir. Alle børnenes kreationer både på skærmen og udenfor skærmen kan gemmes på deres egen opslagstavle i appen.

I KREA-appen er der desuden masser af inspirerende videoer med idéer til kreative projekter, som børnene kan kaste sig ud i. Tempoet er roligt, giver plads til fordybelse, og de forskellige kreative lege opfordrer til leg også udenfor skærmene.

Download DR Ramasjang KREA i App Store
Download DR Ramasjang KREA i Google Play

Børn spiller (også) spil på mobilen for at lære

Det Danske Filminstitut (DFI) og Medierådet for Børn og Unge har sammen lavet en undersøgelse i forbindelse med lanceringen af de tre nye apps, og konklusionen er klar. Børn spiller spil på tablets og telefoner for underholdningens skyld, men også for at lære noget nyt.

”Børns primære motivation for at spille er selvfølgelig at blive underholdt. Men fra vores store spilundersøgelse og vores brugerinvolvering af Ramasjang-målgruppen ved vi også, at deres næststørste motivation er at lære noget nyt. Derfor er vi meget stolte af at kunne tilbyde nye apps med et særligt fokus på læring gennem kreativ leg,” siger Katrine Granholm, der er redaktør i B&U.

Målgruppen for de tre nye apps lader da også til at være bred. Undersøgelsen viser nemlig, at 92 procent af børnene mellem 1-15 år spiller digitale spil. Halvdelen spiller næsten dagligt, dagligt eller flere gange dagligt.

Drengene har generelt et større og mere varieret spilbrug end pigerne, og det gælder også de ældre børn, som spiller mere og af andre årsager end de yngre børn.

”Der er forskel på, om de har lyst til at åbne en app, hvor de lærer noget, hvor de kan være kreative og koble af, eller om det er ren leg og underholdning,” siger Katrine Granholm.

Læs også: Microsoft Teams kommer til Android Auto efter et års forsinkelse