Første indtryk af NIO ES8 – stor, smart og hurtig

Elbilen NIO ES8 er spækket med avanceret teknologi, nytænkning og smarte funktioner. Og forresten er den også en fremragende SUV.

Første indtryk af NIO ES8 – stor, smart og hurtig

På trods af at kinesiske NIOs elbiler endnu ikke officielt er kommet til Danmark, opleves der stor interesse for dem. I et forsøg på at få en bedre fornemmelse af hvem NIO er, hvad NIO vil og hvordan SUV’en NIO ES8 er at køre, tog Mobilsiden.dk en tur til Oslo. Her er vores indtryk af NIO ES8.

Biler og teknologi smelter mere og mere sammen, og de nyeste elbiler sammenlignes populært med smartphones – bare meget overdimensioneret. Denne udvikling betyder, at der er nye overvejelser i spil, når der skal købes ny bil. Motorkraft, plads og køreegenskaber er ikke nok i dag, hvor der også vurderes bilens teknologi, software og forbundne muligheder. Kinesiske NIO er med helt i front, når det kommer til at bringe teknologien ind i bilerne. NIO inviterede os til et kig og køretur deres nye elektriske SUV, NIO ES8. Og jeg kan afsløre, at det var en interessant oplevelse.

Læs også: Elbilen Nio ES8 kommer tættere på Danmark

Hvem er NIO?

Det vælter ud med batteridrevne biler fra kinesiske producenter, som de fleste ikke kender til. NIO har dog en interessant historie og filosofi, som også kan fornemmes i deres biler. Jeg lærte først om NIO i 2019, hvor jeg på en tur til Shanghai stødte på deres imponerende elektriske superbil, NIO EP9. Denne lynhurtige sag findes der kun tre af i verden, og selvom du har penge nok er den ikke til salg. Underligt nok var dette NIOs første bil, som tilbage i 2016 var den første af sin slags. Hvem laver en superbil på el som deres første bil? I dag er NIO meget mere end det.

NIO betyder Blue Sky Coming, eller blå himmel på vej, hvilket deres logo også skal forsøge af vise. NIO blev grundlagt i 2014 af William Li, som for hver morgen han vågnede, kunne se mindre og mindre af den blå himmel på grund af forurening. Derfra kom ideen om de batteridrevne biler, som endte med at hedde NIO til fornavn. Blue Sky Coming beskriver NIOs vejledende filosofi mod en lysere, mere positiv og bæredygtig fremtid. NIO gør mere end at udstyre bilerne med et batteri og elmotorer. De har også fokus på miljøvenlig materialer, udskiftelige batterier og avanceret teknologi. I dag har NIO flere biler i deres sortiment, hvor ES8 er den nyeste på markedet, med den imponerende ET7 på vej. NIOs elbiler er endnu ikke kommet til Danmark, men spørger du os, er det kun et spørgsmål om tid.

NIO logo
NIOs logo på en ET7.

Læs også: Elbiler – alt om bilerne og teknologien bag

Kort om NIO ES8

Der skal mange ord til fuldt ud at beskrive NIO ES8, men vi holder det kort i denne omgang. NIO ES8 er en SUV med masser af plads og helt op til syv sæder. ES8 er en stor bil, men det betyder ikke at den er langsom. Faktisk imponerer den med en acceleration fra 0-100 km/t på under fem sekunder. Rækkevidden i den største model med 100 kWh batteri er på 500 km (WLTP) – et batteri som kan oplades fra tomt til fuldt på blot 5 minutter. Ja, den er god nok. NIO ES8 kommer nemlig med mulighed for batteriskifte på såkaldte Power Swap-stationer. Man kan købe en NIO ES8 uden batteri, som man i stedet kan lease. Batteriet kan på 5 minutter udskiftes (mens man sidder i bilen) med et fuldt opladt, som desuden er tjekket for eventuelle fejl. Med tiden vil man kunne ned- og opgradere batteristørrelsen ved disse stationer.

NIO ES8 kan selvfølgelig også oplades på traditionel vis. Med hurtigopladning er det muligt at lade 60 procent af batteriet op på 20 minutter.

Læs også: Alle elbiler i Danmark i 2021

Den første køretur i NIO ES8

Min første køretur i NIO ES8 foregik i Norge på alt fra store trafikerede veje til mindre og mere snogede med mere interessante stigningsprocenter, end man finder herhjemme i Danmark. Uden at gå alt for meget i dybden med ES8’s køreegenskaber.

NIO ES8 er let køre i. Ingen grund til at lede efter en start/sluk-knap – man skal blot deaktivere håndbremsen og fremad, eller bagud, det går. Selv om ES8 er en stor på bil omtrent 2.400 kg, er den utroligt kvik og let at manøvrere rundt. Man fornemmer ikke at ES8 er så stor og tung, når man først kører på vejen. Selvom den ændrer karaktor i sport-indstillinge med mere tung styring og hårdere affjedring, er NIO ES8 dog ikke en racerbil, men mere en behagelig og komfortabel SUV. I typisk SUV-stil er man hævet over de fleste biler på vejen, hvilket giver et godt overblik. Det er en af de mest lydløse biler jeg nogensinde har oplevet. ES8 formår effektivt at holde vejens støj ude af kabinen.

NIO ES8
Kvaliteten af materialer og knapper i NIO ES8 er god, og så sidder man virkelig godt.

Der er ekstremt god plads i ES8, både foran og bagi. Når bilen låses op, sørger de elektroniske forsæder for, at man let kan komme ind og sidde. Og bagi er der hele 871 liter at fylde op med familiens feriegrej, som kan udvides til 1901 liter, hvis bagsæderne lægges ned.

Sæder, knapper og interiøret virker generelt til at være af en fornuftig kvalitet. Man finder også smarte detajler rundt omkring i kabinen. På passagersædet foran kan man opnå en meget behageligt siddestilling, hvor selv den længste køretur bliver overskuelig.

NIO ES8
NIO ES8 har smarte funktioner i kabinen.

Læs også: Grønne biler udgør 43 procent af bilsalget i oktober

Spændende teknik

Når det kommer til det tekniske er NIO ES8 også imponerende – men også skuffende. Her er alt hvad man har brug for af informationer, indstillinger, sikkerhedsfunktioner, underholdning og mere til. Man kan fx ændre farven på lyset i kabinen og tilføje en specifik duft. Man kan styre det hele fra midterkonsollens store skærm med NIOs egen brugerflade, som suppleres med Nomi, deres intelligente digitale assistent.

Der er helt styr på de vigtigste køreinformationer, hvor et heads-up display i vinduet er en skøn tilføjelse. Her kan man se hastighed, hastighedsgrænsen samt en simpel navigation. Ved hjælp af de mange kameraer og sensorer, der sidder rundt på ES8 giver den et overraskende informationsrigt overblik over trafikken omkring bilen. Det er en stor hjælp i både by og på motorvejen, hvor man kan se biler, fodgængere og cykler hele vejen omkring bilen. Dét er en funktion jeg er vild med.

Brugerfladen er derimod af den mere komplicerede slags, men her er også mange muligheder. Der skal ofte trykkes en del gange, inden man kommer til det ønskede. Det havde været bedre med et mere simpelt layout, som man finder i fx Android Automotive. Brugerfladen er utroligt flydende og hurtig, men selv for en erfaren bruger som jeg, er brugerfladen for rodet.

Ingen Android Auto eller Apple CarPlay

En stor mangel er muligheden for at bruge Android Auto eller Apple CarPlay. Selvom bilens indbyggede styresystem kan meget, vil de fleste gå direkte efter det de kender. Det betyder også, at man ikke har adgang til navigations-, musik-, kommukationsapps og andre apps man plejer at bruge i bilen, den sædvanlige assistent osv. Men der er altså ikke mulighed for at benytte de to velkendte platforme i NIOs biler – endnu. Jeg ved dog, at dette er noget NIO overvejer at implementere i fremtiden.

I stedet for Google Assistent og Apples Siri finder man NIOs egen Nomi, en digital assistent med kunstig intelligens. Nomi forstår og taler engelsk, men er ikke på samme niveau som de mere udbredte af slagsen. NIO har med Nomi plads og form i kabinen givet hende en slags personlighed, hvilket man sikkert elsker eller hader. Det gode ved det er, at Nomi reagerer når der tales til hende, ved at hun kigger i den retning der tales. Det betyder også, at man kan give Nomi målrettede ordrer, som i “skrue op for varmen”, hvorefter der skrues op hos den person der taler til hende. Nomi bliver med tiden bedre til engelsk, men jeg havde igen foretrukket en af de assistenter jeg kender.

NIO ES8
Dette er Nomi, den indbyggede assistent i NIOs biler.

Læs også: Apple CarPlay eller Android Auto – hvad er bedst?

NIO ES8 til Danmark?

Dette er blot vores første indtryk af NIO ES8. Der er meget mere at sige om elbilen fra NIO, som alt i alt er en imponerende bil,  men hvor der også er plads til forbedring. Vi håber at ES8 kommer til Danmark, så vi får mulighed for at dykke yderligere ned i den. Prisen på NIO ES8? ES8 er ikke billig, men man får meget bil for pengene. I Norge koster NIO ES8 fra 519.000 norske kroner (uden batteri), hvor en Audi e-tron til sammenligning koster fra 666.300 norske kroner. Audi e-tron koster herhjemme fra 629.990 danske kroner. Motor samt udstyrsniveauet i NIO ES8 er dog noget højere i den billigste variant.

Se også: Flere nyheder om elbiler