Disse elbiler har flest (og færrest) fejl
Ønsker du en pålidelig elbil, skal du ikke vælge en Tesla. Det fremgår af nye tal fra den tyske organisation Technischer Überwachungsverein (TÜV), som hvert år samler data fra millioner af bilsyn udført i Tyskland.
TÜV-rapporterne giver et indblik i, hvor høj en fejlrate der er i forskellige bilmodeller – det vil sige, hvor stor en andel af bilerne, der ikke går gennem syn. Dette års 2025-rapport er netop udkommet, og her er 228 biler blevet analyseret.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Tesla Model 3 har flest fejl
Elbiler har i tidligere rapporter været stort set fraværende, men i 2025-rapporten begynder vi at se et bredere udvalg af elbiler, som skal gennem syn i Tyskland. Derfor er der nu 10 forskellige elbiler med i den seneste rapport – og det ser ikke godt ud for Tesla. Faktisk er Tesla Model 3 den af i alt 111 biler med en alder på to til tre år, som har den højeste fejlrate på hele 14,2 procent.
Alle elbiler, som er med i 2025-rapporten, er i aldersgruppen 2-3 år, og de havde i gennemsnit kørt 42.000 km. De havde en gennemsnitlig fejlrate på 6,4 procent. En fejlprocent på 10 betyder, at 10 ud af 100 biler i denne alderskategori ikke består synet.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
De mest og mindst pålidelige elbiler
111 bilmodeller var iblandt kategorien to til tre år gamle biler. Se hvor de 10 elbiler placerer sig, og hvilke elbiler der er de mest pålidelige og mindst pålidelige.
9. plads: VW e-Golf
Det er kun bremsesystemet i Volkswagen e-Golf, der påpeges – ellers opleves der ingen nævneværdige problemer i den ældre bybil, som er fra før Volkswagens ID-serie af elbiler. Den har dog et lille batteri med lav rækkevidde.
- Fejlprocent: 3,4 procent
- Gennemsnitligt kilometertal: 32.000 km
Se også: Alle elbiler fra Volkswagen
15. plads: Hyundai Kona Electric
Typiske fejl på Hyundai Kona Eletric opstår ved bremseskiverne. Købere af brugte udgaver af Kona Electric bør også tjekke nærlys og blinklys nærmere.
- Fejlprocent: 4,0 procent
- Gennemsnitligt kilometertal: 36.000 km
Se også: Alle elbiler fra Hyundai
22. plads: Mini Cooper SE
Der er ikke registreret nogle nævneværdige problemer med Mini Cooper SE.
- Fejlprocent: 4,4 %
- Gennemsnitligt kilometertal: 36.000 km
Se også: Alle elbiler fra Mini
40. plads: Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3 klarer sig tilfredsstillende i de tyske synshaller. Softwareproblemer, som tidlige udgaver af ID.3 har været plaget af, registreres dog ikke i synshallerne.
- Fejlprocent: 5,0 procent
- Gennemsnitligt kilometertal: 33.000 km
Se også: Alle elbiler fra Volkswagen
59. plads: Volkswagen ID.4 og ID.5
Fodbremsen i Volkswagen ID.4 og Volkswagen ID.5 er ofte kritiseret, selv om den sjældent bruges på grund af regenerativ bremsning. ID. 4 og ID.5 oplever en højere fejlrate på hjulophængene.
- Fejlprocent: 5,9 procent
- Gennemsnitligt kilometertal: 38.000 km
Se også: Alle elbiler fra Volkswagen
69. plads: Peugeot e-208
Peugeot e-208 klarer sig lidt dårligere end gennemsnittet ved første syn. Der opleves problemer med hjulophæng og bremsekomponenter. Peugeot e-208 klarer har ikke lige så lav fejlrate som udgaven med benzinmotor (5,1 procent).
- Fejlprocent: 6,4 procent
- Gennemsnitligt kilometertal: 30.000 km
Se også: Alle elbiler fra Peugeot
81. plads: Volkswagen e-up!
Den faceliftede mikrobil e-up! fra 2020 har problemer med bremsesystemet, lygterne og hjulophængene. Tjek historikken for tilbagekaldelser, inden du køber en brugt e-up!.
- Fejlprocent: 7,5 procent
- Gennemsnitligt kilometertal: 27.000 km
Se også: Alle elbiler fra Volkswagen
89. plads: Opel Corsa-e
Opel Corsa-e – nu kaldet Corsa Electric – oplever fejl i hjulophæng og bremsekomponenter.
- Fejlprocent: 8,3 procent
- Gennemsnitligt kilometertal: 29.000 km
Se også: Alle elbiler fra Opel
94. plads: Renault Zoë
Mikrobilen Renault Zoë lider af overvægt, som giver problemer med forakslen. Bremserne lader også meget tilbage at ønske. Samlet set langt under TÜV-gennemsnittet.
- Fejlprocent: 8,9 procent
- Gennemsnitligt kilometertal: 30.000 km
Se også: Alle elbiler fra Renault
111. plads: Tesla Model 3
Teslas billigste sedan, Model 3, er den elbil med den klart højeste fejlrate i de tyske synshaller. De største problemer med Tesla er hjulophængene, lygterne og bremsekomponenterne.
På alle tre områder klarer Model 3 sig betydeligt dårligere end andre bilmodeller af samme alder.
Ingen anden model har så dårlige resultater i TÜV-rapporten for det første syn. Teslas servicestrategi hjælper ikke ligefrem med at dæmpe de kvalitetsmangler, der er opstået fra fabrikken.
- Fejlprocent: 14,2 procent
- Gennemsnitligt kilometertal: 53.000 km
Se også: Alle elbiler fra Tesla
Perspektivering
Elbiler har generelt ry for at være billige at køre i – ikke kun på grund af lavere priser på opladning frem for optankning af benzin eller diesel – men også på grund af de simplere drivlinjer med lavere komponenter, der kræver vedligeholdelse, og som kan gå i stykker.
Du bør dog stadig ikke ukritiske vælge elbil, for – som det fremgår af rapporten – er der enorm kvalitetsforskel i bilerne.
Teslas elbiler udmærker sig ved, at producenten har meget begrænsede anbefalinger til service. Det viser sig dog ved, at mange tilsyneladende kører rundt med en elbil, som ikke består syn. Forlygter på elbiler fra Tesla-elbiler, der blænder modkørende, er et tydeligt eksempel herpå.
Datagrundlaget, når det gælder elbiler, er stadig forholdsvist lille, så vi ser frem til næste års undersøgelse, hvor flere elbiler indgår i undersøgelsen, ligesom vi også får flere ældre elbiler at se i statistikkerne.