Ny oplader til elbiler er skjult i kantstenen
Den tyske forsvarsindustrikoncern Rheinmetall har udviklet en ny 22 kW AC-oplader til elbiler, som er integreret i en fortovskantsten. “Ladeboksen”, eller kantstenselementet, som det mest af alt er, måler 1 meter i længden, 25 cm i højden og 12 cm i bredden og kan således erstatte et normalt kantstenselement i fortovet.
Ladeboksen, der er indbyggget i kantstenen, fungerer fuldstændig som en almindelig offentlig normallader. Du parkerer elbilen ved den tilhørende parkeringsbås og sætter dit Type 2-ladestik i elbilens ladeport og i kantstenladerens ladeport. En ladesession startes enten via app, ladebrik eller QR-kode.
Rheinmetall oplyser, at kantstenladeren er vandtæt, så et ordentligt regnskyl bør ikke være et problem. Et indbygget varmesystem sørger også for, at laderen ikke er dækket af sne eller is, og at den fungerer i minusgrader.
Rheinmetall gennemførte i april 2024 et pilotprojekt sammen med den tyske ladeudbyder TankE i Köln. Her er der installeret fire kantstensladere, som faciliterede 2.829 ladesessioner, og som efter et år havde en pålidelighed på 99 procent. Pilotprojektet har vist stor interesse i og tilfredshed med den nye ladeboks, som nu skal gøres tilgængelig for ladeudbydere og kommuner.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Diskret ladeløsning kan ændre byernes ladeinfrastruktur
Mere end hver tredje dansker bor ifølge Danmarks Statistik i etagebolig eller rækkehus og har ikke mulighed for at få egen ladeboks og har derfor ikke adgang til billig opladning af elbilen.
Den nye kantstenslader er en oplagt løsning på denne problematik. En af udfordringerne ved de nuværende normalladere er, at de fylder i bybilledet og mildest talt ikke pynter, men det problem har Rheinmetall nye lader ikke. Den er også mindre udsat for hærværk og påvirker hverken cykelstier, fortove eller vejenes forløb. I og med laderen er integreret i allerede anvendte dele af infrastrukturen, har den altså en minimal påvirkning.
Der har været tidligere bud på ladeløsninger til danskere, der bor i lejlighed. Den danske virksomhed Elby tilbyder et ladekabel, der går fra et lejlighedskompleks gennem en skinne integreret i fortovet og ud til en parkeret bil. Elby lader dog ikke til at være blevet nogen stor succes, men den nye løsning fra Rheinmetall lader derimod til at have langt større potentiale.
For ladeoperatører er der mulighed for at få en langt højere tæthed af ladebokse til de mange danskere, der bor i etagebolig, og for danske bilister, der ikke kan få egen ladeboks, kan en ladeløsning som denne potentielt udstyre de fleste – hvis ikke alle – parkeringspladser med mulighed for at lade elbilen op klos op ad boligen.
Èn ulempe ved at skulle sætte Type 2-ladestikket ned i jorden er dog, at man skal bukke sig meget langt ned – noget der kan være vanskeligt for ældre eller personer med nedsat mobilitet.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Perspektivering
Har du mulighed for at få egen ladeboks i hjemmet? Så få hjælp til valg af ladeløsning, ladeboks, ladeudbyder, refusion, elaftale og installation i vores guide til hjemmeladning.
Vi anbefaler:
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Priser på Danmarks billigste elbiler
Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler