Hvilke elbiler har den bedste ladekurve?

Se ladekurven på de 16 elbiler, der oplader hurtigst i Danmark. Se også elbilernes C-rate, ladetid fra 10-80 %, ladetid fra 0-100 % og maksimale ladeeffekt.

Hvilke elbiler har den bedste ladekurve?

Ladehastigheden er en af de specifikationer på elbiler, der varierer allermest fra model til model. De elbiler, der kan oplade hurtigst, klarer en opladning fra 10-80 % på ned til bare 13 minutter, mens de elbiler med langsomst opladning kan være en time om det.

Selv om rækkeviddeangsten stadig lurer hos mange danskere, vil vi påstå, at det rettere burde være en opladningsangst. Stort set alle elbiler har i dag en lang rækkevidde til at klare de fleste danskeres kørselsbehov. Det, der derimod gør forskellen, er, hvor hurtigt elbilerne kan lade, når man er på farten. Ingen gider at vente tre kvarter eller en time på at lade elbilen fra 10 til 80 procent, hvis det kan klares på 13-20 minutter.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Derfor er elbilers ladekurve vigtig

Ladekurven er interessant at kigge på i den sammenhæng. Den viser, hvor høj ladeeffekt der kan oplades med ved optimale betingelser under en hel ladesession – altså fra 0 til 100 %.

En ladekurve er aldrig helt lineær, men stiger nærmest altid eksplosivt ved et lavt batteriniveau (SoC), fordi batterierne her kan flytte ioner hurtigt uden at blive beskadiget. Det er typisk et sted mellem 10 og 30 procent SoC, at elbilernes ladeeffekt topper. Herefter daler ladeeffekten typisk, men der er stor forskel på, hvor hurtigt ladeffekten falder. Jo mindre kurven flader ud, desto længere holdes en høj ladeeffekt, og desto mere strøm oplades der i elbilen.

Elbilernes såkaldte C-rate er også interessant at betragte i den sammenhæng. C-raten er et udtryk for, hvor hurtigt en elbil oplader i forhold til batteriets størrelse. En lille bybil med et 40 kWh batteri har brug for en meget lavere effekt for at gennemføre en fuld opladning på samme tid som en stor SUV med et 120 kWh batteri. Denne forskel afspejler C-raten.

I en elbil med et 100 kWh batteri svarer en C-rate på 1 til, at batteriet oplades fuldt på 1 time. En C-rate på 0,5 svarer til en ladetid på 2 timer, mens en C-rate på 2 svarer til en opladning på 30 minutter.

Jo højere C-rate, desto hurtigere opladning i forhold til batteriets størrelse understøtter bilen.

Nedenfor kan du se ladekurven for de 16 elbiler i Danmark, som oplader hurtigst fra 10-80 %.

Se også: Bedømmelser og priser på elbiler

Ladekurve for Zeekr 7x

Zeekr 7x Core RWD har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 335,8 kW og en gennemsnitlig C-rate på 4,33.

10-80 % tager 13 minutter, mens 0-100 % tager 17 minutter.

Zeekr 7x opnår en maksimal ladeeffekt på 473 kW ved 13 procent batteriniveau.

Se specifikationer og priser på Zeekr 7X

Ladekurve for Rimac Nevera

Rimac Nevera har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 268,5 kW og en gennemsnitlig C-rate på 2,12.

10-80 % tager 21 minutter, mens 0-100 % tager 35 minutter.


Rimac Nevera opnår en maksimal ladeeffekt på 339 kW ved 41 procent batteriniveau.

Se specifikationer og priser på Rimac Nevera

Ladekurve for Audi e-tron GT

Audi e-tron GT S har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 259,5 kW og en gennemsnitlig C-rate på 2,32.

10-80 % tager 18 minutter, mens 0-100 % tager 47 minutter.

Zeekr 7x opnår en maksimal ladeeffekt på 332 kW ved 39 procent batteriniveau.

Se specifikationer og priser på Audi e-tron GT

Ladekurve for Lotus Eletre

Lotus Eletre har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 224,8 kW og en gennemsnitlig C-rate på 1,89.

10-80 % tager 20 minutter, mens 0-100 % tager 51 minutter.


Lotus Eletre opnår en maksimal ladeeffekt på 307 kW ved 28-31 procent batteriniveau.

Se specifikationer og priser på Lotus Eletre

Ladekurve for Xpeng G9

Xpeng G9 AWD Performance har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 202,3 kW og en gennemsnitlig C-rate på 1,92.

10-80 % tager 20 minutter, mens 0-100 % tager 50 minutter.


Xpeng G9 opnår en maksimal ladeeffekt på 318 kW ved 19-21 procent batteriniveau.

Se specifikationer og priser på Xpeng G9

Ladekurve for Mercedes-Benz CLA EQ

Mercedes-Benz CLA 250 with EQ Technology har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 191,7 kW og en gennemsnitlig C-rate på 2,06.

10-80 % tager 22 minutter, mens 0-100 % tager 54 minutter.


Mercedes-Benz CLA EQ opnår en maksimal ladeeffekt på 288 kW ved 29-30 procent batteriniveau.

Se specifikationer og priser på Mercedes-Benz CLA EQ

Ladekurve for Audi A6 e-tron

Audi A6 Avant e-tron performance har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 191,7 kW og en gennemsnitlig C-rate på 1,87.

10-80 % tager 21 minutter, mens 0-100 % tager 60 minutter.

Audi A6 e-tron opnår en maksimal ladeeffekt på 288 kW ved 29-30 procent batteriniveau.

Se specifikationer og priser på Audi A6 Avant e-tron

Ladekurve for Audi Q6 e-tron

Audi Q6 e-tron performance har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 191,7 kW og en gennemsnitlig C-rate på 1,87.

10-80 % tager 21 minutter, mens 0-100 % tager 60 minutter.

Audi Q6 e-tron opnår en maksimal ladeeffekt på 288 kW ved 29-30 procent batteriniveau.

Se specifikationer og priser på Audi Q6 Avant e-tron

Ladekurve for Porsche Macan Electric

Porsche Macan 4 Electric har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 191,7 kW og en gennemsnitlig C-rate på 1,87.

10-80 % tager 21 minutter, mens 0-100 % tager 60 minutter.


Porsche Macan Electric opnår en maksimal ladeeffekt på 288 kW ved 29-30 procent batteriniveau.

Se specifikationer og priser på Porsche Macan Electric

Ladekurve for Porsche Taycan

Porsche Taycan 4 har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 191,4 kW og en gennemsnitlig C-rate på 2,04.

10-80 % tager 18 minutter, mens 0-100 % tager 50 minutter.


Porsche Taycan opnår en maksimal ladeeffekt på 265 kW ved 30-31 procent batteriniveau.

Se specifikationer og priser på Porsche Taycan

Ladekurve for Lotus Emeya

Lotus Emeya har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 187,6 kW og en gennemsnitlig C-rate på 2,71.

10-80 % tager 20 minutter, mens 0-100 % tager 41 minutter.


Lotus Emeya opnår en maksimal ladeeffekt på 401 kW ved 24-27 procent batteriniveau.

Se specifikationer og priser på Lotus Emeya

Ladekurve for Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5 Long Range RWD har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 187,6 kW og en gennemsnitlig C-rate på 2,29.

10-80 % tager 18 minutter, mens 0-100 % tager 39 minutter.

Hyundai Ioniq 5 opnår en maksimal ladeeffekt på 234 kW ved 46 procent batteriniveau.

Se specifikationer og priser på Hyundai Ioniq 5

Ladekurve for Hyundai Ioniq 6

Hyundai Ioniq 6 Long Range RWD har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 187,6 kW og en gennemsnitlig C-rate på 2,29.

10-80 % tager 18 minutter, mens 0-100 % tager 39 minutter.

Hyundai Ioniq 6 opnår en maksimal ladeeffekt på 234 kW ved 46 procent batteriniveau.

Se specifikationer og priser på Hyundai Ioniq 6

Ladekurve for Kia EV9

Kia EV9 Long Range RWD har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 187,6 kW og en gennemsnitlig C-rate på 3,07.

10-80 % tager 20 minutter, mens 0-100 % tager 39 minutter.


Kia EV9 opnår en maksimal ladeeffekt på 234 kW ved 46 procent batteriniveau.

Se specifikationer og priser på Kia EV9

Ladekurve for Xpeng G6

Xpeng G6 RWD Long Range har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 174,8 kW og en gennemsnitlig C-rate på 1,79.

10-80 % tager 20 minutter, mens 0-100 % tager 50 minutter.


Xpeng G6 opnår en maksimal ladeeffekt på 285 kW ved 19 procent batteriniveau.

Se specifikationer og priser på Xpeng G6

Ladekurve for Kia EV6

Kia EV6 Long Range RWD har en gennemsnitlig ladeeffekt fra 10-80 procent på 171,8 kW og en gennemsnitlig C-rate på 3,06.

10-80 % tager 18 minutter, mens 0-100 % tager 1 time og 15 minutter.


Kia EV6 opnår en maksimal ladeeffekt på 257 kW ved 50 procent batteriniveau.

Se specifikationer og priser på Kia EV6

Vi anbefaler:
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Hvilke elbiler kommer i 2024, 2024 og 2026? Se dem alle her
De billigste elbiler du kan købe i Danmark