MG lancerer elbil med solid-state i 2025

MG vil fra næste år kunne tilbyde en elbil med solid-state batteri. MG forventer, at solid-state batterier bliver op til 30% billigere end LFP-batterier.

MG lancerer elbil med solid-state i 2025

MG vil være først på markedet med en elbil med solid-state batteri. Allerede i 2025 forventes den første model med det nye batteri lanceret.

Se også: Seneste nyt om elbiler, der kommer i 2024, 2025 og 2026

Første elbil med solid-state batteri?

SAIC, der er moderselsskabet bag MG, er lige på trapperne med første generation af solid-state batterier. Den første elbil fra MG med solid-state forventes lanceret i 2025.

MG har ikke afsløret hvilken model der er tale om, men blot at bilen lanceres i andet kvartal af 2025. Det kunne derved tyde på, at MG vil være først med de meget omtalte solid-state batterier.

Det ambitiøse træk fremrykker MG’s tidligere planlagte timing for indførelsen af solid state-batterier i produktionsmodellerne med mere end 12 måneder.

MG’s søstermærke IM Motor har allerede afsløret sin nye L6-sedan med første generation af solid state-batterier, der er udviklet i fællesskab i et partnerskab mellem SAIC og den kinesiske batterispecialist Jiangsu Qingtao.

IM’s “Lightyear”-batteri hævdes at have en meget høj energitæthed og give en rækkevidde på op til 1.000 km. Her er der dog tale om et semi solid-sate batteri og ikke rent solid-state.

Der er endnu ikke afsløret nogen detaljer om MG’s første faststofbatteri, heller ikke om der er tale om et semi solid-state batteri. Men noget tyder på, at det vil have den samme andel af flydende masse på 5 % som det batteri, IM Motor bruger, og bruges i en 800 volt elektrisk arkitektur.

Se også: Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler

SUV’en MG S5 er næste elbil fra MG.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Forventer lavere pris på solid-state

Endnu mere overraskende er det, at MG forventer, at solid-state batteriet vil være billigere end andre batterityper til elbiler. Normalt fortæller både bil- og batteriproducenter at solid-state batterierne er meget kostbare og i starten kun vil bruge en de dyreste elbilmodeller.

Men MG mener derimod, at solid-state batterier vil være op til 30 procent billigere end LFP-batterier, der er de billigste på markedet lige nu.

Med en prisreduktion på 30 procent på batteriet kan man forvente, at MG også vil kunne sælge billigere elbiler.

Se også: De billigste elbiler på vejene

Kampen om at være først med solid-state

Der er store forventninger til de såkaldte solid-state batterier. De er mere energitætte og kan dermed tilbyde længere rækkevidde. De vil dertil også tilbyde hurtigere opladning og være mere holdbare.

Med et solid-state batteri til lancering næste år ser MG ud til, at være foran konkurrenterne, herunder Volkswagen, med hensyn til den planlagte indførelse af solid state-batteriteknologi i volumenmodeller.

Der arbejdes dog hos både elbilproducenter og batteriproducenter på højtryk på at udvikle nye batterier. For eksempel lanceres anden generation af LFP-batteri senere i år, hvor der loves 1.000 km rækkevidde, ekstrem hurtig opladning samt de andre fordele ved LFP-batterier. Disse batterier fra CATL og BYD er på vej ud i de første elbilmodeller.

Vi anbefaler:
Sådan passer du bedst på elbilens batteri
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Her er de absolut billigste elbiler på de danske veje