Den kinesiske elbilproducent HiPhi i problemer
Den kinesiske elbilproducent HiPhi kom i sensommeren 2023 til Europa – nærmere bestemt Tyskland og Norge. Men hos vores norske naboer er det endnu ikke lykkedes elbilproducenten at sælge en elbil, og for en måneds tid siden annoncerede selskabet et omstruktureringsplan og en seks måneder lang nedlukning af produktionen.
I Norge går det også den gale vej. Her har HiPhis europæiske chef, Kjell-Arne Wold, bekræftet over for mediet Tek.no, at HiPhis eneste afdeling i Norge – et pop-up-showroom i lidt uden for Oslo – vil gå i dvale. Det samme er netop sket for NIO i Danmark.
Der vil med andre ord ikke være nogen ansatte i lokalerne – kun bilerne og plakater med information om dem og mulighed for at prøvekøre dem.
Se også: Priser, specifikationer og billeder af elbiler
Forventer ikke at sælge nogen biler
HiPhi trækker sig altså ikke ud af Norge, men kører på dvale. Dermed vil selskabet fortsat operere i Norge, selv om HiPhi endnu ikke har solgt en eneste elbil i landet.
”Vi var og er meget bevidste om, at de produkter, vi har, især HiPhi X og Z, er biler, vi har lanceret med håb om – ikke forventning om – at sælge nogle. På verdens mest modne elbilmarked er man nødt til at have et produkt, der konkurrerer på alle niveauer. Vi ved, at vi både konkurrerer og overgår på rækkevidde, som vi så i den nylige NAF-test,” siger Kjell-Arne Wold.
Kjell-Arne Wold refererer til NAF og Motors årlige test af elbilers rækkevidde om vinteren, El Prix. Her havde elbilen HiPhi Z, der vil koste i omegnen af 1 million kroner, hvis den måtte komme til Danmark, den mindste afvigelse fra den angivne WLTP-rækkevidde og dermed vandt testen.
Den kørte 522 kilometer – kun seks procent under WLTP-tallet på 555 kilometer. Den kørte 81 kilometer længere end Tesla Model 3, på trods af at Model 3 har over 80 kilometer længere rækkevidde ifølge WLTP.
HiPhi Z og HiPhi X har dog en stor mangel, som kan forklare, hvorfor bilerne ikke sælger. Hverken HiPhi Z eller HiPhi X understøtter den europæiske CCS-ladestandard til hurtig- og lynladning. Det kræver derfor en adapter.
”Vi er her først og fremmest for at skabe en ‘her er vi’-effekt for at fremvise mærket og teknologien og for at lægge grunden til den kommende HiPhi Y. Vi forventer at annoncere den før sommeren,” siger Kjell-Arne Wold.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Tror på positive signaler
Kjell-Arne Wold oplyser, at en omstrukturering som den, som HiPhi gennemgår, ikke er så usædvanlig for nystartede bilvirksomheder. Meddelelsen om produktionsstoppet var nødvendig for at sikre de ansatte i Kina kompensation under den seks måneder lange pause.
”Jeg tror stadig, at der kan komme positive signaler allerede før påske. De partnere, som vi taler med, herunder de kinesiske myndigheder, har sagt, at ingen ønsker, at virksomheden skal gå konkurs. Det er typisk vikarer og bureauansatte, der bliver skåret ned på, og det er selvfølgelig ærgerligt, at det går ud over dem, men det er nødvendigt for, at virksomheden kan overleve. Omstruktureringen er i fuld gang, men påvirker ikke os i Europa,” siger han.
HiPhi har i øjeblikket to ansatte i Norge: Kjell-Arne Wold selv og en ledende tekniker. Og det bliver der ikke ændret på, forsikrer han.
Se også: Disse elbiler er Bedst i Test
Mange bilproducenter fra Kina har det svært
HiPhi er én af efterhånden flere kinesiske elbilproducenter, som oplever svære tider i Europa.
Kinesiske Aiways, som kom til Danmark i 2021, har været i økonomiske problemer i en længere periode og har haft svært ved at betale sine ansatte løn, lød det i maj sidste år.
Aiways har derfor ikke bygget nye biler siden 2023. SUV’en Aiways U5 sælges dog fortsat i Danmark, da den danske importør har et stort antal lagerbiler og et reservedelslager.
Aiways skulle være på udkig efter ny kapital, men der er endnu ikke nogen meldinger om, at dette er lykkes.
Polestar har også været i problemer. Den svenske storbank SEB nedskrev selskabets værdiansættelse fra 18 mia. svenske kroner til 0 kroner. Volvo Cars meddelte derfor i februar, at man ønskede at reducere sin ejerafdel fra 48 procent til 18 procent. I det meste af 2023 og hele 2024 har Polestars aktie været under 1 dollar værd. Polestar er dog sikret kapital fra Geely, der ejer majoriteten af Polestar.
NIO er en anden nyere kinesisk elbilproducent i problemer i Europa. For små to uger siden kom det frem, at NIO lukker mere eller mindre ned for sine aktiviteter i Danmark og dropper planer om at opføre flere batteriskiftestationer, ligesom åbningen af et 2.200 kvadratmeter stort showroom midt i København droppes. NIO har hidtil solgt 56 elbiler i det halvandet års tid, de har været i Danmark.
Det er dog ikke kun nye elbilmærker fra Kina, der har det svært. På den anden side af Atlanten kæmper Fisker også for sin overlevelse. Selskabet har været i overhængende fare for at blive begæret konkurs, men i sidste øjeblik lykkedes det at sikre op til 150 millioner dollar i kapital. Aktuelt er Fisker i forhandling med en stor, etableret bilproducent om ”en aftale om udvikling af elbilplatforme og produktion i USA”.
Kinesiske bilproducenter står også over for en anden stor udfordring i fremtiden: EU. Den europæiske union vil nemlig støtte sin hjemlige produktion af elbiler ved at øge toldsatsen på kinesiske producerede biler. Det kan betyde, at toldsatsen øges fra de nuværende 10 procent til 20 eller 25 procent. Det kan gøre de kinesiske elbiler op til 25 procent dyrere at købe for forbrugerne.
Se også: Her er de billigste elbiler i Danmark
Flere kinesiske producenter vil komme i problemer
2023 og 2024 har budt på en håndfuld eksempler på kinesiske elbilproducenter i vanskeligheder – og vi har næppe set det sidste tilfælde, vurderer Nicolas Fredriksen, der er analytiker på mobilsiden.dk:
”Flere kinesiske bilproducenter har det rigtigt svært i Europa. Mange af dem har stort set endnu ikke noget salg i lande som Danmark. Det er derfor ikke overraskende, at nogle af de mange nye producenter må give op,” siger han og tilføjer:
”Vi forventer, at problemerne for kinesiske producenter kun bliver mere udtalte i tiden, der kommer. Det skyldes kombinationen af udsigten til hævede EU-toldsatser på kinesisk producerede biler og en stigende vestlig usikkerhed eller skepsis over for biler produceret i Kina.”
”Og så er de europæiske bilproducenter efterhånden også kommet op i fart med elbiler i høj kvalitet og velfungerende infotainmentsystemer. Sidst, men ikke mindst, begynder vi nu at se en bølge af billige europæiske elbiler som Renault 5 og Citroën ë-C3, som for alvor kan konkurrere med de billigste kinesiske elbiler på pris”.
Se også: if har markedets bedste elbilforsikring
Privatlease din elbil i stedet for at købe den
Elbilmarkedet er foranderligt. Der sker voldsomme teknologiske forbedringer, og nye aktører konstant kommer til – og nogle af disse må altså også give op. Køber man en elbil direkte af en elbilproducent uden nogen mellemled, risikerer man at stå med håret i postkassen i tilfælde af en konkurs.
Dels vil elbilen tabe markant mere værdi, end den allerede gør, og dels vil bilen ikke få softwareopdateringer, ligesom det kan blive svært – hvis ikke umuligt – at skaffe reservedele.
De bekymringer kan man undgå ved at privatlease en elbil. Med privatleasing slipper man for alle bekymringer om værditab og eventuelle konkurser, da man betaler en fast pris hver måned for at låne bilen. Dermed er det leasingudbyderen og ikke dig, der står med eventuelle problemer.
Leasingaftaler gælder typisk i 36 måneder, men kan som regel opsiges allerede efter et år.
Læs mere om de mange fordele ved privatleasing.
Se også: Prisstigninger på elbiler: EU kan forhøje toldsats på elbiler fra Kina