Stor test: Hvilke elbiler støjer mindst?
Elbiler har ingen forbrændingsmotor, der afgiver irriterende motorstøj. Det gør, at man lægger mere mærke til vind- og dækstøj, selv om det generelle støjniveau er lavere i elbiler end i benzin- og dieselbiler.
Ikke alle elbiler er dog lige støjsvage. Faktisk er der utrolig stor forskel. Den norske youtuber og bilanmelder Bjørn Nyland, som i årevis har foretaget grundige test af et utal af elbiler, har som et fast testelement også undersøgt støjniveauet i elbilerne.
Med en støjmåler/lydmåler måler han konsekvent støjniveauet ved tre forskellige hastigheder: 80, 100 og 120 km/t. Testresultaterne giver et godt billede af, hvilke støjniveauer i kabinen man kan forvente i forskellige elbiler på henholdsvis landevej og motorvej.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Kæmpe forskel på elbilers støjniveau
Vi har taget gennemsnittet af de tre målinger fra samtlige elbiler, som Bjørn Nyland har målt støjniveauet i – og resultatet er ganske interessant.
Den elbil, som har den laveste gennemsnitlige støjniveau ved de tre hastigheder, er NIO ET7 med 61,8 dB i gennemsnit. Også BMW i7 (62,1 dB), Mercedes-Benz EQS SUV (62,1 dB), Xpeng G9 Performance (62,7 dB), Mercedes-Benz EQE (62,3 dB), Mercedes-Benz EQS (63,2 dB), Hongqi E-HS9 (63,5 dB) og Audi e-tron (63,6 dB) er iblandt de absolut mest støjsvage elbiler.
I den anden grøft finder man den lille bybil Honda-e med et støjniveau på i gennemsnit 72,0 dB, og det samme gælder for Nissan e-NV200 (72,0 dB), Kia e-Soul (71,6 dB), Lexus UX 300e (71,6 dB) og Tesla Model 3 (71,3 dB).
Gennemsnittet for alle de målte biler ved de tre hastigheder ligger på 67,6 dB. Ved 80 km/t er gennemsnittet 65,0 dB, ved 100 km/t er gennemsnittet 67,3 dB, og ved 120 km/t er gennemsnittet 69,4 dB.
Lydniveau | Svarer til |
10 dB | Vejrtrækning |
20 dB | Hvisken og raslende blade |
30 dB | Roligt landligt område |
40 dB | Bibliotek og fuglekvidder |
50 dB | Rolig forstad, samtale i hjemmet og store elektriske transformatorer på 30 meters afstand |
60 dB | Samtale i restaurant, kontor, baggrundsmusik og klimaanlæg på 30 meters afstand |
70 dB | Personbil med 100 km/t ved 8 meters afstand, musik i stuen, radio- eller tv-lyd og støvsuger |
80 dB | Opvaskemaskine, godstog fra 15 meters afstand, bilvask ved 6 meters afstand, diesellastbil med 65 km/t fra 30 meters afstand, blender og fræsemaskine |
90 dB | Plæneklipper, motorcykel fra 8 meters afstand |
100 dB | Plæneklipper, motorcykel, traktor og skraldebil |
110 dB | Live rockmusik, bilhorn ved 1 meters afstand og passagerfly der letter ved 60 meters afstand |
Se også: Se de billigste elbiler i Danmark
Lille dB-forskel har stor støjmæssig betydning
Det lyder ikke af meget, men selv bittesmå forskelle har stor lydmæssig forskel. Decibelskalaen er nemlig logaritmisk, hvilket betyder, at en ændring på 3 dB er en fordobling eller halvering af lydstyrken. 63 dB er med andre ord dobbelt så højt som 60 dB. Det menneskelige øre opfatter dog først en ændring på 8-10 dB som en fordobling af lydstyrken.
Ikke desto mindre er der kæmpe forskel på støjniveauet i elbiler. Med en spredning på hele 11,9 dB iblandt de testede elbiler er støjniveauet i de mest støjende elbiler næsten fire gange højere end i de mest støjsvage elbiler. Det er altså langt fra kun fraværet af en støjende brændstofmotor, der afgør støjniveauet. Det er mindst lige så meget bilens aerodynamik og støjisolering, der afgør støjniveauet.
Og så hænger pris og kvalitet naturligvis også sammen. De 10 biler med det laveste gennemsnitlige støjniveau koster i gennemsnit 960.000 kroner, mens de 10 biler med mest støj i kabinen i gennemsnit koster 275.000 kroner.
Se også: Disse elbiler er bedst i test
Se forskellen: Støjniveauet i kabinen i elbiler
Elbil | 80 km/t | 100 km/t | 120 km/t | Gennemsnit |
NIO ET7 | 59,3 dB | 61,6 dB | 63,6 dB | 61,8 dB |
BMW i7 xDrive60 | 59,5 dB | 61,7 dB | 64,0 dB | 62,1 dB |
Mercedes EQS SUV 580 4MATIC | 59,1 dB | 61,6 dB | 64,2 dB | 62,1 dB |
Xpeng G9 Performance | 60,1 dB | 62,4 dB | 64,6 dB | 62,7 dB |
Mercedes EQE 300 | 59,0 dB | 61,9 dB | 64,3 dB | 62,3 dB |
Kia EV9 | 60,8 dB | 62,3 dB | 65,0 dB | 63,1 dB |
HiPhi Z | 60,2 dB | 62,6 dB | 65,1 dB | 63,1 dB |
Mercedes EQS 53 4MATIC+ | 61,5 dB | 63,3 dB | 64,4 dB | 63,2 dB |
NIO EL8 | 59,9 dB | 62,4 dB | 65,6 dB | 63,3 dB |
Hongqi E-HS9 | 60,8 dB | 63,2 dB | 65,3 dB | 63,5 dB |
Audi e-tron | 60,0 dB | 63,0 dB | 65,8 dB | 63,6 dB |
Mercedes EQS 580 | 61,4 dB | 63,2 dB | 65,3 dB | 63,6 dB |
Volkswagen ID.7 | 61,4 dB | 63,6 dB | 65,5 dB | 63,8 dB |
BMW iX xDrive50 | 61,1 dB | 63,1 dB | 65,8 dB | 63,8 dB |
BMW i5 M60 | 60,6 dB | 63,3 dB | 66,1 dB | 63,9 dB |
Mercedes EQC | 61,0 dB | 63,5 dB | 65,9 dB | 63,9 dB |
Audi e-tron Black Edition | 62,4 dB | 64,1 dB | 65,8 dB | 64,3 dB |
Audi Q6 e-tron quattro | 61,4 dB | 64,0 dB | 66,5 dB | 64,5 dB |
Mercedes EQE 43 AMG | 62,0 dB | 64,4 dB | 66,1 dB | 64,5 dB |
BMW i4 M50 | 61,8 dB | 64,2 dB | 66,4 dB | 64,5 dB |
Nissan Ariya e-4ORCE Evolve+ 87 kWh | 61,2 dB | 64,4 dB | 66,7 dB | 64,7 dB |
BMW iX xDrive40 | 61,4 dB | 64,0 dB | 66,9 dB | 64,7 dB |
Mercedes EQE SUV 53 4Matic | 61,8 dB | 64,4 dB | 66,6 dB | 64,7 dB |
BMW i4 eDrive40 | 63,1 dB | 64,6 dB | 66,7 dB | 65,1 dB |
NIO EL7 | 60,2 dB | 64,5 dB | 67,6 dB | 65,1 dB |
Nissan Ariya 87 kWh | 61,3 dB | 64,5 dB | 67,4 dB | 65,1 dB |
BMW iX1 xDrive30 | 62,3 dB | 64,7 dB | 67,0 dB | 65,1 dB |
Fisker Ocean Extreme | 61,8 dB | 64,9 dB | 67,3 dB | 65,2 dB |
Mercedes EQC | 63,5 dB | 65,1 dB | 66,4 dB | 65,2 dB |
Hyundai IONIQ 6 RWD | 62,4 dB | 65,0 dB | 67,0 dB | 65,2 dB |
Renault Megane E-Tech | 63,3 dB | 64,8 dB | 67,0 dB | 65,2 dB |
BYD Seal U | 62,4 dB | 65,1 dB | 67,1 dB | 65,3 dB |
Nio EL6 | 61,5 dB | 64,6 dB | 67,7 dB | 65,3 dB |
NIO ES8 | 63,6 dB | 64,5 dB | 67,1 dB | 65,3 dB |
Ford Mustang Mach-E LR AWD | 63,6 dB | 65,0 dB | 66,8 dB | 65,3 dB |
MG Marvel R Performance | 62,9 dB | 65,2 dB | 67,0 dB | 65,4 dB |
Volkswagen ID.4 Pro 4Motion | 62,2 dB | 64,8 dB | 67,7 dB | 65,5 dB |
Maxus MIFA 9 | 60,9 dB | 65,1 dB | 67,9 dB | 65,5 dB |
Audi Q4 e-tron 45 | 62,3 dB | 65,4 dB | 67,4 dB | 65,5 dB |
Audi e-tron 55 med akustisk glas | 62,6 dB | 66,2 dB | 66,7 dB | 65,5 dB |
Volkswagen ID.5 GTX | 62,4 dB | 65,2 dB | 67,6 dB | 65,6 dB |
Tesla Model 3 LR Highland | 62,6 dB | 65,5 dB | 67,7 dB | 65,7 dB |
BMW i4 M50 | 63,3 dB | 65,6 dB | 67,4 dB | 65,7 dB |
BMW i4 M50 | 63,3 dB | 65,6 dB | 67,4 dB | 65,8 dB |
Audi e-tron 50 Sportback | 63,3 dB | 65,5 dB | 67,7 dB | 65,8 dB |
Tesla Model X | 63,0 dB | 65,0 dB | 68,0 dB | 65,8 dB |
BYD Seal Performance | 63,8 dB | 65,6 dB | 67,5 dB | 65,9 dB |
Skoda Enyaq Coupé RS | 63,7 dB | 65,8 dB | 67,5 dB | 65,9 dB |
Renault Scenic E-Tech | 63,2 dB | 65,4 dB | 68,0 dB | 66,0 dB |
Lexus RZ 450e | 62,2 dB | 66,1 dB | 68,0 dB | 66,0 dB |
Jaguar I-Pace | 63,1 dB | 65,4 dB | 68,1 dB | 66,0 dB |
Polestar 2 LR DM (2024) | 63,0 dB | 66,2 dB | 67,8 dB | 66,1 dB |
Opel Astra Electric Sports Tourer | 63,2 dB | 66,0 dB | 67,9 dB | 66,1 dB |
MG4 Xpower | 63,2 dB | 65,9 dB | 68,0 dB | 66,1 dB |
Xpeng G6 Performance | 64,3 dB | 66,1 dB | 67,5 dB | 66,2 dB |
NIO ET5 | 61,7 dB | 65,8 dB | 68,4 dB | 66,1 dB |
Jaguar I-Pace | 63,0 dB | 66,0 dB | 68,0 dB | 66,1 dB |
BMW iX2 xDrive30 | 63,7 dB | 66,0 dB | 68,0 dB | 66,2 dB |
Tesla Model S Plaid med ANC | 64,1 dB | 65,5 dB | 68,1 dB | 66,2 dB |
Smart #1 Brabus | 63,9 dB | 65,8 dB | 68,1 dB | 66,3 dB |
Smart #3 Brabus | 62,5 dB | 66,5 dB | 68,2 dB | 66,3 dB |
Tesla Model 3 Performance (Highland) | 64,2 dB | 66,1 dB | 67,9 dB | 66,3 dB |
NIO ES8 | 63,6 dB | 65,9 dB | 68,1 dB | 66,3 dB |
Mercedes EQA 350 4MATIC | 64,5 dB | 66,1 dB | 67,6 dB | 66,3 dB |
Tesla Model S Plaid med ANC | 62,2 dB | 65,4 dB | 68,8 dB | 66,3 dB |
Volkswagen ID.3 Pro (facelift) | 63,8 dB | 66,3 dB | 68,0 dB | 66,4 dB |
Audi Q4 e-tron 40 | 63,5 dB | 66,2 dB | 68,3 dB | 66,4 dB |
Peugeot e-2008 GT | 63,8 dB | 65,8 dB | 68,5 dB | 66,5 dB |
Porsche Taycan 4S | 64,5 dB | 66,0 dB | 68,2 dB | 66,5 dB |
Porsche Taycan 4S 79 kWh | 64,8 dB | 66,3 dB | 67,9 dB | 66,5 dB |
Tesla Model S LR Palladium | 63,4 dB | 65,9 dB | 68,7 dB | 66,5 dB |
Volkswagen e-Golf | 64,7 dB | 66,0 dB | 68,3 dB | 66,6 dB |
Jaguar I-Pace | 64,1 dB | 65,9 dB | 68,6 dB | 66,6 dB |
Tesla Model 3 Performance | 64,4 dB | 66,3 dB | 68,3 dB | 66,6 dB |
KGM Torres EVX | 63,9 dB | 66,2 dB | 68,7 dB | 66,7 dB |
Toyota bZ4X AWD | 63,7 dB | 66,4 dB | 68,6 dB | 66,7 dB |
Tesla Model S LR Palladium med ANC | 63,9 dB | 66,3 dB | 68,6 dB | 66,7 dB |
Jaguar I-Pace EV320 | 64,2 dB | 66,3 dB | 68,5 dB | 66,7 dB |
XPENG P7 Performance | 64,2 dB | 66,5 dB | 68,5 dB | 66,7 dB |
Ford Mustang Mach-E GT | 63,9 dB | 66,2 dB | 68,9 dB | 66,8 dB |
Polestar 2 LR SM (facelift) | 63,8 dB | 66,9 dB | 68,6 dB | 66,9 dB |
Honda e:Ny1 | 64,2 dB | 66,4 dB | 68,8 dB | 66,9 dB |
Kia EV6 77 kWh RWD | 63,4 dB | 66,6 dB | 68,9 dB | 66,9 dB |
BMW i3 | 64,2 dB | 67,0 dB | 68,4 dB | 66,9 dB |
Volkswagen ID.4 GTX | 64,0 dB | 66,6 dB | 68,8 dB | 66,9 dB |
Skoda Enyaq Coupé RS (2024) | 64,1 dB | 66,5 dB | 68,8 dB | 66,9 dB |
Mazda MX-30 | 64,9 dB | 66,8 dB | 68,6 dB | 67,0 dB |
Kia EV6 GT | 64,4 dB | 66,9 dB | 68,8 dB | 67,1 dB |
Tesla Model Y RWD | 64,5 dB | 67,1 dB | 68,7 dB | 67,1 dB |
BMW iX3 | 64,5 dB | 66,8 dB | 68,9 dB | 67,1 dB |
Hyundai IONIQ 5 AWD | 64,6 dB | 67,1 dB | 68,7 dB | 67,1 dB |
Ford Mustang Mach-E LR RWD | 64,8 dB | 66,7 dB | 68,9 dB | 67,1 dB |
Kia EV6 AWD | 64,9 dB | 66,8 dB | 68,8 dB | 67,1 dB |
Nissan Leaf 40 kWh | 64,9 dB | 66,7 dB | 69,0 dB | 67,2 dB |
Tesla Model S LR Raven | 65,2 dB | 66,9 dB | 68,8 dB | 67,2 dB |
Tesla Model S Performance Raven | 64,6 dB | 67,0 dB | 69,0 dB | 67,2 dB |
Tesla Model X | 64,5 dB | 67,2 dB | 69,1 dB | 67,3 dB |
BYD Atto 3 | 64,4 dB | 66,8 dB | 69,4 dB | 67,3 dB |
Kia e-Niro | 64,8 dB | 66,8 dB | 69,3 dB | 67,4 dB |
Tesla Model S Plaid | 65,2 dB | 67,1 dB | 69,0 dB | 67,4 dB |
Tesla Model Y Performance | 64,3 dB | 67,3 dB | 69,3 dB | 67,4 dB |
Volkswagen ID. Buzz | 64,8 dB | 66,7 dB | 69,5 dB | 67,4 dB |
Volkswagen ID.4 1st | 63,7 dB | 67,1 dB | 69,8 dB | 67,5 dB |
Opel Mokka-e | 65,0 dB | 67,1 dB | 69,5 dB | 67,6 dB |
Citroën ë-C4 | 65,3 dB | 67,3 dB | 69,3 dB | 67,6 dB |
Tesla Model 3 Performance | 65,8 dB | 67,6 dB | 68,9 dB | 67,6 dB |
Volvo C40 AWD | 65,1 dB | 67,0 dB | 69,6 dB | 67,6 dB |
Tesla Model 3 Performance | 64,5 dB | 67,4 dB | 69,6 dB | 67,6 dB |
Tesla Model 3 Performance 2022 | 65,2 dB | 67,3 dB | 69,5 dB | 67,7 dB |
Maxus eT90 | 63,4 dB | 66,8 dB | 70,3 dB | 67,7 dB |
Kia e-Soul 30 kWh | 64,9 dB | 67,1 dB | 69,8 dB | 67,7 dB |
Porsche Taycan Cross Turismo 4 | 66,4 dB | 67,6 dB | 68,9 dB | 67,8 dB |
Hyundai Kona Electric (2024) | 64,9 dB | 67,9 dB | 69,5 dB | 67,8 dB |
Tesla Model S P85 (MF) | 65,3 dB | 68,0 dB | 69,4 dB | 67,9 dB |
MG5 Electric | 65,2 dB | 67,9 dB | 69,6 dB | 67,9 dB |
Mini Countryman SE All4 | 65,6 dB | 67,7 dB | 69,5 dB | 67,9 dB |
DS 3 e-tense | 65,8 dB | 66,8 dB | 70,1 dB | 68,0 dB |
Volvo EX30 Twin Performance | 65,0 dB | 67,6 dB | 69,9 dB | 67,9 dB |
Kia Niro EV | 65,0 dB | 67,8 dB | 69,9 dB | 68,0 dB |
Skoda Enyaq 80 | 65,4 dB | 67,0 dB | 70,2 dB | 68,0 dB |
BYD Tang | 64,1 dB | 67,3 dB | 70,5 dB | 68,0 dB |
Tesla Model Y Performance | 64,9 dB | 67,4 dB | 70,3 dB | 68,0 dB |
Volkswagen e-Golf | 65,0 dB | 68,0 dB | 70,0 dB | 68,1 dB |
BYD Dolphin | 65,5 dB | 67,6 dB | 70,1 dB | 68,1 dB |
MG ZS EV 44.5 kWh | 65,4 dB | 67,8 dB | 70,0 dB | 68,1 dB |
Volvo XC40 Recharge | 65,3 dB | 68,1 dB | 69,9 dB | 68,2 dB |
Volkswagen ID.3 82 kWh | 66,5 dB | 68,0 dB | 69,5 dB | 68,2 dB |
Volkswagen ID.4 1st Max | 66,6 dB | 68,0 dB | 69,5 dB | 68,2 dB |
Tesla Model 3 Performance | 66,2 dB | 68,3 dB | 69,5 dB | 68,2 dB |
Opel Corsa-e | 65,8 dB | 68,2 dB | 69,8 dB | 68,2 dB |
Maxus Euniq 5 | 65,7 dB | 68,2 dB | 69,9 dB | 68,3 dB |
BMW i3s 120 Ah | 64,8 dB | 66,8 dB | 71,0 dB | 68,3 dB |
Volkswagen ID.3 1st | 66,1 dB | 67,9 dB | 70,1 dB | 68,3 dB |
Polestar 2 Performance | 66,8 dB | 67,9 dB | 69,8 dB | 68,4 dB |
Hyundai Kona | 65,7 dB | 67,9 dB | 70,3 dB | 68,4 dB |
Tesla Model 3 Performance | 66,2 dB | 68,4 dB | 70,0 dB | 68,5 dB |
Volkswagen ID.3 1st Max | 65,9 dB | 68,3 dB | 70,3 dB | 68,5 dB |
Citroën ë-Spacetourer | 66,0 dB | 68,4 dB | 70,2 dB | 68,5 dB |
Tesla Model Y LR | 66,1 dB | 68,5 dB | 70,1 dB | 68,5 dB |
Mercedes EQV | 67,2 dB | 68,0 dB | 70,0 dB | 68,6 dB |
Tesla Model 3 SR+ 60 kWh | 65,4 dB | 68,3 dB | 70,6 dB | 68,6 dB |
Kia e-Soul 64 kWh | 66,4 dB | 68,4 dB | 70,2 dB | 68,6 dB |
Hyundai Ioniq | 65,7 dB | 68,4 dB | 70,5 dB | 68,6 dB |
Volkswagen ID.3 55 kWh | 65,9 dB | 68,0 dB | 70,7 dB | 68,6 dB |
Nissan Leaf 62 kWh | 65,8 dB | 68,6 dB | 70,4 dB | 68,7 dB |
Tesla Model Y Performance | 66,4 dB | 68,4 dB | 70,4 dB | 68,7 dB |
Cupra Born 58 kWh | 66,4 dB | 68,4 dB | 70,4 dB | 68,7 dB |
Opel Ampera-e | 65,7 dB | 68,4 dB | 70,7 dB | 68,7 dB |
Polestar 2 | 66,3 dB | 68,3 dB | 70,6 dB | 68,8 dB |
Polestar 2 Performance | 66,3 dB | 68,3 dB | 70,6 dB | 68,8 dB |
Tesla Model 3 Performance | 66,6 dB | 68,7 dB | 70,3 dB | 68,8 dB |
Tesla Model X Raven | 65,6 dB | 68,2 dB | 71,0 dB | 68,8 dB |
Polestar 2 SR Single Motor | 65,9 dB | 68,63 dB | 70,7 dB | 68,8 dB |
Mitsubishi i-MiEV | 65,0 dB | 68,2 dB | 71,2 dB | 68,8 dB |
MG ZS EV | 66,4 dB | 68,7 dB | 70,6 dB | 68,9 dB |
Volkswagen ID.3 1st Plus | 66,1 dB | 69,3 dB | 70,3 dB | 68,9 dB |
XPENG G3 520i | 66,2 dB | 68,7 dB | 70,9 dB | 69,0 dB |
Tesla Model Y LR | 66,7 dB | 69,0 dB | 70,8 dB | 69,2 dB |
XPENG G3 520 | 66,1 dB | 68,5 dB | 71,5 dB | 69,3 dB |
Tesla Model 3 Performance | 67,2 dB | 68,8 dB | 71,0 dB | 69,3 dB |
Mercedes EQA 250 | 66,8 dB | 68,8 dB | 71,2 dB | 69,3 dB |
Tesla Model 3 SR+ 60 kWh | 67,0 dB | 69,4 dB | 70,8 dB | 69,3 dB |
Tesla Model 3 LR | 66,2 dB | 69,1 dB | 71,3 dB | 69,3 dB |
Tesla Model 3 Performance | 67,4 dB | 69,2 dB | 70,8 dB | 69,4 dB |
Tesla Model Y LR | 67,3 dB | 69,4 dB | 70,8 dB | 69,4 dB |
Tesla Model 3 SR+ MIC | 67,2 dB | 69,2 dB | 71,0 dB | 69,4 dB |
Volkswagen e-Up | 66,3 dB | 69,3 dB | 71,3 dB | 69,4 dB |
Tesla Model 3 Performance | 66,7 dB | 68,8 dB | 71,5 dB | 69,4 dB |
Tesla Model 3 LR 2021 | 67,6 dB | 69,0 dB | 71,3 dB | 69,6 dB |
Audi e-tron GT | 67,6 dB | 69,6 dB | 71,1 dB | 69,7 dB |
Tesla Model 3 Performance | 67,9 dB | 69,4 dB | 71,1 dB | 69,7 dB |
Tesla Model 3 Performance | 67,7 dB | 70,5 dB | 70,8 dB | 69,9 dB |
Tesla Model 3 Performance | 67,7 dB | 70,5 dB | 70,8 dB | 69,9 dB |
2021 Tesla Model 3 LR 82 kWh | 67,4 dB | 69,8 dB | 71,8 dB | 70,0 dB |
Tesla Model 3 SR+ LFP | 68,0 dB | 70,1 dB | 71,4 dB | 70,0 dB |
Tesla Model 3 Performance | 68,1 dB | 70,2 dB | 71,5 dB | 70,2 dB |
Tesla Model 3 Performance | 68,4 dB | 70,8 dB | 71,3 dB | 70,3 dB |
Tesla Model 3 LR Dual Motor | 67,8 dB | 70,7 dB | 72,0 dB | 70,5 dB |
Tesla Model 3 Performance med dobbelt glas | 68,3 dB | 70,9 dB | 71,7 dB | 70,5 dB |
Mini Cooper SE | 68,2 dB | 70,4 dB | 72,6 dB | 70,8 dB |
Fiat 500e | 66,9 dB | 70,4 dB | 73,1 dB | 70,8 dB |
Hyundai Kona 64 kWh | 68,1 dB | 70,8 dB | 72,7 dB | 70,9 dB |
2021 Fiat 500e | 68,6 dB | 71,0 dB | 72,9 dB | 71,2 dB |
Peugeot e-208 GT | 69,4 dB | 71,4 dB | 72,3 dB | 71,3 dB |
Tesla Model 3 SR+ 60 kWh | 68,6 dB | 71,2 dB | 73,0 dB | 71,3 dB |
Lexus UX 300e | 68,9 dB | 70,9 dB | 73,7 dB | 71,6 dB |
Kia e-Soul 64 kWh van | 68,9 dB | 71,1 dB | 73,6 dB | 71,6 dB |
Nissan e-NV200 40 kWh | 68,9 dB | 71,7 dB | 74,0 dB | 72,0 dB |
Honda-e | 69,7 dB | 71,8 dB | 73,7 dB | 72,0 dB |
Gennemsnit | 64,6 dB | 66,9 dB | 69,0 dB | 67,2 dB |
Se også: Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Hvor meget støjer de mest populære elbiler i Danmark?
Herunder kan du se støjniveauet for de 10 elbilmodeller, der er indregistreret flest af i 2024:
Elbil | 80 km/t | 100 km/t | 120 km/t | Gennemsnit |
Renault Megane E-Tech Electric | 63,3 dB | 64,8 dB | 66,9 dB | 65,3 dB |
Audi Q4 e-tron | 62,9 dB | 65,8 dB | 67,9 dB | 66,0 dB |
Toyota bZ4X | 63,7 dB | 66,4 dB | 68,6 dB | 66,7 dB |
Volkswagen ID.4* | 64,1 dB | 66,6 dB | 69,0 dB | 67,0 dB |
Mercedes-Benz EQA | 65,6 dB | 67,5 dB | 69,4 dB | 67,8 dB |
Volvo EX30 | 65,0 dB | 67,6 dB | 69,9 dB | 67,9 dB |
Skoda Enyaq* | 65,4 dB | 67,0 dB | 70,2 dB | 68,0 dB |
Volkswagen ID.3* | 65,2 dB | 68,0 dB | 69,2 dB | 68,2 dB |
Tesla Model Y* | 65,7 dB | 68,2 dB | 70,1 dB | 68,3 dB |
Tesla Model 3* | 66,8 dB | 68,9 dB | 70,6 dB | 69,0 dB |
*Hvis der er testet flere varianter af samme bilmodel, vises gennemsnittet af alle resultaterne.
For yderligere data om elbilernes dæk, dækstørrelse og vejbanens forhold under målingerne henvises til Bjørn Nylands dataark.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler