Told på kinesiske elbiler: Sådan reagerer Kina og bilproducenter

EU vil indføre op til 38,1 procent i yderligere told på kinesisk producerede elbiler. Se hvordan lande som Kina, EU-lande og bilbranchen reagerer på EU's toldhammer.

Told på kinesiske elbiler: Sådan reagerer Kina og bilproducenter

EU-Kommissionen har valgt at pålægge en heftig told på kinesiske biler på op til 38,1 ud over de eksisterende 10 procent. Der sker, efter Kommissionen siden sidste år har undersøgt, om de kinesiske elbilproducenter får for meget statsstøtte, da det giver dem en urimelig konkurrencefordel sammenlignet med europæiske producenter.

Det mener EU tydeligvis er tilfældet, så allerede fra næste måned kommer der imellem 17,4 og 38,1 procent yderligere told på kinesisk producerede elbiler.

Det kommer til at dreje sig om mange penge, og derfor har reaktionerne på EU’s toldhammer heller ikke ladet vente på sig. Reaktionerne er blandede.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og specifikationer

Afstemning

Indlæser ... Indlæser ...

Delte meninger om de nye toldsatser

Nogle interessenter ser toldsatserne som en positiv ting, fordi det kan beskytte de europæiske bilproducenter. Andre ser den hævede told som en forhindring, som står i vejen for den fri handel på verdensplan.

Stellantis

“Som en global virksomhed tror Stellantis på fri og fair konkurrence i et verdensomspændende handelsmiljø og støtter ikke foranstaltninger, der bidrager til verdens fragmentering, oplyser Stellantis, der står bag blandt andet Citroën, Fiat, DS, Jeep, Opel, Maserati og Peugeot.

Bilkoncernen siger videre, at den har taget højde for dette og andre scenarier, og at den vil fastholde sin overordnede strategi med hensyn til Leapmotor i Europa.

Den tyske bilindustri Verbandes der Automobilindustrie (VDA)

“Denne foranstaltning øger yderligere risikoen for en global handelskonflikt. Den potentielle skade, der kan opstå som følge af de foranstaltninger, der nu er annonceret, kan være større end de potentielle fordele for den europæiske – og især den tyske – bilindustri,” siger Hildegard Müller, forperson for den tyske bilindustri Verbandes der Automobilindustrie (VDA).

Volkswagen

Volkswagen kommer med et næsten identisk udsagn:

“Timingen af EU-Kommissionens beslutning er skadelig for den nuværende svage efterspørgsel efter elbiler i Tyskland og Europa. De negative effekter af denne beslutning opvejer alle potentielle fordele for den europæiske og især den tyske bilindustri,” oplyser Volkswagen.

Mercedes-Benz

“Som eksportnation har vi ikke brug for stigende handelsbarrierer. Vi bør arbejde på at afvikle handelsbarrierer i Verdenshandelsorganisationens ånd,” siger Ola Källenius, der er direktør i Mercedes-Benz.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Kina: Højere told vil underminere Europas egne interesser

Der er blandede reaktioner fra både China Passenger Car Association og det kinesiske udenrigsministerium:

China Passenger Car Association

“EU’s midlertidige toldsatser ligger stort set inden for vores forventninger, og de vil ikke få den store betydning for størstedelen af de kinesiske virksomheder,” siger Cui Dongshu, der er generalsekretær for China Passenger Car Association.

Det kinesiske udenrigsministerium

“Denne antisubsidieundersøgelse er et typisk tilfælde af protektionisme. Derfor indførte EU told på elbiler importeret fra Kina, hvilket er i strid med principperne for markedsøkonomi og internationale handelsregler, og det skader det økonomiske og handelsmæssige samarbejde mellem Kina og EU og stabiliteten i den globale bilproduktion og forsyningskæde. Det vil i sidste ende underminere Europas egne interesser,” siger Lin Jian, der er talsmand for det kinesiske udenrigsministerium.

Se også: Disse elbiler er Bedst i Test

Støtte til toldmuren i Frankrig, Spanien og Italien

I flere af de syderopæiske bilproducerende lande er der, modsat i Tyskland, støtte til den højere toldsats på biler fra Kina.

Frankrigs billobbyorganisation, Plateforme de la filière automobile (PFA)

“EU-markedet er det mest åbne i verden, men i forbindelse med den historiske transformation, det står over for, har sektoren aldrig haft mere brug for lige vilkår: konkurrence, ja, men fair konkurrence. De europæiske myndigheders retningslinjer til fordel for fuldelektriske køretøjer fra 2035 forstærker kun kravet om at forsvare europæiske interesser mod enhver mulig konkurrencebegrænsende praksis,” oplyser Frankrigs billobbyorganisation, Plateforme de la filière automobile (PFA).

PFA har tidligere fremlagt ønske om, at der kunne komme et ”Made in Europe”-mærke på europæisk producerede biler.

Teresa Ribera, energiminister i Spanien

“Jeg mener, at den europæiske bilindustri er en ekstremt vigtig industri, som er nødt til at indhente det forsømte med hensyn til at ændre modeller og mobilitetsforslag og bevæge sig i retning af elbiler,” siger Teresa Ribera, der er Spaniens energiminister, og tilføjer:

“Hvis dette brud på de internationale handelsregler sker, skal vi naturligvis støtte Kommissionens forslag, og det er naturligvis også vores pligt at støtte den europæiske bilindustri som helhed og især den spanske industri, så den forbliver en konkurrencedygtig, moderne og tidssvarende industri med en betydelig vægt på de internationale markeder.”

Adolfo Urso, industriminister i Italien

“Jeg hilser EU’s udmelding velkommen,” siger Adolfo Urso, der er Italiens industriminister.

Foreningen af spanske bilfabrikanter, ANFAC

“ANFAC forsvarer traditionelt den frie konkurrence på markedet, uanset hvor en vare kommer fra, så længe alle transaktioner udføres i overensstemmelse med gældende international handelslovgivning og har fundet sted under lige vilkår. Hvis der er nogen, der ikke overholder dette, skal de straffes for det,” siger foreningen af spanske bilfabrikanter, ANFAC.

Den europæiske sammenslutning af bilproducenter (ACEA)

“ACEA har konsekvent hævdet, at fri og fair handel er afgørende for at skabe en globalt konkurrencedygtig europæisk bilindustri, mens sund konkurrence driver innovation og valgmuligheder for forbrugerne. Fri og fair handel er ensbetydende med at sikre lige vilkår for alle konkurrenter, men det er kun en vigtig del af puslespillet om global konkurrenceevne,” oplyser Den europæiske sammenslutning af bilproducenter (ACEA).

Se også: Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026

Kan det starte en handelskrig?

Der er altså vidt forskellige opfattelser af, hvorvidt den øgede toldsats på op til 38,1 procent oven i de eksisterende 10 procent er en god eller dårlig idé.

“Kinesiske producenter bør kunne absorbere nogle af disse lavere toldniveauer i deres polstrede fortjenstmargener. Den sande test fra dagens udmelding bliver, om Beijing vil gøre gengæld med samme mønt eller finde frem til en mindelig løsning. Europas producenter er stadig afhængige af det kinesiske marked, så faldende overskud fra Østen vil kun bremse deres evne til at omstille sig effektivt,” siger Will Robers, der er leder af Rho Motion, der forsker i biler.

Det tyder på, at der i hvert fald er en mulighed for, at Kina vil svare igen ved at pålægge straftold på europæisk producerede varer. Endnu har Kina ikke handlet på udmeldingen, så vi ved ikke, om det får konsekvenser for Europas eksport til Kina.

Vi anbefaler:
Her er de billigste elbiler i Danmark
Bliv klogere på elbilforsikringen