Xpeng G9 slår konkurrenterne af banen i lynladetest
23 elbiler er blevet testet i deres evne til at lade batteriet hurtigt op, hvoraf ni formåede at gøre det på under 30 minutter. De kinesiske mærker dominerede i lynladetesten.
Se også: Priser, specifikationer og bedømmelser på populære elbiler
Kinesiske elbiler dominerede i lynopladning
Volkswagen ID.7, Polestar 2, Tesla Model 3, BMW i5, Volvo C40, Audi Q8 e-tron deltog alle i lynladetesten, men de kunne ikke hamle op med de kinesiske mærker. Vi tager et kig på resultaterne fra 2024 lynlade-test fra Norges Automobil-Forbund (NAF).
Elbilerne får generelt hurtigere opladning. Det konkluderer den seneste test i lynopladning foretaget af NAF. Det er noget de fleste elbilejere vil sætte pris på, når der er brug for ladestop på turen. Men hvilke elbiler gør det allerbedst, når de gælder lynopladning?
I testen har bilerne kørt uafbrudt i 2 timer, hvorefter de ankommer til en Ionity lynlader med maksimal 10 procent strøm tilbage på batteriet – forvarmet og klar til den hurtige opladning.
Kun 9 ud af de 23 biler var i stand til at lade batteriet op til 80 procent på under 30 minutter.
Se også: Rygter og nyt om kommende elbiler i 2024
Xpeng G9 vandt ladetesten
Det blev Xpengs store SUV G9, der vandt lynladetesten. Xpeng G9 klarede opladningen fra 10-80 procent på kun 19 minutter – ét minut hurtigere end producenten lover. Xpeng G9 havde en gennemsnitlig ladeeffekt på 219 kW og toppede på 291 kW.
Læs vores store test af Xpeng G9 her.
Selv den meget dyrere premium-elbil Lotus Eletre kunne ikke hamle op med G9, selvom den kan lade med en højere effekt. Lotus Eletre klarede i testen 10-80 procent på 21 minutter med en gennemsnitlig ladeeffekt på 221 kW.
Se også: Video med Xpeng G9 – topklasse elbil til familien
Også NIO EL6 og ET5 Touring imponerende i testen, hvor de barberede op til 18 minutter af den lovede ladetid. NIO EL6 og ET6 Touring klarede 10-80 procent på 22 og 24 minutter.
I top 5 kom også Kias nye EV9, en 7-personers SUV. Kia EV9 ramte dens lovede lynladetid spot-on. EV9 tog 24 minutter om at lade fra 10-80 procent.
Det betyder altså, at der i top 5 er hele fire kinesiske elbiler at finde. På sjettepladsen er det Volkswagen ID.7, der kunne oplade fra 10-80 procent på 26 minutter.
Langsomst var BYD Dolphin og Toyota bZ4X, der tog henholdvist 45 og 39 minutter.
Se også: Elbiler Bedst i Test i Danmark
Her er det samlede resultat i lynladetesten:
Model | Reel ladetid | Påstået ladetid (10-80 %) | Afvigelse i min. |
Xpeng G9 Performance | 19 min. | 20 min. | -1 |
Lotus Eletre S | 21 min. | 20 min. | 1 |
Nio EL6 | 22 min. | 40 min. | -18 |
Nio ET5 Touring | 24 min. | 40 min. | -16 |
Kia EV9 | 24 min. | 24 min. | 0 |
VW ID.7 Pro | 26 min. | 28 min. | -2 |
Opel Astra Sport Tourer | 28 min. | 30 min. | -2 |
Peugeot e-308 Combi | 29 min. | 30 min. (20-80 %) | – |
Volvo C40 Recharge | 30 min. | 28 min. | 2 |
Mercedes-Benz EQE SUV 350 4MATIC | 30 min. | 32 min. | -2 |
Jeep Avenger | 31 min. | 24 min. (20-80 %) | – |
Polestar 2 | 32 min. | 28 min. | 4 |
Hyundai Ioniq 6 (RWD) | 34 min. | 18 min. | 16 |
Audi Q8 e-tron 55 S Line Plus | 34 min. | 30 min. | 4 |
Ford F-150 Lightning | 34 min. | 39 min. (15-80 %) | – |
Nissan Ariya 4WD | 35 min. | 45 min. (20-80 %) | – |
MG4 Trophy Extended Range | 36 min. | 38 min. | -2 |
Hyundai Kona Electric | 37 min. | 41 min. | -4 |
BMW i5 eDrive 40 | 37 min. | 30 min. | 7 |
BYD Dolphin | 45 min. | 40 min. | 5 |
Tesla Model 3 Long Range | 34 min. | Indtil 282 km på 15 min. | – |
Toyota bZ4X (AWD) | 39 min. | 45 min. | -6 |
Kilde: Norges Automobil-Forbund (NAF)
Vi anbefaler:
Bedste hjemmeopladning og ladeboks til elbil
Find den bedste forsikring til elbil
De billigste elbiler på vejene i Danmark