Teslas storhedstid er ovre: Så meget er markedsandelen faldet

Tesla har i mange år siddet på halvdelen af elbilmarkedet i Danmark, men den tid er ovre. Bliv klogere på, hvordan Teslas markedsandel i Danmark har ændret sig.

Teslas storhedstid er ovre: Så meget er markedsandelen faldet

Dagene, hvor halvdelen af den danske bestand af elbiler var en Tesla, er ovre. I de seneste år har Tesla måttet afgive store markedsandele på grund af konkurrenternes indtog.

For 7-8 år siden var det hovedsageligt Tesla Model S sammen med Nissan Leaf og Renault Zoë, der blev langet over disken. Meget er sket siden.

I 2014 kørte der for eksempel kun 1.538 elbiler på de danske veje – et tal, der aktuelt hedder 234.861. Lige så meget bestanden af elbiler i Danmark er vokset, lige så meget har Teslas markedsandele i Danmark forandret sig.

Teslas kronede tider med markedsandele på næsten 50 procent af alle elbiler på de danske veje er ovre. I dag kører der elbiler i Danmark fra intet mindre end 93 forskellige mærker, og det må alt andet lige betyde, at Tesla har været nødt til at afgive markedsandele – men hvor meget?

Se også: Alle elbiler i Danmark fra Tesla

Sådan har Teslas markedsandele ændret sig i Danmark

Vi har taget et kig på tallene. Inden Tesla Model S kom til Danmark i efteråret 2013, var det danske elbilmarked præget af små elbiler med ufattelig ringe rækkevidde. Det er elbiler som Renault Fluence, Peugeot Ion, Citroën C-Zero, Mitsubishi i-MiEV og Nissan Leaf.

Næ, det var såmænd ikke, fordi de øvrige bilproducenter ikke havde elbiler ”dengang”. De var virkelig bare i en helt anden (og ringere) liga end den Model S, som Tesla bød ind med i efteråret 2013.

Tesla Model S tog markedsandele 

Med det samme begyndte Tesla at tage markedsandele fra konkurrenterne. Fra at have kun 2,4 procent af elbilparken i 2013 steg andelen til 9,2 procent allerede i 2014. I 2016 toppede Teslas markedsandel med svimlende 48,1 procent af bestanden af elbiler.

Halvdelen af elbilparken var Tesla frem til 2020

Allerede på det tidspunkt var Teslas bestand af elbiler, som stort set bestod af Model S, næsten fire gange større end nummer to på listen, Nissan, som havde Nissan Leaf.

Frem til 2020 lå Tesla forholdsvis stabilt på markedet med en andel på mellem 40 og 45 procent. Denne periode kan siges at være Teslas storhedstid i Danmark.

2020: Konkurrenterne begynder at røre på sig

Men så skete der noget i 2020. Heromkring begyndte konkurrenterne at røre på sig med introduktionen af nye og markant mere konkurrencedygtige elbiler. Særligt Volkswagen fik gang i salget med introduktionen af ID.3, ligesom Hyundai oplevede et flot salg af Kona og Kia med e-Niro.

Tesla svarede igen med introduktionen af den billigere sedan, Model 3, i februar 2019. Med en pris, der er flere gange lavere end Model S, kunne Tesla holde gang i salget og svare igen på de stærkt forbedrede bud fra konkurrenterne.

Men det har ikke været nok, for indtoget af et væld af nye modeller fra de etablerede producenter, som for alvor er begyndt at tage elbilmarkedet alvorligt, har presset Teslas markedsandel én vej: Nedad.

De modeller, der har bidraget mest til Teslas faldende markedsandel, er Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron, Volkswagen ID.3, Polestar 2, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Kona, Volvo XC40/EX40, Kia e-Niro/Niro EV, Volkswagen ID.5, Renault Megane E-Tech m.fl.

Teslas markedsandele dykker

I 2021 faldt Teslas markedsandel til 38,3 procent og året efter yderligere til 29,1 procent. Værst så det ud i 2023, hvor Teslas markedsandel i Danmark blev reduceret til 26,4 procent. Fra at hver anden elbil var en Tesla er det altså nu ”kun” hver fjerde.

I de seneste år har Tesla også måttet konkurrere hårdt med de kinesiske producenter, som eksporterer et stort antal elbiler til Europa med – hævder EU – kunstigt lave priser takket være kinesisk statsstøtte.

Tesla svarer igen

Alligevel tegner de foreløbige salgstal for 2024 et billede af, at Tesla på ingen måde har givet op. Ved årsskiftet til 2024 havde Tesla nemlig en markedsandel på 29,8 procent, og det skyldes især Tesla Model Y, som har solgt som varmt brød.

Model Y var den bedst sælgende elbil i 15 måneder i Danmark, og både Model Y og Model 3 indtog de to øverste pladser som de mest solgte elbiler i 2023. Teslas elbiler stod for hele 35,6 procent af salget, så den amerikanske elbilproducent er på ingen måde ude af spillet. Tesla har bare måttet affinde sig med hårdere konkurrence end nogensinde – en udvikling, der nok kun kommer til at fortsætte.

Kaos hos Tesla i 2024

Der er dog ingen tvivl om, at situationen er ny for Tesla, for ganske usædvanligt har Tesla oplevet stor tilbagegang i salget på globalt plan og har i den forbindelse måttet fyre 10 procent af medarbejdere. Yderligere 20 procent skulle være i fare for at miste jobbet. Elon Musk har også sagt farvel til hele teamet, der står for Supercharger-netværket, og mest af alt virker der til at være kaostilstande hos Tesla for tiden.

Teslas redningsprojekt – en billig Model 2 – blev først meldt annulleret af Reuters, og nu hævder Tesla, at den billige Tesla-elbil alligevel skulle komme. Tesla skulle dog have droppet den ambitiøse gigacasting-fremstillingsteknik, som skulle muliggøre den meget billige Model 2.

Man kan i hvert fald ikke påstå, at der ikke sker ting og sager på elbilmarkedet for tiden. Måske netop derfor bør man mere end nogensinde før overveje at lease sin elbil frem for at købe den.