YouTubes næste skridt kan gøre det næsten umuligt at blokere annoncer

Det kan snart blive slut med at blokere annoncer på YouTube, da nye initiativer fra streamingtjenesten ventes at gøre det umuligt at blokere annoncer - i hvert fald for nu.

YouTubes næste skridt kan gøre det næsten umuligt at blokere annoncer

YouTube har ført krig mod brugere af adblockere i årevis, men som regel ved “kun” at forværre brugeroplevelsen og ikke decideret gøre det muligt at se YouTube-videoer med annoncerne blokeret. Men det kan snart ændre sig.

I 2022 kørte YouTube den annoncefri tredjepartsudgave af YouTube-appen, YouTube Vanced, i sænk, og nu optrapper YouTube sin indsats for at få brugerne til enten at se annoncer på den gratis udgave af YouTube eller betale sig fra det ved at abonnere på YouTube Premium.

Læs også: Børn udsættes ofte for problematisk clickbait på YouTube

Mange forsøg på at stoppe reklamer er lukket ned

Selvom den populære YouTube Vanced-app blev lukket ned, genopstod projektet som ReVanced i et ændret setup, hvor den enkelte bruger selv kompilerer den modificerede YouTube-app og dermed opnår samme funktionalitet som den lukkede YouTube Vanced-app.

En af de funktioner, som YouTube Vanced og YouTube ReVanced giver adgang til, er SponorBlock. Det er en funktion, som gør det muligt at springe annoncer, sponsoreret indhold og fyld i YouTube-videoerne over. Der er tale om et crowdsourcet projekt, hvor brugerne i fællesskab rapporterer de videosegmenter, der bør blive sprunget over. Alle andre brugere af SponsorBlock vil derfor opleve, at de indrapporterede segmenter vil blive sprunget over.

YouTube tester ny måde at afvikle annoncer på

Der er dog et problem. Googles seneste tiltag kan måske sætte en kæp i hjulet på denne tilsyneladende velsmurte operation. I et opslag på det sociale medie X hævder SponsorBlock-teamet, at YouTube er begyndt at eksperimentere med injicere annoncer i YouTube-videoer direkte fra serversiden.

Det betyder, at YouTube integrerer en eller flere annoncesegmenter direkte i videostreamen, før indholdet leveres til brugeren. Annoncesegmenterne er så at sige indbygget direkte i videoerne.

Et sådant setup fra YouTubes side kan ødelægge og forskyde alle de tidskoder, der anvendes af SponsorBlock til at springe annoncerne over og ganske effektivt forhindre løsningen i at virke. Modsat SponsorBlock kender YouTube længden på de annoncer, som vil blive integreret i hver enkelt video og kan nemt rette tidskoder og links med tidskoder – for eksempel i videoers beskrivelser – til, så de stadig passer og fungerer.

Hvis YouTube tilføjer annoncer, der afvikles på serveren frem for hos klienten (browseren), vil det betyde, at YouTube-klienten automatisk springe segmenterne over for Premium-medlemmer. Netop det faktum betyder formentlig, at oplysninger om annoncesegmenter alligevel vil blive videresendt til klienten, hvilket åbner for muligheden, at adblockere som SponsorBlock i YouTube Revanced kan bruge de samme oplysninger til automatisk springe de injicerede annoncer over.

Yderligere kompleksitet i leveringen af annoncer er et nødvendigt onde for en virksomhed som YouTube, der er afhængig af annoncer og sponsorindtægter, men det hæmmer også brugeroplevelsen og kan også betyde, at indlæsningen af videoer bliver langsommere.

I hvert fald kan der ikke herske nogen tvivl om, at YouTubes kamp mod adblockere kun er blevet intensiveret gennem årene.

Potentiel glidebane for YouTube

Mens nogle brugere betaler et medlemskab for enkelte YouTube-kanaler eller giver indholdsskaberne “gaver” såsom Super Chat og Super Stickers som erstatning for de tabte reklameindtægter, er YouTube nødt til at revurdere, hvor langt de vil gå i forsøget på at afskrække den voksende gruppe af brugere, der er villige til at gå langt for at undgå at give YouTube en krone.

Når alt kommer til alt, kan mange modforanstaltninger som dem YouTube tester generelt omgås eller forceres med tilstrækkelig tid og indsats.

Men på et tidspunkt opvejer ulemperne fordelene, og YouTube ved, at det er måden at afskrække potentielle misbrugere på. YouTube er på vej ned ad en glidebane – og hvad så? Hvis du allerede lever fint med annoncer eller i stedet har valgt at betale for YouTube Premium, kan du i bund og grund være ligeglad, men hvis du du er blandt det stigende antal brugere, der har fået nok af annoncerne, men samtidig ikke gider at betale YouTube for adgangen, ja, så ser fremtiden lidt sortere ud.

Læs også: Google integrerer Gmail, Maps og YouTube i AI-chatbotten Gemini