Netflix oplever vækst efter stramning af kodedeling

Netflix oplevede en voldsom stigning i antallet af nye abonnenter, efter de indførte strengere regler for deling af konto. Andre tjenester kan følge trop.

Netflix oplever vækst efter stramning af kodedeling

Tilbage i 2017 skrev Netflix på sin officielle Twitter-konto: ”Love is sharing a password”.  I dag har piben virkelig fået en helt anden lyd. Dengang var Netflix helt okay med, at man delte sit kodeord med andre, så flere personer kunne se med på tjenestens programmer uden at betale.

Det var selvfølgelig som en del af strategien om at nå ud til så mange mennesker som muligt. I år blev alt det ændret efter en periode med faldende antal nye abonnenter.

For at vende skuden og igen øge antallet af abonnenter satte Netflix en stopper for deling af kodeord. Nu er der en række begrænsninger for, hvordan man kan og må bruge sin Netflix-konto uden for hjemmets fire vægge.

Se også: Hvad koster Netflix?

Flere abonnenter efter strengere regler

Man må fortsat gerne logge på sin Netflix-konto i sommerhuset, campingvognen, båden eller lignende, men skal andre kunne logge på ens konto på en anden adresse, så koster det i Danmark 39 kroner om måneden.

Kort tid efter de nye krav er der bevis for, at Netflix’ plan lykkedes. Antallet af abonnenter steg voldsomt lige efter indførelsen af de nye regler.

I perioden mellem 25. og 28. maj, lige efter at Netflix begyndte at gøre de amerikanske Netflix-brugere opmærksom på de nye regler, fik Netflix flere nye abonnenter end under nogen anden fire dages periode, siden analyseselskabet Antenna begyndte at følge Netflix’ abonnenter i 2019.

Baseret på de nyeste tilgængelige data oplevede Netflix næsten 100.000 daglige sign-ups både den 26. og 27. maj.

Den gennemsnitlige daglige tilmelding til Netflix nåede op på 73.000 i perioden 25.-28. maj , en stigning på +102 procent i forhold til det foregående 60-dages gennemsnit.

Dette overstiger tilmed de stigninger i tilmeldinger, som Antenna observerede under de første amerikanske Covid-19-lockdowns i marts og april 2020.

Udover stigningen i abonnenter, steg selskabets aktier også 13 procent efter 23. maj.

Se også: Hvilke telefoner er bedst til videostreaming?

Samme tiltag i vente hos andre streamingtjenester

Netflix stoppede altså for delingen af kodeord og som belønning fik de en masse nye abonnenter og en tocifret stigning i aktierne.

Det kan kun betyde, at vi kommer til at se lignende tiltag og nye betingelser for abonnementerne fra andre tjenester.

Andre streamingtjenester har helt sikkert samme udfordring med deling af kodeord som Netflix. Alle de andre har sikkert observeret Netflix den seneste tid for at se udfaldet af selskabets ændringer.

Blev brugerne sure og vendte tjenesten ryggen? Kunne det få negativ indflydelse på aktierne? Det var de store spørgsmål. Men intet af det skete, så nu er der ingen hindringer for, at andre streamingtjenester går samme vej som Netflix med forventningen om samme resultat for dem.

Daniel Søgaard Hald, chefredaktør på mobilsiden.dk er overrasket over tallene. “Jeg forventede egentlig, at folk ville sige rend og hop til Netflx og finde en anden streamingtjeneste. Med denne stigning i antal nye abonnenter tyder det altså på, at folk synes rigtig godt om Netflix’ indhold og ikke bare smutter over til en konkurrent, fordi de skal til at betale for et regulært abonnement. Er det så starten på en trend hos de andre streaming-tjenester? Det tænker jeg, men det kræver unikt indhold, som brugerne vil betale for og som man ikke kan finde andre steder”.