Disse teleselskaber får flest klager

Teleankenævnet har netop offentliggjort sin årsberetning for 2023. Her kan man se, hvilke teleselskaber bliver indgivet flest klager over i 2023.

Disse teleselskaber får flest klager

Teleankenævnet har netop offentliggjort sin årsberetning for 2023. Her fremgår der også en oversigt over klagesager, som har været forbi Teleankenævnet i det forgangne år. Her kan man blandt andet se, hvilke teleselskaber der er blevet indgivet flest klagesager over hos Teleankenævnet i 2023.

Er du nysgerrig på at finde ud af, hvilket teleselskab der fik flest klager i 2023, så læs med her.

Disse teleselskaber fik flest klager i 2023

Der er en helt klar førsteplads, når det gælder antallet af klagesager, der endt hos Teleankenævnet i 2023:

YouSee har fået 17, 5 procent af det samlede antal klager i 2023. Dernæst kommer Telia, som fik 16,7 procent af klagerne. Tredjepladsen indtages af 3, som fik 13,2 procent af klagerne. Dernæst kommer endnu et TDC-ejet teleselskab, Telmore, med 10,5 procent af klagesagerne.

Telenor fik 9,6 procent af klagerne, mens det første lavprisselskab, Call me, fik 8,8 procent. Dernæst kommer OiSTER med 4,4 procent, CBB Mobil med 3,5 procent og eesy med 2,6 procent.

Telia får mange klager i forhold til sin markedsandel

TDC-koncernen har fået 31,3 procent af klagerne, mens Telia-koncernen har fået 26,3 procent af dem. Dernæst kommer 3-koncernen med 17,5 procent og Telenor-koncernen med 13,2 procent.

Der er naturligvis en vis sammenhæng mellem antal klager og antal kunder. Telia-koncernen skiller sig dog ud med 26,3 procent af klagerne, til trods for at koncernen “kun” har en markedsandel på 14,6 procent.

Omvendt har TDC-koncernen ganske vist den højeste andel af klager på 31,3 procent, men den er til gengæld noget lavere end markedsandelen på 37,5 procent.

Se også: Guide til det billigste mobilabonnement

Hvad klager vi over?

Der er selvfølgelig forskellige ting, som forbrugerne klager over. Der er dog en helt klar vinder, der går igen i rigtig mange klagesager: ”Fortolkning af og ændring i aftalevilkår”. Det dækker over kunder, der er utilfredse med, at teleselskaberne har ændret vilkår og priser i aftalerne. Det dækker også tilfælde, hvor brugerne er uenige med selskaberne om, hvordan vilkårene skal fortolkes.

Dette punkt står for hele 41,3 procent af alle klagesager i 2023 og er dermed langt det største stridsspørgsmål overhovedet. Det virker måske som meget, men i 2022 var det tal helt oppe på 49,3 procent.

11,6 procent af kunderne klager over rykkergebyrer, inkasso eller renter. Det er en stigning fra sidste år, hvor kun 4 procent klagede over dette punkt.

9,1 procent har klaget over regninger. Det er dog en positiv udvikling, for i 2022 lå dette tal på 14,7 procent

Hele 8,3 procent klager over, at der mangler noget, når de får leveret udstyr fra teleselskaberne. Her er det gået ned ad bakke for teleselskaberne, for i 2022 var der kun 3,3 procent, der klagede over, at der manglede noget ved leveringer.

Klager over identitetstyverier er også et af de positive punkter på listen. Her var der i 2022 4 procent, der klagede over identitetstyvere eller anden svindel foretaget af tredje part. Dét tal var i 2023 faldet til 1,7 procent.

Se også: Bedste kundeservice – se top 10 teleselskaber