Apple overvejer kæmpe bud på streamingrettigheder til Formel 1

Over 14 milliarder kroner om året skulle Apple være klar til at betale for de globale rettigheder til Formel 1.

Apple overvejer kæmpe bud på streamingrettigheder til Formel 1

Deloitte har tidligere været ude og spå, at live sport bliver det helt store for streamingtjenester i fremtiden og at det faktisk kan være mere afgørende i forsøget på at hente nye og beholde kunder end film og tv-serier.

Ifølge den seneste udgave af magasinet Business F1 har Apple Formel 1 i kikkerten som sin næste store sportsinvestering til Apple TV+.

Se også: Bedste fitness trackere

Apple overvejer bud på 14 milliarder om året

Apple overvejer angiveligt et tilbud til en værdi af godt 14 milliarder kroner om året, hvilket i sidste ende vil gøre Apple til den eksklusive indehaver af streamingrettighederne til Formel 1-løb.

Værdien af Apple-aftalen ville være omkring det dobbelte af, hvad Formel 1-ligaen i øjeblikket får fra sine globale tv-rettigheder.

Se også: Mobilabonnement med underholdning

Går mange år inden de får de globale rettigheder

Selv hvis aftalen bliver indgået, vil Apple ikke være i stand til at sikre sig globale rettigheder i et stykke tid på grund af eksisterende kontrakter med forskellige tv-selskaber rundt om i verden.

For eksempel er de amerikanske Formel 1-rettigheder i øjeblikket bundet til ESPN indtil 2025, hvilket sandsynligvis er det tidspunkt, hvor aftalen mellem Apple og Formel 1 vil begynde.

Apple skulle angiveligt være interesseret i at underskrive en syvårig aftale, hvor de globale rettigheder bliver tilgængelige omkring fem år senere. Ifølge Business F1 udløber de nuværende medieaftaler mellem Formel 1 og diverse globale tv-stationer i eller før 2029.

Se også: Bedste smartwatch til sport

Har også øje på Premier League, NBA og NFL

Der har været rygter om, at Apple overvejer mange aftaler med forskellige sportsligaer, herunder NBA, den engelske Premier League og NFL Sunday Ticket.

Indtil videre har de landet MLS Season Pass og MLB Friday Night Baseball. Apple har for eksempel forpligtet sig på at bruge cirka 18 milliarder kroner på eneretten til at streame alle amerikanske Major League Soccer-kampe (MLS) over de næste 10 år.

Satsningen på sportsrettigheder skal også ses i lyset af Apples nyeste produktkategori, VR / AR headset. De har fornylig lanceret Vision Pro og har meldt ud, at headsettet blandt andet skal bruges til at give nye sportsoplevelser for brugerne, hvor de kan komme helt tæt på begivenhederne.

Formel 1-film med Brad Pitt

Apple er i øjeblikket i gang med at producere en stor Formel 1-film med Brad Pitt i hovedrollen og en dokumentar om racerlegenden Lewis Hamilton til Apple TV+.