Hyundai vil låse funktioner bag abonnementer

Ligesom flere andre bilproducenter overvejer Hyundai, at låse funktioner i deres biler bag abonnementer eller engangsbetalinger.

Hyundai vil låse funktioner bag abonnementer

Bilmærkerne tjener mindre på at sælge elbiler, specielt når det kommer til service og reparationer. Derfor overvejer flere producenter, om ikke funktioner i bilerne skal gemmes bag abonnementer, heriblandt nu også Hyundai.

Se også: Alle elbilproducenter og deres elbiler i Danmark

Hyundai overvejer mikrotransaktioner i deres biler

Vi ser allerede bilmærker som BMW og Mercedes-Benz gemme funktioner i deres biler bag dyre abonnementer. Nu overvejer det sydkoreanske bilmærker Hyundai samme strategi.

Hyundais nye europæiske afdeling, som netop er blevet annonceret, vil samle det virksomhedens bilabonnementer (Mocean) og forbundne tjenester (Bluelink) under ét og og samme tag.

“I årevis bekymrede vi os om, hvordan vi skulle sælge flere biler,” sagde Marcus Welz, der er chef for Hyundai Connected Mobility. “I dag bekymrer vi os om, hvad der sker, hvis vi kun sælger biler.”

Derfor overvejer Hyundai, at indføre såkaldte pay-to-use-funktioner i sine biler, for eksempel muligheden for at aktivere opvarmede sæder, som et forsøg på at finde en ny indtjeningskilde efter bilerne er solgt.

Se også: Alle elbiler i Danmark fra Hyundai

Betal for softwareopdateringer

Spørger man Hyundai er deres tanker bag dette dog noget helt andet. De mener nemlig, at det ville gøre deres biler endnu bedre.

De mener nemlig, at det vil gøre det muligt, at bringe nye funktioner ind i ældre biler via softwareopdateringer, forklarede Marcus Welz til Autocar.

Uden at forklare præcis, hvilke funktioner der kan fjernimplementeres i ældre biler, kunne det dreje sig om at opgradere software i eksisterende komponenter, såsom batteri, motorer, parkeringskameraer og sensorer, for at få mere ydelse og større funktionalitet – mod betaling selvfølgelig.

“Mange fremskridt kan faktisk gøres gennem softwaren, så man kan bruge den eksisterende hardware. Vi vil blive ved med at udvikle disse egenskaber og funktioner, og så vil vi tilbyde dem til brugerne,” sagde Marcus Welz.

Se også: Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler

Forbrugerne ønsker ikke pay-to-use-funktioner i biler

Pay-to-use-funktioner i biler kan betyde, at det bliver billigere at købe bilen. Men det betyder også, at bilerne ligger inde med en masse funktioner, som ejerne ikke kan bruge uden at betale ekstea for det.

Det kan blive svært at overbevise bilkøberne om, at man skal betale et abonnement for at låse op for funktioner i bilerne. En undersøgelse fra Cox Automotive fra 2022  afslørede, at kun 25 procent af forbrugerne ønskede at betale et abonnement for at få adgang til en funktion i en bil. Resten sagde pænt nej tak.

Det er dog heller ikke alle bilmærker, der tror på at mikrotransaktioner er den rigtige vej at gå. Jim Rowan, der er administrerende direktør for Volvo, mener, at funktioner og forbedringer af bilen skal være gratis – ligesom det er på for eksempel vores smartphones.

Se også: Seneste nyt om elbiler, der kommer i 2023, 2024 og 2025

Vi anbefaler:
Guide til bedste og billigste ladeboks til hjemmet
De billigste elbiler i Danmark
Ladeløsning med serviceaftale