Tesla i vild priskrig: Hvem kan være billigst?

Tesla udfordres af et dårligere salg og kinesiske producenter. En vild priskrig er brudt ud i Kina, hvor der kæmpes med næb og klør om kunderne.

Tesla i vild priskrig: Hvem kan være billigst?

En vild priskrig på elbiler er brudt ud i Kina, hvor Tesla kæmper for at forblive blandt de bedst sælgende.

Se også: Priser, leasingtilbud og prøvetur i nyeste elbiler

Hvem kan sælge deres elbiler billigst?

Salget af elbilerne hos Tesla styrtdykker og bilmærket er nu ekstra ivrige på at fastholde sin markedsandel i Kina. Derfor optrapper Tesla priskrigen mod de kinesiske rivaler med prisnedsættelser.

Tesla sænkede sine priser på flere markeder i løbet af weekenden. I Kina har Tesla reduceret prisen på Model 3, S, X og Y med 14.000 yuan, eller 13.500 kroner. I Danmark sænkede Tesla prisen på Model 3, Model S og Model X med op til 22.400 kroner.

Teslas træk gik ikke ubemærket hen hos de kinesiske bilproducenter, som svarede igen. Li Auto var hurtigt ude med prisnedsættelser på flere modeller. Den store kinesiske bilproducent BYD sænkede tidligere priserne, og også Xiaomi er markedet med deres første elbil, SU7, der sælges til en ekstremt skarp pris.

Administrerende direktør for Tesla, Elon Musk, forsvarede virksomhedens prisstrategi og skrev på X, at “Teslas priser skal ændres ofte for at matche produktionen med efterspørgslen.”

Elon Musk har tidligere sagt, at de kinesiske producenter er godt på vej til at knuse de fleste bilproducenter i verden, hvis ikke der indføres handelsbarrierer.

BYD blev for en kort stund verdens største elbilproducent i sidste kvartal 2023, men blev igen overtaget af Tesla i 1. kvartal 2024. I Kina har BYD en markedsandel på 33 procent, mens Tesla må nøjes med 10 procent.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler i Danmark

Tesla gør klar til hårdt 2024

2024 kan blive året, hvor Tesla ikke længere er den største elbilproducent. Priskrigen i Kina rammer Tesla på et svært tidspunkt, hvor de netop har leveret et dårligt resultat for 1. kvartal 2024 og har afskediget mere end 10 % af sine medarbejdere på verdensplan.

Kan Tesla følge med de kinesiske konkurrenter, som ser ud til at få økonomisk hjælp fra den kinesiske stat? Det bliver uden tvivl spændende at følge. Dog er Europa-Kommissionen i gang med at undersøge, om der bør indføres højere toldsats på kinesiske producerede elbiler for at beskytte EU-producenter. Det kan blive afgørende for Tesla og europæiske producenter.

I sidste ende vinder forbrugerne. Priskrigen på elbiler betyder blot, at priserne på elbiler bliver lavere og produkterne bedre. Prisen på materialer til elbilbatterier vil blive ved med at falde, og der forventes derfor flere prisfald på elbiler fra Tesla, BYD og andre producenter.

Se også: Priser og billeder på kommende elbiler i Danmark

Vi anbefaler:
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Her er de absolut billigste elbiler på de danske veje
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den