EU vil introducere mærke, der viser, hvor nemt du kan reparere din telefon

EU har vedtaget en ny standard, som skal gøre det nemmere for forbrugere at vælge produkter, der er nemme at reparere.

EU vil introducere mærke, der viser, hvor nemt du kan reparere din telefon

Meget forbrugerelektronik er svært, hvis ikke umuligt, at reparere for hr. og fru Danmark. Men det vil EU ændre på.

Produkter skal nemlig have en meget længere levetid end i dag, og muligheden for at genbruge komponenter eller materialer fra produkter, hvis levetid er nået, skal forberedes, mener EU.

Hen over de sidste tre år har en stor arbejdsgruppe under Den Europæiske Komité for Elektroteknisk Standardisering (Cenelec) med deltagelse fra bl.a. branchen og iFixit nemlig arbejdet på en ny standard.

Standarden minder lidt om velkendte energimærke og skal angive, hvor nemt forbrugerelektronik solgt i EU kan repareres. Sidste uge blev standarden EN45554, som den hedder, endeligt vedtaget.

I standarden opdeles elektroniske produkter i klasser ud fra, hvor nemt de kan repareres. Ifølge iFixit, som er med i arbejdsgruppen, består standarden af en opdeling af, hvor nemt produkter kan repareres. De produkter, der er nemmest at reparere, hører til i klasse A, mens de værste produkter hører til i klasse E.

Muligt at reparere med:

  • uden brug af værktøjer, eller
  • et værktøj eller et værktøjssæt, der bølger med produktet eller reservedele, eller
  • simple værktøjer som angivet i tabel A.3
Klasse A
Muligt at reparere med specifikke værktøjer inden for visse produktgrupper Klasse B
Muligt at reparere med andre kommercielt tilgængelige værktøjer Klasse C
Muligt at reparere med proprietære værktøjer Klasse D
Ikke muligt at reparere med nogen eksisterende værktøjer Klasse E

Standarden lægger altså op til, at det skal være muligt at reparere telefoner, computere, tv, kamera, spillekonsoller og meget andet uden at skulle forbi den nærmeste butik, der kan hjælpe med reparationer. Brug af særlige skruer i produkter, som gør det svært at skille produkter ad, eller plastikklips, som knækker ved afmontering, bliver også straffet med en dårlig bedømmelse.

Mange producenter af elektroniske apparater deler i dag kun reparationsinstrukser med professionelle værksteder, men hvis det står til EU, bør producenterne også dele den viden med forbrugerne, så de selv kan reparere produkterne. Og reservedele skal ligeså være tilgængelige for alle, der mangler dem.

Læs også: EU vil indføre ret til reparation og opdatering af software

Det sidste arbejde mangler stadig

Selv om standarden nu er vedtaget, mangler der stadig et vigtigt stykke arbejde, før vi begynder at se produkter mærket med, hvor nemt de kan repareres. Standarden skal nemlig overføres til de forskellige produktgrupper, og EU skal beslutte, hvordan de forskellige kriterier i standarden skal vægtes i de forskellige produkttyper, f.eks. i forhold til smartphones.

Dog vil Frankrig allerede i løbet af 2021 introducere et obligatorisk reparationsmærke, som går fra en skala fra 1 til 10. Hvornår resultatet af den nu besluttede standard vil begynde at vise sig i resten af EU i form af mærkning på al forbrugerelektronik, er dog endnu for tidligt at spå om.

Læs også: Apple sagsøgt for at spærre uautoriseret reparerede iPhones – igen