Motorola fører an i formfaktor-revolutionen inden for tech

Skærme i alle mulige former til vores tech-produkter er fremtiden og det åbner op for nye måder at bruge teknologi på. Læs om formfaktor i teknologi.

Motorola fører an i formfaktor-revolutionen inden for tech

Annoncørbetalt indhold: I gamle dage, den gang Nokia var den største mobilproducent i verden, så vi alle mulige og umulige formater på telefoner. Så kom iPhone og satte sig tungt på markedet og det betød kedelige telefoner med stort set samme formfaktor og design: skærm på hele forsiden.

I mange år var dét designkonceptet for alle mobilproducenter og det var gabende kedeligt. De sidste par år er teknologien dog udviklet sig i en retning, hvor det er muligt at udvikle brugbare telefoner med anderledes formater. Pt. er det foldbare telefoner – eller klaptelefoner – der er mest udbredte, men der er også mange andre spændende formater på vej.

Se også: Få penge for din gamle Motorola-mobil når du køber ny

Motorola 312 Labs er den krøllede hjerne

Motorola er en af de mobilproducenter, der arbejder mest målrettet på at ændre fremtiden for fleksible enheder og de har for nylig taget sit næste skridt ind i den fleksible kategori med Adaptive Display-konceptet.

Bag Motorolas satsning på foldbare og rulbare skærme er Motorola 312 Labs, et innovativt internt team, der udforsker fremtidens mobile løsninger. Det er ikke et fysisk laboratorium, men en global gruppe med fokus på banebrydende produkter. Gruppen samarbejder med forskellige eksperter globalt udnytter Motorolas arv, mens de forestiller sig AR/VR, nye formfaktorer og meget mere.

Motorola 312 Labs-teamet er lidt frisk formuleret ”fokuseret på at udforske og opfinde fremtiden”. Teamet undersøger i hvert fald fremtiden for fleksibel og foldbar skærmteknologi, og som vist på TechWorld ’23 arbejder Motorola hen imod adaptiv skærmteknologi på et konceptuelt niveau og undersøger brugsscenarier for den. Adaptive Display er er kernekoncept i den forbindelse hos Motorola og kan give en særlig speciel formfaktor på vores tech-produkter.

Se også: Hvilke typer foldbare skærme findes?

Hvordan fungerer Adaptive Display?

Adaptive display kan bøjes, foldes eller pakkes ind på forskellige måder, men hvordan fungerer denne formfaktor egentlig?

De fleste af enhedens features og funktioner kan stort set bruges alene, når den er forbundet til WiFi. Selve skærmen er en fleksibel pOLED-skærm. Det helt unikke ved denne enhed er, hvordan det er lykkedes Motorola at få plads til de komponenter, der driver en robust smartphone-oplevelse. Samtidig skal batterierne arrangeres i et unikt og fleksibelt mønster, der giver enheden bevægelsesfrihed.

Formfaktor

Det adaptive display er en videreudvikling af den enhed, der blev vist frem for et par år siden. Motorola fik ny indsigt i pOLED-skærmen og udviklingen af denne teknologi med udviklingen af de foldbare og rullbare formfaktorer. Derfor mente Motorola 312 Labs-teamet, at tiden nu var inde til en ny tilgang til denne formfaktor og til at udforske de oplevelser, Motorola kan give sine forbrugere i fremtiden.

Formfaktor

Med en FHD+ pOLED-skærm kan konceptenheden bøjes og formes til forskellige former afhængigt af brugernes behov. For eksempel kan den formes som en standard Android-telefon, som vi kender Android-telefoner i dag eller man kan vælge at folde den, så den kan bæres om håndleddet eller placeres i flere forskellige stativtilstande.

Se også: Test af de bedste foldbare telefoner

Rollable-formfaktor

Motorola har Rollable-enheden i sin proof-of-concept-portefølje. Den bygger på display og mekaniske innovationer og kan trækkes sammen og udvides for at give en ny fleksibilitet i en lille enhed med en omsluttende skærm.

Med en rulbar-skærm åbnes der op for nye innovative muligheder for at skabe og forbruge indhold. Rollable-konceptet kan trækkes sammen til en ultra-lommeform, der er mindre end de fleste andre premium-enheder på markedet.

Formfaktor

Uanset om det er en 6,5″-skærm til gaming eller en sammenklappet størrelse til at have med på farten, giver dette koncept uendelige muligheder for at skabe indhold og underholdning, samtidig med at det giver en nyfunden fleksibilitet på en lille enhed med en wraparound-skærm.

Se også: Sammenlign priser på Motorola telefoner

Motorola Razr 40 Ultra – eksperimentiel klapformat til alle

Da Motorola Razr oprindeligt blev lanceret tilbage i 2004, revolutionerede den markedet som verdens første flip-smartphone og henvendte sig til moderne forbrugere, der jagtede en afbalanceret smartphone-oplevelse i krydsfeltet mellem opsigtsvækkende design og banebrydende teknologi. Den er en ikonisk klaptelefon og popkultursymbol fra 2000’erne.

I det mere traditionelle hjørne inden for eksperimentiel formfaktor anno 2024 er den seneste Motorola razr 40 ultra med klapformat. Den har en ekstern skærm på 3,6 tommer, hvilket er den største eksterne skærm på en foldbare telefon i denne kategori.

Motorola Razr 40-familien er en nyfortolkning af RAZR V3 og er et godt bevis på at innovativt design kan give nye praktiske smartphone-oplevelser, der ikke bare er gimmicks. Læs mere om Razr 40 Ultra, der er en af de bedste foldbare telefoner lige nu.