Stor test: Hvor hurtigt lader elbiler op i virkeligheden?
Hvis du er afhængig af at oplade din elbil undervejs, er det essentielt at være opmærksom på opladningshastigheden. Variationen er betydelig mellem forskellige modeller.
Det britiske medie Autocar har testet 33 elbilers evne til lynoplade på farten og sammenlignet producenternes påståede maksimale ladeeffekt med den ladehastighed, der i praksis kan lade sig gøre.
På samme måde som den teoretiske WLTP-rækkevidde er den oplyste maksimale ladeeffekt kun vejledende. Den kan kun opnås under ideelle forhold.
Se også: Sammenlign elbiler på bedømmelse, pris og kvalitet
Maksimal ladeeffekt kun mulig i kort tid
Iblandt de 33 testede elbiler ses der et tydeligt mønster: Det ofte er muligt at nå op til den påståede maksimale ladeeffekt, hvilket er positivt.
At en elbil kan oplade med de 250 kW, som producenten hævder, betyder dog ikke, at batteriet oplades med så høj en effekt gennem hele ladesessionen. På ingen måde faktisk.
Hvilke typer af opladning findes der?Opladning af elbiler kan inddeles i tre niveauer ud fra hastigheden:
Kilde: Transportministeriet |
Den angivne maksimale ladeeffekt er normalt kun opnåelig i en meget kort periode. Det vigtigste, når det gælder lynladning af en elbil, er derfor, at bilen opretholder en jævn og høj ladeeffekt gennem det meste af ladesessionen.
En ekstremt høj ladeeffekt i få minutter er ikke til meget nytte, hvis elbilen derefter lader med en markant lavere effekt det meste af tiden.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Effekten falder voldsomt under opladning
Ifølge Autocars seneste test oplader de 33 testet elbiler med i gennemsnit 139 kW, når de har 10 procent strøm i batteriet.
Når batteriniveauet er på 30 procent, stiger ladeeffekten en anelse til i gennemsnit 145 kW.
Derefter falder ladeeffekten. Ved 50 procent batterikapacitet reduceres den gennemsnitlige ladeeffekt til 119 kW, og ved 70 procent falder effekten yderligere til kun 81 kW.
Det går særligt langsomt til sidst. Ved 90 procent batterikapacitet oplader de testede elbiler en gennemsnitlig ladeeffekt på beskedne 34 kW.
Porsche Taycan GTS Sport Turismo har den højeste reelle ladehastighed i testen. Den nåede op på hele 263 kW – meget tæt på de lovede 270 kW. Sportsvognen er desuden for nylig blevet opdateret med endnu vildere opladning med op til 320 kW.
Artiklen fortsætter under tabellen …
Elbil | Batteriniveau | ||||
10 % | 30 % | 50 % | 70 % | 90 % | |
Porsche Taycan GTS Sport Turismo | 247 kW | 263 kW | 227 kW | 150 kW | 26 kW |
Audi e-tron GT | 248 kW | 225 kW | 220 kW | 156 kW | 35 kW |
Hyundai Ioniq 6 RWD Ultimate | 220 kW | 229 kW | 202 kW | 150 kW | 38 kW |
Kia EV9 GT-Line S | 193 kW | 203 kW | 210 kW | 131 kW | 41 kW |
Kia EV6 GT | 216 kW | 224 kW | 189 kW | 120 kW | 46 kW |
Tesla Model S Plaid | 163 kW | 254 kW | 148 kW | 97 kW | 53 kW |
BMW i7 xDrive60 M Sport | 185 kW | 196 kW | 156 kW | 107 kW | 71 kW |
Rolls-Royce Spectre | 189 kW | 194 kW | 127 kW | 95 kW | 70 kW |
Mercedes-Benz EQE 350+ AMG | 165 kW | 156 kW | 147 kW | 107 kW | 45 kW |
Polestar 2 Long range Single motor | 192 kW | 157 kW | 129 kW | 97 kW | 30 kW |
BMW i5 eDrive40 Mm Sport | 198 kW | 166 kW | 116 kW | 82 kW | 56 kW |
Hyundai Ioniq 5 77 kWh RWD | 72 kW | 128 kW | 152 kW | 132 kW | 42 kW |
Tesla Model 3 Long Range | 219 kW | 165 kW | 107 kW | 72 kW | 35 kW |
Volkswagen ID. Buzz SWB | 185 kW | 146 kW | 106 kW | 87 kW | 61 kW |
Audi Q8 e-tron 55 quattro | 73 kW | 110 kW | 136 kW | 125 kW | 43 kW |
MG4 Long Range | 130 kW | 135 kW | 139 kW | 67 kW | 28 kW |
Volvo C40 Recharge Plus Single motor | 131 kW | 134 kW | 114 kW | 80 kW | 35 kW |
BYD Seal RWD | 86 kW | 135 kW | 119 kW | 80 kW | 42 kW |
Smart #1 Premium | 154 kW | 140 kW | 97 kW | 65 kW | 22 kW |
Polestar 2 BST Edition 270 | 107 kW | 150 kW | 101 kW | 68 kW | 31 kW |
BMW iX1 xDrive30 xLine | 125 kW | 123 kW | 105 kW | 70 kW | 39 kW |
Toyota bZ4X AWD | 120 kW | 147 kW | 92 kW | 53 kW | 9 kW |
Tesla Model Y RWD | 127 kW | 126 kW | 89 kW | 59 kW | 37 kW |
Lexus RZ 450e | 89 kW | 138 kW | 93 kW | 54 kW | 8 kW |
Subaru Solterra AWD Touring | 100 kW | 147 kW | 92 kW | 13 kW | 7 kW |
Renault Megane E-Tech EV60 | 126 kW | 98 kW | 72 kW | 54 kW | 33 kW |
Jeep Avenger Electric Summit | 103 kW | 84 kW | 72 kW | 49 kW | 17 kW |
BYD Atto 3 | 85 kW | 89 kW | 59 kW | 42 kW | 33 kW |
Abarth 500e Turismo | 85 kW | 86 kW | 67 kW | 40 kW | 13 kW |
Hona e-Ny1 Advance | 70 kW | 72 kW | 74 kW | 50 kW | 11 kW |
Citroën ë-C4 X Shine | 89 kW | 68 kW | 65 kW | 55 kW | 17 kW |
GWM Ora 03 | 49 kW | 61 kW | 51 kW | 42 kW | 17 kW |
Kia e-Soul Urban | 45 kW | 41 kW | 42 kW | 35 kW | 20 kW |
Gennemsnit | 139 kW | 145 kW | 119 kW | 81 kW | 34 kW |
Se også: Disse elbiler er Bedst i Test
Tesla skuffer i ladetest
Tesla er kendt for at tilbyde lynhurtig opladning, men Tesla Model S Plaid – Teslas flagskib – opnår kun en sjetteplads i testen.
På papiret kan den oplade med op til 250 kW, men i virkeligheden kom ladeeffekten ikke højere op end 127 kW.
Testresultaterne understreger en vigtig detalje, når det gælder lynladning af elbiler. Vejret – eller mere bestemt temperaturen – spiller en vigtig rolle for ladehastigheden.
Højvoltsbatterier i elbiler har et begrænset temperaturområde for optimal opladning. Det betyder, at både for lav og for høj udendørstemperatur kan reducere ladeeffekten betydeligt.
Vi anbefaler:
Hvilke elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026?
De billigste elbiler på markedet lige nu
Guide til den bedste elbilforsikring
Sammenlign forskellige ladebokse til hjemmet